Τις κινητοποιήσεις των ευρωπαίων αγροτών και τον διάλογο που προτείνει τώρα η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σχολιάζει η Süddeutsche Zeitung:
«Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν άνοιξε έναν "στρατηγικό διάλογο" για το μέλλον της γεωργίας στις Βρυξέλλες και το ερώτημα είναι εάν θα οδηγήσουν τώρα οι αγρότες στην Ευρώπη τα τρακτέρ τους ήσυχα-ήσυχα στα σπίτια τους; Σίγουρα όχι, γιατί η οργή των αγροτών έχει πολύ βαθιές αιτίες για να διαλυθεί σε ένα στρογγυλό τραπέζι.
Εδώ και δεκαετίες οι Βρυξέλλες χρηματοδοτούν μια γεωργία που καταστρέφει την ίδια της την ύπαρξη. Είναι δύσκολο να αλλάξει ρότα μια τέτοια μηχανή καταμερισμού χρημάτων και ξεκίνησε πολύ αργά.
Η κλιματική αλλαγή και η περιβαλλοντική καταστροφή έχουν προχωρήσει τόσο πολύ που η Κομισιόν υπό την ηγεσία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δέχτηκε σημαντική πίεση για να δράσει. Σε καμία περίπτωση δεν προχώρησε πολύ με το μεταρρυθμιστικό της πρόγραμμα, αλλά μάλιστα το εφάρμοσε και άσχημα…
Ο "στρατηγικός διάλογος" μπορεί τώρα να θέλει να δώσει την εικόνα μιας βιώσιμης γεωργίας για το μέλλον, αλλά προς το παρόν εκλαμβάνεται ως μια φθηνή προσπάθεια της προέδρου της Επιτροπής να ηρεμήσει τα πνεύματα πριν από τις Ευρωεκλογές και είναι σαν να λέει στους αγρότες «συνέλθετε και ας κάτσουμε να μιλήσουμε!».
Σε αναμμένα κάρβουνα ο Μακρόν στη Γαλλία
Στο μεταξύ, ο Γάλλος πρωθυπουργός Γκαμπριέλ Ατάλ αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα τα πρώτα μέτρα με γρήγορο αποτέλεσμα προκειμένου να απαντήσει στους αγρότες που διαδηλώνουν εδώ και μία εβδομάδα και οι οποίοι θα αποφασίσουν αν θα συνεχίσουν ή όχι να αποκλείουν δρόμους στο βόρειο τμήμα της χώρας.
Αντιμέτωπος με την πρώτη σοβαρή κρίση μετά τον διορισμό του, ο Γκαμπριέλ Ατάλ αναμένεται να πάει σήμερα να συναντήσει τους αγρότες για να κάνει "συγκεκριμένες προτάσεις μέτρων απλούστευσης" με τον υπουργό Γεωργίας Μαρκ Φεσνό.
Σύμφωνα με το μεγάλο αγροτικό συνδικάτο FNSEA, θα μεταβεί στην Οτ Γκαρόν (νοτιοδυτικά), όπου ξεκίνησε το πρώτο μπλόκο των αυτοκινητοδρόμων πριν από μία εβδομάδα.
Σήμερα το πρωί ο αυτοκινητόδρομος A1, ένας σημαντικός οδικός άξονας που συνδέει το Παρίσι με τη βόρεια Ευρώπη, ήταν κλειστός στην κυκλοφορία από τρακτέρ και δεμάτια άχυρο σε δύο σημεία, προκαλώντας σημαντικές δυσκολίες.
"Σήμερα περιμένουμε τις απαντήσεις του πρωθυπουργού και αν δεν τις έχουμε θα συνεχίσουμε την κινητοποίηση", δήλωσε ο Ζερεμί Αγιάρντ, συνδικαλιστής αγρότης στη βόρεια Γαλλία.
"Η κινητοποίηση θα έχει διάρκεια", προειδοποίησε ο Ολιβιέ Λιλιέβρ, παραγωγός παντζαριών και καλαμποκιού, σε ένα μπλόκο.
Περισσότεροι από 55.000 άνθρωποι κινητοποιήθηκαν χθες, Πέμπτη, σύμφωνα με καταμέτρηση της FNSEA, της πλειοψηφικής αγροτικής οργάνωσης που πρόσκειται στην κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί εδώ και μία εβδομάδα να κατευθύνει το κίνημα.
Οι αγρότες που συνάντησε το AFP σε πολλά σημεία της Γαλλίας έχουν διάφορες διεκδικήσεις, ανάλογα με το αν είναι πτηνοτρόφοι που έχουν πληγεί από τη γρίπη των πτηνών, οινοπαραγωγοί οι πωλήσεις των κρασιών των οποίων έχουν πέσει, βιοκαλλιεργητές λαχανικών που σνομπάρουν οι Γάλλοι, ή μεγάλοι παραγωγοί δημητριακών όπως ο Τιερί Καζμαζού, που καλλιεργεί γλυκό καλαμπόκι και πράσινα φασόλια για μια μεγάλη εταιρία κονσερβοποιίας στη Σιγκαλέν, στη Ζιρόντ.
Κατά τη γνώμη του, "το GNR (το αγροτικό ντίζελ) είναι πραγματικά μια προτεραιότητα, μια πρωταρχική μείωση: πρέπει να επανέλθει στα 80 σεντ χωρίς φόρους ενώ το αγοράζουμε στο 1,20 ευρώ, είναι επείγον, μας χώνει στο χώμα!".
