Οι διαταραχές στην Ερυθρά και η ευνοϊκή δυναμική της ζήτησης θα δημιουργήσουν τη βάση για μια εύρωστη ναυλαγορά καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, τονίζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στον Nasdaq Seanergy Maritime Holdings Corp. (NASDAQ: SHIP), Σταμάτης Τσαντάνης, σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr.
Ο κ. Τσαντάνης δηλώνει αισιόδοξος για τις φετινές επιδόσεις της ναυτιλιακής, που έχει αυξήσει τον στόλο της κατά 73% σε μια τετραετία, σημειώνοντας πως «είμαστε σε βέλτιστη θέση ώστε να επωφεληθούμε από τις ευνοϊκές συνθήκες που επικρατούν στην Capesize αγορά» (σ.σ. τα πλοία Capesize είναι τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, με μέση μεταφορική ικανότητα περίπου 170.000 τόνων).
Παράλληλα, ο CEO της Seanergy, που βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στο Φόρουμ των Δελφών, δίνει τη δική του απάντηση στο γιατί οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων δείχνουν να προτιμούν την αγορά της Wall Street έναντι του Χρηματιστηρίου της Αθήνας.
Πώς θα γίνει πιο «πράσινη» η ναυτιλία χωρίς να χάσει σε αποδοτικότητα; Τι άποψη έχετε για τις τεχνολογίες υδρογόνου στη ναυτιλία;
Προϋπόθεση για μια πιο «πράσινη» ναυτιλία είναι καταρχήν η βελτίωση της αποδοτικότητας του υφιστάμενου στόλου με αξιοποίηση της υπάρχουσας τεχνολογίας, των διευρυμένων συνεργασιών, καθώς και των πόρων που προκύπτουν από χρηματοδότηση καινοτόμων δράσεων. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται εδώ και πολλά χρόνια και η Seanergy. Σε συνεργασία με τους ναυλωτές μας έχουμε ολοκληρώσει επιτυχώς πολλαπλές χρήσεις βιοκαυσίμων, αντικαθιστώντας σε κάποιο βαθμό συμβατικά καύσιμα. Επίσης, αξιοποιούμε συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας («ESD»), καθώς και καινοτόμες τεχνολογίες σημαντικής βελτίωσης της υδροδυναμικής των πλοίων. Επιπροσθέτως, χρησιμοποιούμε συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και διαρκή ανάλυση των λειτουργικών παραμέτρων των πλοίων, τα οποία βελτιστοποιούν την επιχειρησιακή απόδοσή τους.
Στη βάση αξιοποίησης των πόρων που προκύπτουν από χρηματοδότηση καινοτόμων δράσεων, έχουμε συνάψει πράσινα δάνεια με Ευρωπαίους χρηματοδότες που επιβραβεύουν τη βιωσιμότητα και τη μείωση ρύπων του στόλου. Άλλη μία καινοτομία αποτελεί η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα SAFeCRAFT («Safecraft»). Είμαστε η πρώτη και μοναδική ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία που συμμετέχει στο πρόγραμμα αυτό, που κύριο στόχο έχει να αναδείξει την ασφάλεια και την αποδοτικότητα των βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων (SAFs), επιταχύνοντας έτσι την υιοθέτηση των σχετικών τεχνολογιών στα υπάρχοντα πλοία.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, η Seanergy θα αναβαθμίσει ένα από τα Capesize πλοία του στόλου της, στο οποίο θα πραγματοποιηθούν οι σχετικές εγκαταστάσεις, ώστε να χρησιμοποιήσει υδρογόνο (H2) για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η συγκεκριμένη διάταξη θα καλύψει μέρος της απαίτησης ενέργειας για την πρόωση του πλοίου από την κύρια μηχανή, μειώνοντας έτσι την απαίτηση για συμβατικά καύσιμα. Η σημαντική αυτή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και με βασικούς φορείς του κλάδου, αποτελεί ένα ακόμη σπουδαίο επίτευγμα της Seanergy προς την κατεύθυνση των παγκόσμιων στόχων για την μείωση των εκπομπών CO2.
