Οι χώρες του ΝΑΤΟ θα αναπτύξουν φρεγάτες, αεροσκάφη περιπολίας και ναυτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη Βαλτική Θάλασσα για να συμβάλουν στην προστασία των υποδομών κρίσιμης σημασίας και επιφυλάσσονται του δικαιώματος να αναλάβουν δράση εναντίον πλοίων που θεωρούνται ύποπτα ως απειλή, ανακοίνωσαν τα μέλη της συμμαχίας.
Η συμμαχία του ΝΑΤΟ αναλαμβάνει τη δράση «Baltic Sentry» (Φρουρός της Βαλτικής) ως απάντηση σε μια σειρά περιστατικών κατά τα οποία έχουν υποστεί ζημιές καλώδια ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις και αγωγοί φυσικού αερίου στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.
Η φινλανδική αστυνομία κατέσχεσε τον περασμένο μήνα ένα δεξαμενόπλοιο που μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο, ανακοινώνοντας ότι θεωρείτο ύποπτο για καταστροφές στη φινλανδο-εσθονική γραμμή ηλεκτρικής ενέργειας Estlink 2 και σε τέσσερα καλώδια τηλεπικοινωνιών καθώς έσερνε την άγκυρά του στον βυθό.
Ενώ η περιοχή είναι σε ύψιστο συναγερμό λόγω του φόβου δολιοφθορών, ο πολωνικός στρατός διέψευσε σήμερα δημοσιεύματα τοπικών μέσων ενημέρωσης σύμφωνα με τα οποία ένα πλοίο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας εθεάθη να κάνει κύκλους κοντά στον αγωγό φυσικού αερίου Baltic Pipe, σημειώνοντας ότι αυτό «δεν συνέβη».
Οι ενέργειες της Φινλανδίας κατά του δεξαμενοπλοίου Eagle S έδειξαν ότι τα πλοία που προκαλούν ζημιές μπορούν να συλληφθούν από τις δυνάμεις επιβολής του νόμου, δήλωσε ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε σε συνέντευξη Τύπου, μετά τη σημερινή συνάντηση οκτώ χωρών στο Ελσίνκι.
«Πιθανές απειλές για τις υποδομές μας θα έχουν συνέπειες», δήλωσε ο Ρούτε.
Τα μέλη του ΝΑΤΟ εξετάζουν το ενδεχόμενο να στοχοποιήσουν με κυρώσεις τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας στην περιοχή, στο πλαίσιο των προσπαθειών να προστατευθούν οι υποθαλάσσιες εγκαταστάσεις, δήλωσε ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς μετά τη συνάντηση.
«Θα συνεχίσουμε να αναλαμβάνουμε δράση κατά του ρωσικού σκιώδους στόλου, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων που έχουν ήδη θεσπιστεί και άλλων που μπορεί να ακολουθήσουν, μεταξύ άλλων κατά συγκεκριμένων πλοίων και ναυτιλιακών εταιρειών που αποτελούν επίσης απειλή για το περιβάλλον», δήλωσε ο Σολτς στους δημοσιογράφους.
Περίπου 2.000 πλοία διασχίζουν καθημερινά τη Βαλτική Θάλασσα, γεγονός που καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση όλων, δήλωσε ο Λετονός πρόεδρος Έντγκαρς Ρίνκεβιτς.
«Ας το παραδεχτούμε, δεν μπορούμε να εξασφαλίσουμε 100% προστασία, αλλά αν στείλουμε ένα τολμηρό μήνυμα τότε νομίζω ότι τέτοια περιστατικά θα μειωθούν ή και θα σταματήσουν», δήλωσε ο Ρίνκεβιτς.
Ο πρόεδρος της Φινλανδίας Αλεξάντερ Στουμπ δήλωσε ότι πρέπει να διεξαχθούν περαιτέρω νομικές μελέτες για να εκτιμηθεί ποια μέτρα μπορούν να ληφθούν κατά των ύποπτων για παραβατικότητα πλοίων, διατηρώντας παράλληλα τους κανόνες για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.