Κατά το «εγχειρίδιο του Μάνατζερ» (Εκδόσεις Ψυχογιός) του «Χάρβαρντ Μπίζνες Ρηβιού», η δημιουργία μιας νοοτροπίας εύκολης προσαρμογής στην αλλαγή, αποτελεί βασική προϋπόθεση για μια επιχείρηση που θέλει να προχωρήσει. Υπογραμμίζει έτσι ότι η ηγεσία της επιχείρησης θα πρέπει να δημιουργήσει το κατάλληλο περιβάλλον.
Για την καλλιέργεια αυτού του περιβάλλοντος ο καθηγητής της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Harvard, Michael Beer, συνέστησε τέσσερις προσεγγίσεις για την αμφισβήτηση του εφησυχασμού:
Ενημερώστε τους υπαλλήλους για την ανταγωνιστική κατάσταση του οργανισμού
Οι υπάλληλοι σας μπορεί να μην ανησυχούν για την παραγωγικότητα, την εξυπηρέτηση πελατών ή τις δαπάνες επειδή απλώς δε γνωρίζουν τι δεν πάει καλά. Μοιραστείτε με τους υπαλλήλους σας τα δεδομένα που καθοδηγούν τις αποφάσεις σας και εξηγήστε τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις για την εταιρεία.
Ζητήστε πληροφορίες για τα παράπονα και τα προβλήματα των υπαλλήλων
Ενδέχεται να μην έχετε επαφή με τις αδυναμίες της επιχείρησης ή τις αναδυόμενες απειλές - στοιχεία που οι εργαζόμενοι της πρώτης γραμμής αντιλαμβάνονται επειδή τα βιώνουν καθημερινά. Αν ισχύει αυτό, δεν μπορείτε να είστε αξιόπιστος παράγοντας αλλαγής.
Για να κατανοήσετε καλύτερα πώς βλέπουν οι άνθρωποι σας την επιχείρηση, ρωτήστε τους τι σκέφτονται και μετά διαβιβάστε αυτές τις πληροφορίες στην αλυσίδα διοίκησης. Αν ανοίξετε έναν δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα στην πρώτη γραμμή και τη σουίτα των ανώτερων στελεχών, θα κάνετε τα μέλη της ομάδας σας να σκέφτονται πιο κριτικά πώς μπορεί να αλλάξει ο οργανισμός και θα τα κάνετε συνδημιουργούς της νέας στρατηγικής. Ενθαρρύνετε τους υπαλλήλους σας να είναι ανοιχτοί στις προκλήσεις, καθώς και στις ιδέες και τις λύσεις που θα μπορούσαν να επιλύσουν τα ζητήματα.
Κάντε διάλογο για τα δεδομένα
Η μονόδρομη ανταλλαγή πληροφοριών είναι σημαντική, αλλά πραγματική εναρμόνιση υπάρχει όταν οι εργαζόμενοι και η διοίκηση κατανοούν από κοινού τα προβλήματα της εταιρείας. Οργανώστε συζητήσεις στις οποίες κάθε ομάδα μπορεί να θέτει ερωτήσεις και να προτείνει ιδέες, ενσωματώνοντας διαφορετικές απόψεις σε έναν ενιαίο, συνεκτικό λόγο.
Θέστε υψηλά πρότυπα και απαιτήστε από τους άλλους να τα τηρούν
Η δήλωση υψηλών προτύπων προκαλεί από μόνη της δυσαρέσκεια για το τρέχον επίπεδο επιδόσεων, θέστε «στόχους επέκτασης» για την ομάδα σας που είναι δύσκολοι αλλά εφικτοί και που υποστηρίζονται από πραγματικές δεσμεύσεις πόρων από την ανώτερη διοίκηση. Οι υπάλληλοι σας πρέπει να πιστεύουν ότι μπορούν πραγματικά να μάθουν τις νέες δεξιότητες και εργασίες που έχετε ορίσει γι' αυτούς, και ότι είστε προσηλωμένοι στην επιτυχία τους.
Η διαχείριση αλλαγών είναι μια σημαντική δεξιότητα στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο, όπου οι πρωτοβουλίες χάραξης στρατηγικής, οι αναδιοργανώσεις και οι τολμηροί στόχοι αποτελούν όλο και περισσότερο τον κανόνα. Αν καθοδηγήσετε την ομάδα σας στην αλλαγή με επιτυχία -σε οποιοδήποτε επίπεδο-, θα αυξήσετε την παραγωγικότητά της και θα προσφέρετε νέα οφέλη στον οργανισμό σας.
Είναι σημαντικό για εσάς ως ηγέτη να διασφαλίζετε ότι οι υπάλληλοι σας κατανοούν τη στρατηγική σας και ενστικτωδώς συμφωνούν ότι είναι προς το συμφέρον τους να την υποστηρίζουν. Μερικές φορές αυτό είναι εύκολο, άλλες φορές, όμως, η οργανωσιακή αλλαγή απαιτεί μια πιο σκόπιμη προσπάθεια από την πλευρά σας.