Σε υψηλά πολυετίας τα κόστη και τα ναύλα στην αγορά λόγω και της αναταραχής από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Αναμένετε ότι θα διατηρηθεί το μπλόκο στο Σουέζ; Πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθούν τα ναύλα προσεχώς;
Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζει σημαντικά την κυκλοφορία χύδην ξηρού φορτίου μέσω της διώρυγας του Σουέζ καθώς αυτό αποτελεί κομβικής σημασίας θαλάσσιο πέρασμα που ενώνει την Ερυθρά Θάλασσα με την Ανατολική Μεσόγειο. Αυτή τη στιγμή, περίπου το 20% του στόλου μας πρέπει να διαπλεύσει από το Ακρωτήριο Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας έτσι σημαντικά τα σχετικά τονομίλια. Συνεπώς, το κόστος μεταφοράς αυξάνεται αναλογικά, γεγονός που αποτυπώνεται στις τιμές του καταναλωτή. Σύμφωνα με την Jefferies, περίπου το 5% του χύδην ξηρού φορτίου διακινείται μέσω της διώρυγας του Σουέζ και η πλεύση γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα μπορούσε να αυξήσει τη χρήση του στόλου από 82% σε 85%.
Όσον αφορά τις προοπτικές της dry bulk αγοράς λοιπόν, παραμένουν εξαιρετικά θετικές, βάσει των ιστορικά χαμηλών παραγγελιών νεότευκτων πλοίων Capesize και της αυξημένης ζήτησης για μεταφορά πρώτων υλών και ειδικά σιδηρομεταλλεύματος και κάρβουνου. Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα εξελίσσεται παράλληλα με ένα ακόμα σημαντικό γεωπολιτικό γεγονός, αυτό της υποχώρησης της στάθμης των υδάτων στη Διώρυγα του Παναμά και συντελούν στην όξυνση της περιορισμένης προσφοράς πλοίων. Αυτό σε συνδυασμό με την ευνοϊκή δυναμική της μεταφορικής ζήτησης, αναμένεται να δημιουργήσουν τη βάση για μια εύρωστη αγορά καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Ως εκ τούτου, παραμένουμε αισιόδοξοι για τις οικονομικές επιδόσεις της Seanergy και της United το 2024, εκμεταλλευόμενοι πλήρως έναν στόλο 28 πλοίων (1 Newcastlemax, 21 Capesize, 3 Kamsarmax και 3 Panamax) συνολικής μεταφορικής ικανότητας άνω των 4,4 εκατομμυρίων τόνων.
Ποιο είναι το πλάνο της Seanergy για να αξιοποιήσει τη συγκυρία με την αυξημένη ζήτηση για Capesize πλοία; Πώς κινούνται οι τιμές στα νεότευκτα;
Η Seanergy ακολουθεί μια ισορροπημένη στρατηγική που περιλαμβάνει την ανάπτυξη του στόλου της με μεγάλη ανταποδοτικότητα στους μετόχους μας. Οι επενδύσεις μας σε ποιοτικά μεταχειρισμένα (second hand) πλοία, τα οποία κατασκευάστηκαν σε μερικά από τα καλύτερα ναυπηγεία του κόσμου, μας έχει κάνει πάρα πολύ ανταγωνιστικούς σε παγκόσμιο επίπεδο. Μέσα σε μια τετραετία ο στόλος μας αυξήθηκε κατά 73%. Έχουμε φθάσει συνολικά τα 19 πλοία (1 Newcastlemax and 18 Capesize) συνολικής χωρητικότητας άνω των 3,4 εκατομμυρίων τόνων, μειώνοντας ταυτόχρονα το ύψος του δανεισμού μας.
