Στην κατάργηση 60.000 θέσεων στάθμευσης ευελπιστεί ότι θα έχει προχωρήσει το Παρίσι, αντικαθιστώντας τις με δέντρα. Η κίνηση αυτή αποτελεί έναν εκ των στόχων που στο νέο σχέδιο της γαλλικής πρωτεύουσας για το κλίμα την περίοδο 2024-2030. ‘Όπως αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, το σχέδιο δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα και σύντομα θα ψηφιστεί από το Συμβούλιο του Παρισιού.
Τα βλέμματα από όλο τον κόσμο έχουν στραφεί τα τελευταία χρόνια στο Παρίσι, εξαιτίας των μέτρων που έχει λάβει για τη μείωση μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ιδίως κατά τη δεκαετία από τότε που ανέλαβε καθήκοντα η δήμαρχος Αν Ινταλγκό. Υπό τον τίτλο «Πιο γρήγορα, πιο δίκαια, πιο τοπικά», το νέο αυτό σχέδιο υπόσχεται να επιταχύνει αυτή την πρόοδο, καθιστώντας την πόλη περισσότερο πράσινη, πιο ανθεκτική στα ακραία καιρικά φαινόμενα, πιο φιλική προς τους πεζούς -και περισσότερο απαλλαγμένη από τα αυτοκίνητα.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου, το Παρίσι υπόσχεται να δημιουργήσει 300 εκτάρια νέων χώρων πρασίνου μέχρι το 2030, με το 10% να έχει υλοποιηθεί μέχρι το 2026. Η κατάργηση των χώρων στάθμευσης θα είναι ένα σημαντικό κομμάτι του σχεδιασμού αυτού. Για παράδειγμα, οι πολλές θέσεις στο πεζοδρόμιο που πλαισιώνουν τους δρόμους μπορούν να αντικατασταθούν με σχετική ευκολία από σειρές δέντρων φυτεμένων σε παρτέρια, τα οποία βοηθούν επίσης στην απορρόφηση των ομβρίων υδάτων.
Η δημιουργία «πλατειών-οάσεων» σε κάθε ένα από τα 20 διαμερίσματα του Παρισιού θα προσθέσει πράσινα σημεία, όπου τα δέντρα και οι κατασκευές σκίασης, όπως τα κιόσκια, θα προσφέρουν στους κατοίκους προστασία και σκιά από τον ήλιο και θα συμβάλλουν στη μείωση της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος.
Η αντιμετώπηση των υψηλών θερμοκρασιών σε πρώτο πλάνο
Η διαχείριση της ακραίας ζέστης βρίσκεται σε πρώτο πλάνο και σε άλλα σημεία του σχεδίου. Τα πρόσφατα κύματα καύσωνα αποκάλυψαν την ευπάθεια του Παρισιού στην άνοδο των θερινών θερμοκρασιών. Η γαλλική πρωτεύουσα δημιουργεί ένα ισχυρό φαινόμενο αστικής θερμικής νησίδας και πολλά από τα σπίτια και τις επιχειρήσεις της δεν διαθέτουν κλιματισμό. Το σχέδιο προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή προτείνει περισσότερα κέντρα ψύξης στις γειτονιές, σχέδια για επανεξέταση του καθημερινού προγράμματος των ανθρώπων που εργάζονται έξω για την πρόληψη του θερμικού στρες και δέσμευση για την εγκατάσταση μονωμένων ή ανακλαστικών «ψυχρών στεγών» σε 1.000 δημόσια κτίρια.
Η πεζοδρόμηση θα συνεχιστεί επίσης με γοργούς ρυθμούς, με την πόλη να δεσμεύεται να δημιουργήσει ένα κέντρο χωρίς αυτοκίνητα. Στη λεωφόρο Boulevard Périphérique, την περιβόητη εσωτερική περιφερειακή οδό του Παρισιού, η πόλη θα επιτάξει μια λωρίδα κυκλοφορίας για την αποκλειστική χρήση των οχημάτων δημόσιας συγκοινωνίας και των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν το car pool. Από τις λωρίδες που θα παραμείνουν ανοιχτές για όλους, τα όρια ταχύτητας θα μειωθούν στα 50 χιλιόμετρα την ώρα.
Μια «αυστηρή» ευρωπαϊκή πρωτεύουσα
Οι προτάσεις είναι πιθανό να ψηφιστούν σε ένα συμβούλιο όπου τα κόμματα του συνασπισμού της δημάρχου Ινταλγκό έχουν την πλειοψηφία. Υπό την Ινταλγκό, η πόλη έχει αποκτήσει τη φήμη ότι είναι ιδιαίτερα αυστηρή με την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, αποκλείοντας σταθερά τα ρυπογόνα οχήματα από τον κέντρο της, περιορίζοντας τον χώρο για τα αυτοκίνητα σε πολλές περιοχές και μειώνοντας τα όρια ταχύτητας.
Σχέδια όπως αυτά για την κατάργηση των χώρων στάθμευσης, έρχονται να αξιοποιήσουν τα ήδη ολοκληρωμένα έργα που έφτιαξαν πράσινο και χώρους για πεζούς σε μεγάλες πλατείες και διασταυρώσεις, μετατρέποντάς τα σημεία αυτά ξανά σε υπαίθρια «σαλόνια», όπως ήταν πριν από την εποχή της κυριαρχίας των αυτοκινήτων στα τέλη του 20ού αιώνα.