Ενα «δυνατό» ψηφιακό προϊόν για τους επιχειρηματίες πελάτες της ετοιμάζει να λανσάρει το πρώτο εξάμηνο η Εθνική Τράπεζα, που «μετράει» ήδη 1.000 νέους πελάτες από τη νεοσύστατη υπηρεσία online customer onboarding.
Όπως επισημαίνει στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Διευθυντής Τραπεζικής Ιδιωτών της Εθνικής, Δημ. Πλέσσας, το ποσοστό χρήσης online banking υπηρεσιών συνολικά στην ελληνική αγορά, θα ξεπεράσει το 50% τα επόμενα 3-5 έτη.
Για την απουσία ψηφιακής ταυτότητας του πολίτη, για το φάσμα υπηρεσιών αλλά και τις προοπτικές του digital banking «εντός και εκτός συνόρων», ο επικεφαλής του digital banking της Εθνικής Τράπεζας, μιλάει στο Euro2day.gr.
Ποιες είναι σήμερα οι κυριότερες προκλήσεις στο χώρο της ψηφιακής τραπεζικής;
Οι χρήστες ψηφιακών υπηρεσιών είναι απαιτητικοί. Στον ψηφιακό κόσμο γίνεται καθημερινά ένας πόλεμος με στόχο μεγαλύτερο μερίδιο από την προσοχή του χρήστη. Μεγάλοι οργανισμοί όπως το FACEBOOK (Facebook, Messenger, Instagram) και η GOOGLE (Gmail, YouTube) στο δυτικό κόσμο και η TENCENT (QQ, WeChat) στην Ανατολή επενδύουν δισεκατομμύρια προκειμένου να σχεδιάσουμε μια καλύτερη ψηφιακή εμπειρία. Σε αυτήν τη δύσκολη ψηφιακή αρένα έρχονται και οι τράπεζες να ανταγωνιστούν με τις δικές τους προτάσεις.
Μετά την άρση των capital controls, διαπιστώσατε αντιστροφή της ανοδικής πορείας των ηλεκτρονικών συναλλαγών που είχε διαμορφωθεί τα προηγούμενα χρόνια;
Είναι αλήθεια ότι με την εφαρμογή των capital controls οι ηλεκτρονικές συναλλαγές έγιναν μέρος της καθημερινότητας μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού, απ’ ότι στο παρελθόν. Ακόμα και μεγαλύτερες ηλικιακά ομάδες βρήκαν σε κάρτες και ηλεκτρονικό χρήμα τη λύση στους περιορισμούς που επέβαλαν τα capital controls. Το μεγάλο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την άρση τους επέτρεψε ο νέος -για πολλούς- τρόπος συναλλαγών να γίνει συνήθεια και έτσι όχι μόνο δεν είδαμε αντιστροφή της ανοδικής πορείας, αλλά συνέχιση της εκθετικής ανόδου των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Κατά τη γνώμη σας, ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που ακόμη εμποδίζουν την κάθετη ανάπτυξη του digital banking;
Οι νέοι σήμερα ζουν εξίσου στον πραγματικό, όσο στον ψηφιακό κόσμο. Ο μέσος χρόνος που ένας νέος περνά καθημερινά σε κινητό και tablet είναι πάνω από 6 ώρες. Κατά συνέπεια τους είναι απόλυτα φυσικό να προτιμούν αυτό το μέσο για κάθε δραστηριότητά τους και ασφαλώς τις τραπεζικές εργασίες. Αντίθετα η γενιά των 45+ δεν μεγάλωσε στο κινητό, έμαθε να λειτουργεί με αυτό αργότερα και ακόμα και σήμερα τις περισσότερες εργασίες τις ολοκληρώνει στον φυσικό κόσμο, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει μεγαλύτερη προσπάθεια εκ μέρους τους. Αυτή είναι και η πρώτη δυσκολία: η έλλειψη σχετικής εξοικείωσης με το μέσο που σταδιακά επιτυγχάνεται μέσα από την εκπαίδευση στην ψηφιακή τεχνολογία. Μια δεύτερη δυσκολία είναι η έλλειψη σαφώς καθορισμένου κανονιστικού πλαισίου και ηλεκτρονικών εργαλείων που θα κάνουν την πρόσβαση στο digital banking καθολική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού η μη ύπαρξη ψηφιακής ταυτότητας του πολίτη. Με το μέσο ταυτοποίησης των χρηστών να έχει μείνει στο παρελθόν, ένα μέσο που δημιουργήθηκε για χρήση στον φυσικό κόσμο, η υιοθέτηση μιας καθολικής ψηφιακής λύσης θα έδινε νέες δυνατότητες στο digital banking.