Έχουμε επενδύσει σε έναν κλάδο μεταφορών συγκεκριμένων πρώτων υλών όπως σιδηρομετάλλευμα, κάρβουνο και βωξίτη, και έχουμε πετύχει συνεργασίες με κορυφαίους, παγκοσμίως, ναυλωτές. Και αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά της εταιρείας. Άλλωστε, οι συνεχείς χρονοναυλώσεις με διεθνούς φήμης ναυλωτές πιστοποιούν και ενισχύουν τις επιτυχημένες εμπορικές μας σχέσεις. Επιπλέον, όλα τα πλοία του στόλου της Seanergy είναι χρονοναυλωμένα και ο ημερήσιος ναύλος συνδέεται με τον δείκτη της αγοράς BCI όπου μας επιτρέπει άμεση έκθεση στα θετικά θεμελιώδη στοιχεία της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ έχουμε τη δυνατότητα να μετατρέψουμε τον ημερήσιο ναύλο από κυμαινόμενο σε σταθερό στο πλαίσιο της αντισταθμιστικής μας στρατηγικής.
Όσον αφορά τις παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων, βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Το κόστος ναυπήγησης είναι δύο με δυόμισι φορές πιο ακριβό σε σύγκριση με το κόστος αγοράς ενός ποιοτικού second hand πλοίου 12ετίας. Επιπλέον, οι συνεχείς αλλαγές σε περιβαλλοντικούς κανονισμούς, καθιστούν αδύνατη την πρόβλεψη για το σχεδιασμό του «πλοίου του μέλλοντος» με ωφέλιμη διάρκεια ζωής 25 έτη. Προχωράς σε μία επένδυση άνω των 70 εκατομμυρίων, αβέβαιος για το αν θα την αποσβέσεις σε 20 χρόνια, σε 30 ή σε 15 χρόνια.
Το στρατηγικό μας πλάνο, λοιπόν, έχει τοποθετήσει τη Seanergy σε βέλτιστη θέση ώστε να επωφεληθεί από τις ευνοϊκές συνθήκες που επικρατούν στην Capesize αγορά. Παράλληλα, επικεντρωνόμαστε στην αναζήτηση ευκαιριών αγοράς ποιοτικών πλοίων με σκοπό την διασφάλιση των ισχυρών εμπορικών μας επιδόσεων, την περαιτέρω βελτίωση του οικολογικού μας αποτυπώματος, διατηρώντας την απόδοση στους μετόχους μας σε υψηλά επίπεδα, όπως άλλωστε έχουμε πετύχει όλα αυτά τα χρόνια.
Γιατί οι ελληνικές ναυτιλιακές απευθύνονται στη Wall Street και δείχνουν να αποφεύγουν το ελληνικό χρηματιστήριο;
Οι κεφαλαιαγορές της Αμερικής είναι μακράν οι μεγαλύτερες χρηματαγορές στον κόσμο. Υπάρχει συνεχής πρόσβαση σε θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές με τεράστια ρευστότητα. Το θεσμικό περιβάλλον είναι σταθερό, ξεκάθαρο και ταχύτατο, πάντα με υψηλές απαιτήσεις διαφάνειας. Το Ελληνικό Χρηματιστήριο έχει κάνει σημαντική προσπάθεια προσέλκυσης διεθνών ναυτιλιακών εταιρειών στον τομέα των εταιρικών ομολόγων. Τα προηγούμενα χρόνια είδαμε αρκετές επιτυχημένες δημόσιες προσφορές για τα αντίστοιχα προϊόντα. Οι τιμολογήσεις των σχετικών ομολόγων ήταν πολύ ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο. Ακόμα καλύτερες και από το Χρηματιστήριο του Όσλο που εξειδικεύεται σε εταιρικά ομόλογα.
Οι σχέσεις μου με παράγοντες του Ελληνικού Χρηματιστηρίου υπερβαίνουν τα 25 χρόνια. Ελπίζουμε η προσπάθεια αυτή να συνεχιστεί και θα τη στηρίξουμε από την πλευρά μας όσο γίνεται. Χρειάζεται όμως περαιτέρω προσπάθεια από την πλευρά των τραπεζών/αναδόχων με καλύτερη προσέγγιση Ελλήνων θεσμικών και ιδιωτών επενδυτών, καθώς και διεύρυνση των σχετικών αναλυτών που καλύπτουν τις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες.