Το Εθνικό Θέατρο της Τουρκίας προσκαλεί τον θεατρικό μονόλογο της Σοφίας Καψούρου «Καραϊσκάκενα, ο Θρύλος», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά και μουσική Μάνου Αντωνιάδη, στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Γυναικών Θεατρικών Συγγραφέων στην Κωνσταντινούπολη για δύο παραστάσεις 25 & 26 Νοεμβρίου στο πανέμορφο Üsküdar Tekel Stage.
Πρόκειται για μια ιστορική στιγμή για τις δύο γειτονικές χώρες. Η μάνα του αρχιστράτηγου της ελληνικής Επανάστασης, η καλόγρια Ζωή Διαμάντω Διμισκή θα συστηθεί για πρώτη φορά στο τουρκικό και διεθνές κοινό μέσα από τον εκρηκτικό, αντισυμβατικό, αντιπολεμικό μονόλογο της Σοφίας Καψούρου. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στην Κωνσταντινούπολη την 25η Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα για τη γυναίκα και τα δικαιώματά της στο σώμα, την ψυχή, τη ζωή της.
Η παράσταση «Καραϊσκάκενα, ο Θρύλος» του Vault Theatre Plus (Δημήτρης Καρατζιάς - Μάνος Αντωνιάδης), η οποία παρουσιάστηκε πρώτα στην Αθήνα στον Πολυχώρο VAULT με τη στήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και έπειτα σε ιστορικά μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και θέατρα στην υπόλοιπη Ελλάδα, τώρα εκπροσωπεί επίσημα τη χώρα μας σε ένα παγκόσμιας εμβέλειας Φεστιβάλ για τη γυναίκα δημιουργό. Η Σοφία Καψούρου γίνεται η φωνή της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας σε διεθνές επίπεδο και θυμίζει ότι η ελληνική γλώσσα είναι ζωντανή, ποιητική, μοναδική, έτοιμη να συνομιλήσει με τις γλώσσες όλες των ανθρώπων.
Η Καραϊσκάκενα, ερωτική και αιρετική, θα πει την πυρηνική ατάκα του έργου «Τούρκοι δε θα ’μασταν κι εμείς, άμα γεννιόμασταν λίγα κύματα πιο πέρα;» αντικρίζοντας τον Βόσπορο. Ο ποδοσφαιρικός αγώνας Ολυμπιακός – Φενέρμπαχτσε στο Στάδιο Καραϊσκάκη, που παρακολουθεί η Μάνα Καλόγρια καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, θα μεταδοθεί ζωντανά στην Κωνσταντινούπολη. Θρύλος το Θέατρο. Η Τέχνη. Ο Πολιτισμός.
Η «Καραϊσκάκενα, ο Θρύλος», είναι μία από τις εννέα παραστάσεις του θεατρικού project «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ... ». Ένα θεατρικό φεστιβάλ μονολόγων με εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Καρατζιά, που φέρνει επί σκηνής μάνες σπουδαίων Ελλήνων ανδρών. Έχουν ήδη παρουσιαστεί οι μάνες του Μάντζαρου, του Σολωμού, του Συγγρού, του Μακρυγιάννη, του Μέγα Αλέξανδρου, του Καβάφη, ενώ αυτή τη σεζόν παρουσιάζονται η μητέρα του Αλέξανδρου Παναγούλη, «Αθηνάς Παναγούλη Επιτάφιος», στον Πολυχώρο VAULT και του Κώστα Ταχτσή, «Η μάνα αυτουνού…Έλλη Ζάχου Ταχτσή», στο Εν Αθήναις, από 2 Δεκεμβρίου.
Για τις ανάγκες του φεστιβάλ, γίνεται ανάθεση σε θεατρικούς συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς και άλλους καλλιτέχνες, οι οποίοι καλούνται να δημιουργήσουν ένα θεατρικό project με πρωταγωνίστρια την μάνα ενός σημαντικού, για την ιστορία της Ελλάδας, άνδρα. Μονόλογοι που ξεδιπλώνουν την ζωή αυτών των σπουδαίων ανθρώπων και αποτελούν φόρο τιμής στις γυναίκες που τους ανέθρεψαν. Ένα Φεστιβάλ αφιερωμένο στη μνήμη της Χρύσας Σπηλιώτη,
Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Γυναικών Θεατρικών Συγγραφέων
Το Εθνικό Θέατρο της Τουρκίας (αλλιώς Τουρκικά Κρατικά Θέατρα) διοργανώνει το Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Γυναικών Θεατρικών Συγγραφέων 2023 στην Κωνσταντινούπολη με σκοπό να παρουσιάσει διακεκριμένα θεατρικά έργα που γράφτηκαν μόνο από γυναίκες από όλο τον κόσμο.
Το Φεστιβάλ στοχεύει να ρίξει φως στο τοπικό και το παγκόσμιο, μέσα από το σκόπευτρο γυναικών θεατρικών συγγραφέων, που έχουν ζήσει σε διαφορετικούς πολιτισμούς, να ευαισθητοποιήσει περιοχές που βάλλονται από εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις και να δημιουργήσει μια πλατφόρμα όπου οι λύσεις μπορούν να φανερωθούν από τη γυναικεία οπτική γωνία. Καθώς οι αντιφάσεις γύρω από την ανθρωπότητα βαθαίνουν και μεγαλώνουν στον σημερινό κόσμο, πιο αμερόληπτες και πιο εξελιγμένες προσεγγίσεις αποκτούν σημασία για την αναγνώριση και την επίλυση προβλημάτων.
Αναμφίβολα, η θέση της μοναδικής γυναικείας ευαισθησίας και της γυναικείας οπτικής γωνίας είναι εξαιρετικά πολύτιμη σε αυτές τις προσεγγίσεις. Οι γυναίκες, συμβάλλοντας ανεξάρτητες στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή, αλλά και ενώνοντας τις δυνάμεις τους με τους άντρες, διαφοροποιούνται και απελευθερώνονται. Η ελεύθερη έκφραση και το δικαίωμα στην κριτική είναι κατ’ εξοχήν στοιχεία του θεάτρου.
Οι όλο και περισσότερες γυναίκες θεατρικοί συγγραφείς, απ’ όλα τα μήκη και τα βάθη της γης, μας παραδίδουν πολύτιμα έργα τέχνης μέσα από τον θεατρικό λόγο. Η γραφή τους στην τέχνη του θεάτρου και η έκφραση τους μας είναι απαραίτητες. Το Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Γυναικών Θεατρικών Συγγραφέων στην Κωνσταντινούπολη θέτει ως στόχο να αναδείξει τις αντιφάσεις, να ευαισθητοποιήσει και να προτείνει.