Ο φίλος κτηματομεσίτης στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ακουγόταν ανήσυχος και στενοχωρημένος. Όπως εξήγησε, η δουλειά του έχει γίνει πολύ πιο δύσκολη από τον Ιούνιο και μετά, καθώς η κτηματαγορά έχει γεμίσει με χιλιάδες νέους διαμεσολαβητές χωρίς εμπειρία και γνώσεις, που δείχνουν σπίτια περιστασιακά για το χαρτζιλίκι. «Έχω συναντήσει σερβιτόρους, ηθοποιούς, ταξιτζήδες και άλλους που δουλεύουν σαν συνεργάτες μεσιτικών γραφείων. Αν ρωτήσεις τον Σύλλογο Μεσιτών πόσοι μεσίτες ακίνητης περιουσίας υπάρχουν, θα σου πουν 5 χιλιάδες. Στην πραγματικότητα, είναι υπερδιπλάσιοι και ίσως πλησιάζουν τις 20.000», τόνισε.
Ο ίδιος όπως κι άλλοι συνάδελφοί του ζητούν να θεσπισθούν πιο αυστηρά κριτήρια στο νόμο περί μεσιτείας για να αποφευχθούν τα παρατράγουδα που παρατηρούνται στην αγορά.
Κάθε φορά που βγαίνει ένα ακίνητο σε αγγελία, ο ιδιοκτήτης κατακλύζεται από τηλεφωνήματα μεσιτών, μερικοί από τους οποίους του λένε ψέματα, π.χ. για την τιμή που μπορεί να πιάσει το ακίνητο, προκειμένου να εξασφαλίσουν την αποκλειστικότητα. Με άλλα λόγια, την υπογραφή σύμβασης αποκλειστικότητας με τον ιδιοκτήτη, ώστε να μπορούν μόνο αυτοί να πουλάνε το ακίνητο για τους επόμενους 3 ή 6 μήνες κ.λπ.
Από τη δική του σκοπιά, ο ιδιοκτήτης σχηματίζει την εντύπωση ότι η ζήτηση είναι υψηλή και ζητάει υψηλή τιμή. Επιπλέον, πολλοί ιδιοκτήτες, βλέποντας τον καταιγισμό των τηλεφωνημάτων, δεν επιτρέπουν στα μεσιτικά γραφεία να διαφημίσουν το ακίνητο, εκτός κι αν φέρουν πελάτη. Μερικοί μεσίτες φέρνουν σε αρκετές περιπτώσεις εικονικούς αγοραστές, που μπορεί να είναι προσωπικοί φίλοι τους, για να πάρουν την αποκλειστικότητα.
Σε κάποιες περιπτώσεις, οι ιδιοκτήτες των ακινήτων υπογράφουν μια απλή εντολή για την πληρωμή προμήθειας 2%, αν το ακίνητο πουληθεί. Σημειωτέον ότι υπάρχει κίνδυνος σε περίπτωση αγοραπωλησίας, ο αγοραστής να αρνηθεί να πληρώσει την προμήθεια του 2%, αν ο μεσίτης δεν έχει στα χέρια του υπογεγραμμένη εντολή πληρωμής από τον ιδιοκτήτη. Όμως, δεν έχουμε μόνο τους εικονικούς αγοραστές ακινήτων. Έχουμε επίσης τις αγγελίες-μαϊμού στο ίντερνετ από μεσιτικά γραφεία. Το ίντερνετ δίνει την ευκαιρία για πολλές και φθηνές αγγελίες και όσες περισσότερες έχει ένα μεσιτικό γραφείο τόσο το καλύτερο, γιατί ανεβαίνει πιο ψηλά στην ιστοσελίδα και γίνεται εύκολα ορατό στον ενδιαφερόμενο. Σε μερικές περιπτώσεις, γι’ αυτό τον λόγο, κάποια μεσιτικά γραφεία συνεχίζουν να διαφημίζουν ακίνητα που έχουν ήδη πωληθεί.
Η ενίσχυση των μεσιτικών γραφείων με χιλιάδες νέους συνεργάτες, συνήθως άπειρους, χωρίς μισθολόγιο ή μπλοκάκι τις περισσότερες φορές δίνει τη δυνατότητα, αφενός, να επεκταθούν σε νέες περιοχές, αφετέρου, να κυνηγήσουν περισσότερα ακίνητα σε υφιστάμενες. Με αυτό τον τρόπο μπορούν επίσης να βάζουν περισσότερες αγγελίες, τραβώντας την προσοχή πωλητών και αγοραστών.
Η ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει πολλούς νέους διαμεσολαβητές, πολλοί από τους οποίους είναι άπειροι και δεν ξέρουν από ακίνητα. Είναι λοιπόν λογικό να διαχωρισθεί η ήρα από το στάρι στον χώρο, για το καλό της κτηματαγοράς.