Αμεση αναθεώρηση του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης να τερματιστεί η πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 ζητά επίμονα η Ιταλία, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία της δυσκολεύεται να πετύχει την πολυπόθητη μετάβαση.
Με σύμμαχο την Τσεχία, η Ρώμη παροτρύνει την ΕΕ να αναγνωρίσει μια ευρύτερη σειρά λύσεων, πέρα από τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και τα υδρογονοκίνητα, σύμφωνα με προσχέδιο εγγράφου που επικαλείται το Bloomberg. Οι δύο χώρες ζητούν η σχετική επανεξέταση από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής να γίνει με το νέο έτος, και όχι το 2026, όπως έχει προγραμματιστεί.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους της εν μέσω κινεζικού ανταγωνισμού και πτώσης της καταναλωτικής ζήτησης. Η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις αμερικανικές εκλογές έχει επίσης εγείρει φόβους για πρόσθετους δασμούς, ιδιαίτερα για τους Γερμανούς κατασκευαστές, οι οποίοι στέλνουν περισσότερα οχήματα στις ΗΠΑ από οποιαδήποτε άλλη χώρα.
«Ο κλάδος βρίσκεται πλέον σε κρίσιμη καμπή, αντιμετωπίζοντας σημαντικές προκλήσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την απασχόληση και τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, και ως εκ τούτου απαιτείται επείγουσα και συντονισμένη δράση σε επίπεδο ΕΕ», αναφέρει το προσχέδιο. «Η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να παραμείνει στο επίκεντρο της πολιτικής της ΕΕ».
Η Επιτροπή έχει ήδη δεσμευτεί να διαμορφώσει το έδαφος για την παραγωγή αυτοκινήτων που θα κινούνται με τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καύσιμα, δηλαδή με χρήση δεσμευμένου CO2 και ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, που μπορούν θεωρητικά να είναι 100% χωρίς εκπομπές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν επίσης ότι απειλούνται με δυνητικά πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ για προηγούμενους στόχους εκπομπών. Η Ιταλία και η Τσεχία ζητούν πιθανώς ένα βραχυπρόθεσμο πακέτο στήριξης του κλάδου, χωρίς να διευκρινίζουν στο έγγραφο σε τι θα συνίσταται.