Εχετε ενδεχομένως στοιχεία ή κάποια έρευνα που να δείχνει σε ποιες ηλικιακές ή άλλες ομάδες υστερεί ο θεσμός και σε ποιες αντίστοιχα, εκτινάσσεται;
Στην Ευρώπη οι πελάτες με τη μεγαλύτερη χρήση των υπηρεσιών digital banking είναι εκείνοι που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-45 ετών. Ακολουθούν οι ηλικιακές ομάδες χρηστών 45-55 και 18-24, ενώ σημαντικά χαμηλότερα βρίσκονται οι ομάδες πάνω από 55 ετών.
Πότε θα μπορούσε η ελληνική αγορά να προσεγγίσει τα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα;
Στην Ελλάδα, η πρόσβαση στο Internet δεν υπολείπεται του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Αντίθετα με την πρόσβαση στο Internet όμως, η χρήση digital banking υπηρεσιών βρίσκεται μόλις στο 27% του πληθυσμού έναντι 54% μέσου όρου για την Ευρώπη. Την τελευταία δεκαετία έχουμε βέβαια δει και στην Ελλάδα σημαντική ανάπτυξη, ξεκινώντας από ποσοστό χρήσης online banking υπηρεσιών 5% το 2008 και φθάνοντας στο 27% του 2018. Βάσει της δυναμικής αυτής εκτιμούμε ότι το ποσοστό χρήσης online banking υπηρεσιών θα ξεπεράσει το 50% τα επόμενα 3-5 έτη.
Ευνοεί η ηλεκτρονική τραπεζική την τυχόν ευνοϊκότερη τιμολόγηση μέσω e banking;
Η ηλεκτρονική τραπεζική επιτρέπει την ευνοϊκότερη τιμολόγηση υπηρεσιών, καθώς το λειτουργικό κόστος του συγκεκριμένου καναλιού για τις τράπεζες είναι σημαντικά μικρότερο από το παραδοσιακό δίκτυο καταστημάτων. Το γεγονός αυτό επιτρέπει στις τράπεζες να τιμολογούν ανταγωνιστικά τις συναλλαγές μέσα από το digital banking, προσφέροντας τιμολόγηση από 50% έως 90% φθηνότερα από άλλα κανάλια.
Πιστεύετε ότι λειτουργεί ανταγωνιστικά το digital στην τραπεζική από τα παραδοσιακά κανάλια;
Το digital banking δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά στα παραδοσιακά κανάλια, αλλά συμπληρωματικά. Το digital banking είναι ιδιαίτερα προσανατολισμένο στη συναλλακτική ευκολία και τη γρήγορη και άμεση διεκπεραίωση απλών τραπεζικών εργασιών. Αντίθετα, σύνθετες εργασίες και κυρίως εκείνες που απαιτούν την παρουσία έμπειρων στελεχών, όπως για παράδειγμα η απόφαση για τη λήψη ενός στεγαστικού δανείου ή την επένδυση κεφαλαίων, βρίσκουν καλύτερη εφαρμογή στο δίκτυο καταστημάτων. Η μετακίνηση απλών συναλλαγών μάλιστα από το κατάστημα στο digital banking, απελευθερώνει πολύτιμο χρόνο, ώστε το στέλεχος στο κατάστημα να δράσει συμβουλευτικά στον πελάτη.
