Η Maersk Tankers τονίζει ότι ο στόλος της δεν αποκλείεται να παρακάμπτει την Ερυθρά Θάλασσα μετά την κλιμάκωση των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στην περιοχή.
Η απόφαση, όπως μεταδίδει το Bloomberg, δεν σημαίνει ότι τα πλοία της ναυτιλιακής εταιρείας με έδρα την Κοπεγχάγη θα ακολουθούν εναλλακτικές θαλάσσιες οδούς - αποφεύγοντας τη Διώρυγα του Σουέζ στην Αίγυπτο - αλλά ότι έχουν τη διακριτική ευχέρεια να το πράξουν.
Οι αντάρτες Χούτι της Υεμένης, σύμμαχοι του Ιράν, επιτίθενται σε πλοία που έχουν δεσμούς με το Ισραήλ όταν περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα, προκαλώντας αύξηση του ναυτασφαλιστικού κόστους.
Η ειδοποίηση της Maersk ανοίγει την πόρτα σε μια πρακτική (επέκταση ταξιδιών κατά χιλιάδες μίλια για τον περίπλου της Αφρικής) που θα μπορούσε να διαταράξει τις ροές ενέργειας εάν υιοθετηθεί ευρέως. Αν γίνονται τέτοιες παρακάμψεις, τα πλοία θα καταναλώνουν εκατοντάδες τόνους περισσότερο καύσιμο και θα παραδίδουν τα φορτία τους μέρες αργότερα.
Η Maersk Tankers έχει την εμπορική διαχείριση δεξαμενόπλοιων πολλών ιδιοκτητών. Είναι διαφορετική εταιρεία από την AP Moller-Maersk, τον γίγαντα των εμπορευματοκιβωτίων. Ένα από τα σκάφη της Moller-Maersk δέχτηκε επίθεση στην εν λόγω περιοχή σήμερα Πέμπτη, αλλά δεν αναφέρθηκαν ζημιές.
Δεν είναι σαφές εάν και για πόσο τα πλοία της Maersk Tankers θα αποφύγουν πράγματι την Ερυθρά Θάλασσα. Στο παρελθόν, μεγάλες εταιρείες δεξαμενόπλοιων είχαν απομακρυνθεί από την περιοχή για μικρά χρονικά διαστήματα, αλλά το επιπλέον κόστος καυσίμων και οι καθυστερήσεις φορτίου κατέστησαν προσωρινές τέτοιες παρακάμψεις.
Η AP Moller-Maersk, από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, ανέφερε ότι το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk Gibraltar έγινε στόχος πυραύλων κοντά στα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ, στην τελευταία επίθεση κατά της ναυσιπλοΐας στην περιοχή.
Η επίθεση σημειώθηκε καθώς το πλοίο εκτελούσε το δρομολόγιο από τη Σαλαλά του Ομάν προς την Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, είπε η Maersk.
Τα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελούν στρατηγική πλωτή οδό που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, όπου οι Χούτι της Υεμένης στοχεύουν πλοία που φέρεται να συνδέονται με το Ισραήλ εν μέσω του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς.
Η πρόσφατη αναφορά συνάδει με προηγούμενες επιθέσεις που πραγματοποιήθηκαν από τους Χούτι.
Το Maersk Gibraltar, με σημαία Χονγκ Κονγκ, βρίσκεται σε μακροπρόθεσμη ναύλωση στη Maersk και εκτελεί την υπηρεσία ME2 μεταξύ Ευρώπης και Μέσης Ανατολής. Έχει χωρητικότητα 10.100 TEU.
ΗΠΑ: Ετοιμάζουμε πολυεθνική απάντηση στους πειρατές Χούτι
Οι ΗΠΑ εργάζονται με συμμάχους για να προωθήσουν μια πολυεθνική προσπάθεια για την προστασία των πλοίων που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα, σε μια προσπάθεια να ανακόψουν το κύμα επιθέσεων από αντάρτες Χούτι που έχουν προκαλέσει ανησυχία για το εμπόριο σε μια από τις πιο πολυσύχναστες πλωτές οδούς του κόσμου, δήλωσε στο Bloomberg η αναπληρώτρια υπουργός Άμυνας Καθλίν Χικς, η υπ' αριθμόν 2 αξιωματούχος του Πενταγώνου. «Είναι διεθνές πρόβλημα. Θα χρειαστεί διεθνής λύση και εργαζόμαστε με συμμάχους και εταίρους γι' αυτό».
Ο υπουργός Άμυνας του Ιράν Μοχάμεντ-Ρεζά Αστιανί χαρακτήρισε το σχέδιο «ανόητο» και είπε ότι οι ΗΠΑ «θα αντιμετωπίσουν τεράστια προβλήματα» εάν προχωρήσουν, σύμφωνα με το ημιεπίσημο Ιρανικό Πρακτορείο Ειδήσεων Φοιτητών.
Ο υποστράτηγος Πατ Ράιντερ, εκπρόσωπος του Πενταγώνου, είπε ότι θα δοθούν περισσότερες λεπτομέρειες «στο εγγύς μέλλον» σχετικά με την «εφαρμογή μιας θαλάσσιας ειδικής ομάδας».
Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Μπάιντεν αντιμετωπίζουν δίλημμα για το πώς θα αντεπιτεθούν στο κύμα επιθέσεων στη θάλασσα. Έχουν πει ότι δεν θέλουν να προκαλέσουν ευρύτερο πόλεμο στη Μέση Ανατολή.
Το ζήτημα έχει καταστεί επείγον εν μέσω έξαρσης των επιθέσεων σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, απ' όπου διέρχεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Η προσπάθεια αποτροπής περαιτέρω επιθέσεων των Χούτι στη ναυτιλία ήταν μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν από τον σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ Τζέικ Σάλιβαν και τον πρίγκιπα διάδοχο Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν στη Σαουδική Αραβία χθες Τετάρτη.