Άλλοι θέλουν μια ελάχιστη τιμή για τα προϊόντα τους, ή την καταβολή βοήθειας ή αποζημιώσεων που τους οφείλονται εδώ και καιρό, ακόμη και μια αναστολή στην απαγόρευση των φυτοφαρμάκων, όπως έχει ζητήσει πρόσφατα η FNSEA. Ένα μέρος των 140 διεκδικήσεων του συνδικάτου απαιτούν νομοθεσία ή διαπραγματεύσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αποκλεισμός μεγάλων οδικών αξόνων
Σχεδόν παντού στη χώρα, οι διαδηλωτές επιτέθηκαν την Πέμπτη σε σύμβολα του κράτους και σε μεγάλα καταστήματα λιανικής, δίνοντας την εικόνα ενός θυμού που ριζοσπαστικοποιείται.
Χωρίς επέμβαση των δυνάμεων της τάξης σε αυτό το στάδιο, με τον υπουργό Εσωτερικών Ζεράλντ Νταρμανέν, να εκτιμά πως οι αγρότες δεν θα επιτίθεντο στους αστυνομικούς ούτε στους χωροφύλακες, και πως δεν θα έβαζαν φωτιά σε δημόσια κτήρια.
Στην Αζέν (νοτιοδυτικά), διαδηλωτές έβαλαν λάστιχα, πλαστικά, κοτέτσια και κοπριά μπροστά στον σταθμό, ενώ μια άλλη ομάδα απέκλειε τους δρόμους. Ένα αγριογούρουνο κρεμάστηκε μπροστά από ένα κτήριο της Επιθεώρησης Εργασίας.
Για τον Σαρλ Ντεμεγέρ, παραγωγό αντιδιών στον Βορρά, "κλείνοντας τη Γαλλία, μπορεί να έχουμε απαντήσεις".
Και η οικολογία;
Οι υπουργοί Γεωργίας και Οικονομίας αναμενόταν να προεδρεύσουν στις 13:00 μιας επιτροπής παρακολούθησης των εμπορικών διαπραγματεύσεων ανάμεσα στους μεγάλους διανομείς και τους προμηθευτές τους, που θεωρείται ότι προστατεύουν το εισόδημα των παραγωγών.
Οι διαδηλώσεις έφεραν επίσης σε πρώτο πλάνο τα σχέδια συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου όπως εκείνη ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Mercosur, που συνενώνει τις εμπορικές δυνάμεις της Λατινικής Αμερικής, και στην οποία αντιτίθεται ένα μεγάλο μέρος της γαλλικής πολιτικής τάξης.
Στη Γαλλία, οι εισαγωγές τροφίμων αυξάνονται, μερικές φορές χωρίς να υπόκεινται στους ίδιους κανόνες για τα φυτοφάρμακα για παράδειγμα.
Ενώ οι αγρότες κινητοποιούνται και στη Γερμανία, στο Βέλγιο, στην Πολωνία, την Ελβετία, το κίνημα είναι δημοφιλές στη Γαλλία, αλλά δεν τάσσονται όλα τα συνδικάτα υπέρ της περικοπής των περιβαλλοντικών κανόνων.
Η Confédération paysanne, το τρίτο αντιπροσωπευτικό συνδικάτο, που πρόσκειται στην αριστερά, προτείνει λύσεις αρκετά διαφορετικές από εκείνες των συνδικάτων FNSEA, Jeunes agriculteurs και Coordination rurale.
Οι οικολογικές ΜΚΟ ανησυχούν με τις εκκλήσεις για χαλάρωση των κανόνων για το νερό ή τα φυτοφάρμακα.
"Η γεωργία δεν θα διευθετήσει την κρίση της με το να μειώνει τα περιβαλλοντικά μέτρα, το αντίθετο, αυτό το μόνο που θα κάνει είναι να επιδεινώσει την κατάσταση", λέει η Σαντρίν Μπελιέ, διευθύντρια της ΜΚΟ "Humanité et Biodiversité".
Βέλγιο: Ξεκίνησαν αγροτικές κινητοποιήσεις από τη Βαλονία
Οι κινητοποιήσεις των αγροτικών συνδικάτων έφτασαν στο Βέλγιο, με μια σειρά από διαμαρτυρίες που ξεκίνησαν σήμερα στις τέσσερις γωνιές της περιοχής της Βαλονίας.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Belga, αγροτικά σωματεία έχουν αποκλείσει με τρακτέρ τους δρόμους στα σύνορα του Βελγίου με τη Γαλλία, μεταξύ των πόλεων Ομπάνζ και Μον-Σαν-Μαρτίν. Στην επαρχία της Λιέγης έχει οργανωθεί μια επιχείρηση με πομπή από τρακτέρ και οδοφράγματα που εμποδίζουν την πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο E42, ενώ κυκλοφοριακά προβλήματα παρουσιάζονται μεταξύ κάποιων πόλεων της επαρχίας.
Οι Βέλγοι αγρότες απαιτούν να ληφθούν γρήγορα μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Le Soir», η Ομοσπονδία Νέων Αγροτών (FJA) πήγε να συναντήσει τον υπουργό Γεωργίας, Νταβίντ Κλαρνιβάλ, ζητώντας να ακούσουν οι πολιτικοί τα αιτήματά τους και να ασκήσουν πίεση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Από τη φλαμανδική πλευρά, η Algemeen Boerensyndicaat (Γενική Ένωση Αγροτών) δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να αναλάβει δράση την επόμενη εβδομάδα.
ΠΗΓΕΣ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, DEUTSCHE WELLE