Τι προϊόντα ή υπηρεσίες καινοτόμες, «περηφανεύεται» η Εθνική ότι παρέχει στην αγορά;
Η Εθνική Τράπεζα πρωταγωνιστεί στο χώρο των online προϊόντων και υπηρεσιών. Τον Δεκέμβριο έγινε η πρώτη ελληνική τράπεζα που παρουσίασε την υπηρεσία online customer onboarding, μέσω της οποίας μπορεί οποιοσδήποτε να εγγραφεί πελάτης της τράπεζας, να αποκτήσει τον πρώτο του λογαριασμό, χρεωστική κάρτα και πρόσβαση σε internet και mobile banking σε λίγα μόλις λεπτά, μέσα από το κινητό του, χωρίς να απαιτείται επίσκεψη σε κατάστημα. Πέρα από αυτό, προσφέρει σταδιακά όλο και περισσότερα προϊόντα online, όπως την προθεσμιακή κατάθεση e-3ΜΗΝΟ, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες, ενώ μέσα στο έτος θα δούμε επίσης καταθετικούς λογαριασμούς, πιστωτικές κάρτες και δανειακά προϊόντα άμεσης εκταμίευσης με το χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα στο αίτημα και την πίστωση των χρημάτων να είναι λίγα μόλις λεπτά και τέλος επιλεγμένα ασφαλιστικά προϊόντα. Παράλληλα, διαθέτει καινοτόμα εργαλεία, όπως την εφαρμογή διαχείρισης των οικονομικών (PFM), δυνατότητα διαχείρισης των χαρακτηριστικών των καρτών, όπως ενεργοποίηση και απενεργοποίηση online και ανέπαφων συναλλαγών και έξυπνες ειδοποιήσεις για κάθε συναλλαγή του πελάτη.
Σχετικά με την πολύ πρόσφατη υπηρεσία της τράπεζας μέσω της οποίας μπορεί κάποιος να εγγραφεί πελάτης χωρίς να πάει από το κατάστημα, έχετε κάποια στοιχεία; Πώς αξιολογείτε το ενδιαφέρον του κοινού;
Η Εθνική Τράπεζα είναι η μόνη που αυτή τη στιγμή διαθέτει την υπηρεσία online customer onboarding, όπως προαναφέρθηκε. Το κοινό και ιδιαίτερα οι νέοι, έδειξαν από τις πρώτες ημέρες την προτίμησή τους. Έχουμε περίπου 1000 νέους πελάτες μέσω αυτής της νέας διαδικασίας, ενώ περίπου άλλοι τόσοι ενεργοποίησαν υφιστάμενη -αλλά ξεχασμένη σχέση με την Εθνική Τράπεζα. Επίσης κάθε μέρα εγγράφουμε 350 πελάτες μας σε internet και mobile από το κινητό, διαθέτουμε περίπου 250 χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες online και ανοίγουμε περίπου 80 προθεσμιακές καταθέσεις. Κάθε μέρα.
Ποια είναι η επόμενη μέρα στην ψηφιακή τραπεζική. Ποια τα βήματα που σχεδιάζουν οι τράπεζες, από πλευράς επενδύσεων, καινοτομίας και αύξησης μεριδίων;
Συνέχεια στο πρόγραμμα διάθεσης νέας λειτουργικότητας για ιδιώτες σε internet και mobile banking και έμφαση στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ψηφιακού offering για επιχειρήσεις είναι οι τομείς που εστιάζει η Εθνική Τράπεζα μέσα στο έτος. Ήδη στο πρώτο εξάμηνο θα έχουμε να δείξουμε ένα δυνατό προϊόν για την επιχειρηματική πελατεία μας.