Οι «πληροφοριοδότες» της στήλης στις αρμόδιες υπηρεσίες εκτιμούν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί πάνω από το 1,1% του ΑΕΠ που είναι ο φετινός στόχος παρά τις έκτακτες δαπάνες για φυσικές καταστροφές κ.λπ.
Αν έχουν δίκιο, και συνήθως έχουν, η κυβέρνηση θα έχει την ευχέρεια να διαθέσει ένα επιπλέον ποσό για άλλους σκοπούς στο τέλος του 2023. Από τη στιγμή που η μείωση του δημόσιου χρέους σε απόλυτα νούμερα και όχι μόνο ως προς το ΑΕΠ δεν δείχνει να είναι προτεραιότητα, το όποιο ποσό θα κατευθυνθεί αλλού. Έχουν ακουσθεί διάφορα, π.χ. ενίσχυση χαμηλοσυνταξιούχων.
Αντί να μπει ξανά στο τρυπάκι των παροχών, η κυβέρνηση πρέπει να κάνει κάτι πιο απλό και δίκαιο, για να μην πληρώσουν περισσότερους φόρους τα υποζύγια του προϋπολογισμού. Να προχωρήσει σε τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας για μια πιο δίκαιη αναδιανομή εισοδήματος.
Αν οι τελευταίοι δουν αυξήσεις π.χ. 3,5% στους μισθούς τους, θα κληθούν να πληρώσουν μεγαλύτερη αύξηση στον αναλογούντα φόρο, λόγω της προοδευτικότητας της φορολογικής κλίμακας.
Υπενθυμίζεται ότι για κάθε 100 ευρώ που εισπράττει το κράτος από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, τα 65 με 70 ευρώ καταβάλλονται από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Οι ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα καταβάλλουν φόρο κοντά στα 20 ευρώ, οι εισοδηματίες 12 και οι αγρότες τα λιγότερα από όλους, με 3 ευρώ περίπου.
Τα εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις αντιστοιχούν στο 70%-75% και πλέον των συνολικών δηλωθέντων εισοδημάτων στη χώρα μας. Τα εισοδήματα από ακίνητα αντιστοιχούν κοντά στο 10%.
Αν και ο μέσος ετήσιος ονομαστικός μισθός ανά εργαζόμενο εμφάνισε αύξηση 3,8% πέρυσι σε σχέση με το 2021 και 6,6% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, ο πραγματικός μισθός σημείωσε μείωση πέρυσι, σύμφωνα με τη Eurobank. Συγκεκριμένα, μειώθηκε κατά 5,1% λόγω του υψηλού πληθωρισμού. Το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο μέσος πραγματικός μισθός ήταν αυξημένος κατά 1,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2022.
Επομένως, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, οι οποίοι είναι πολύ πιο δύσκολο να αποκρύψουν εισοδήματα, βρίσκονται στη χειρότερη θέση. Αφενός, βρίσκονται αντιμέτωποι με την ακρίβεια που συμπιέζει τα πραγματικά εισοδήματά τους και αφετέρου, με τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές από πολύ χαμηλά επίπεδα εισοδημάτων στην κλίμακα φυσικών προσώπων.
Το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει η σημερινή κυβέρνηση θα ήταν να προχωρήσει στην τιμαριθμοποίηση της προοδευτικής φορολογικής κλίμακας φυσικών προσώπων.
Και φυσικά δεν χρειάζεται να περιμένει η κυβέρνηση για να δει πόσα επιπλέον έσοδα θα έχει από τη μάχη εναντίον της φοροδιαφυγής για να τιμαριθμοποιήσει τη φορολογική κλίμακα φυσικών προσώπων.
Ας διαθέσει τα έξτρα έσοδα από το εκτιμώμενο πρωτογενές πλεόνασμα γι’ αυτό τον σκοπό. Δίκαιη αναδιανομή εισοδήματος δεν πρόκειται να υπάρξει χωρίς τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα.