Η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη δεν θα μειωθεί πριν από το τέλος και της επόμενης δεκαετίας, σύμφωνα με την Uniper. Ως εκ τούτου, η γερμανική εταιρεία κοινής ωφέλειας, που προ μηνών κρατικοποιήθηκε υπό το βάρος της ενεργειακής κρίσης, πρόσφατα διαπραγματεύτηκε μια συμφωνία για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ που «φθάνει μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2030», δήλωσε ο Peter Abdo, εμπορικός διευθυντής LNG, κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο Λονδίνο.
Πέρα απ' αυτό τον χρονικό ορίζοντα, τα σήματα είναι ασαφή. «Δεν έχουμε δει τίποτα στην αγορά που να ταιριάζει στην ευελιξία που χρειαζόμαστε για τη δεκαετία του 2040», πρόσθεσε.
Οι εταιρείες προσπαθούν να ζυγίσουν τον ρόλο θα παίξει το φυσικό αέριο στη στροφή προς μια πιο πράσινη οικονομία, εν μέσω πρόσφατων ενδείξεων ότι οι εθνικές κυβερνήσεις, ιδίως η βρετανική, επιβραδύνουν τις προσπάθειές τους εξαιτίας του αυξανόμενου κόστους, μεταδίδει το Bloomberg.
Οι προβλέψεις για τη χρήση φυσικού αερίου τις επόμενες δεκαετίες ποικίλλουν αισθητά, ανάλογα με το πόσο γρήγορα θα τρέξει η ενεργειακή μετάβαση. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει ότι η ζήτηση LNG θα αυξηθεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2020, αλλά για τη συνέχεια οι προβλέψεις του διαφέρουν. Η Shell εκτιμά ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση φυσικού αερίου θα υπερβαίνει ολοένα και περισσότερο την προσφορά κατά την τρέχουσα δεκαετία.
Η Γερμανία, πρωτοπόρος στην ενεργειακή μετάβαση, μετά την κρίση του 2022 αφήνει χώρο για τον ρόλο του φυσικού αερίου. Έχει ήδη τρεις τερματικούς σταθμούς εισαγωγής LNG και σχεδιάζει κι άλλους.
Η πρόσφατη συμφωνία της Uniper για την προμήθεια LNG συνδέεται με τις ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς. Ο Abdo αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τη συμφωνία.
Η γερμανική κυβέρνηση διέσωσε την Uniper αφού η Ρωσία περιόρισε τις προμήθειες φυσικού αερίου μέσω αγωγού -που προηγουμένως ήταν η ραχοκοκαλιά της επιχείρησης. Aφού οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου χτύπησαν ρεκόρ, ενισχύθηκαν οι προσπάθειες των εμπόρων να στραφούν σε προμήθειες LNG με δεξαμενόπλοια.
Η δυνατότητα απόκτησης LNG χωρίς περιορισμούς στον προορισμό είναι καίρια, σύμφωνα με τον Abdo. Η Uniper αναζητά μεγαλύτερες προμήθειες μέσω βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων συμφωνιών.
«Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για την Uniper και την Ευρώπη μετά τον πόλεμο», είπε. «Αν δεν είχαμε αυτή την ευελιξία στο χαρτοφυλάκιο, τότε η Ευρώπη δεν θα μπορούσε να επιτύχει τους στόχους αποθήκευσης. Η ικανότητά μας να μεταφέρουμε φορτία από την Ασία στην Ευρώπη είναι μεγάλο πλεονέκτημα, εξ ου και η ευελιξία είναι τόσο σημαντική για μας στο μέλλον».
Αντίστοιχα, εάν ανακάμψει η ζήτηση LNG στην Ασία - και υπάρχουν ενδείξεις ότι αυξάνεται -, η Uniper θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει το ευέλικτο χαρτοφυλάκιό της για να στείλει προμήθειες εκεί, είπε.
Η Ευρώπη θα ανταγωνιζόταν την Ασία εάν οι διαταραχές στον εφοδιασμό απειλούσαν την αγορά. Τους τελευταίους μήνες υπήρξε αστάθεια στην αγορά φυσικού αερίου εξαιτίας διακοπών λειτουργίας σε ΗΠΑ και Νορβηγία και απεργιών σε εγκαταστάσεις στην Αυστραλία, που έχουν πλέον τερματιστεί.
Ακόμα κι αν ο ήπιος καιρός περιορίσει τη ζήτηση τους επόμενους μήνες, η Ευρώπη θα εξακολουθεί να είναι μια καλή δεξαμενή LNG, δεδομένης της εγγύτητάς της με τις ΗΠΑ - βασικό προμηθευτή - και της αυξανόμενης ικανότητάς της να απορροφά όγκους.
Μέχρι το 2030, η Uniper θα συμπληρώσει τις λειτουργίες LNG με υδρογόνο, καθώς ο τερματικός σταθμός Wilhelmshaven επεκτείνει τις προσπάθειες διαχείρισης καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Θα απαιτηθούν «σημαντικές» κεφαλαιουχικές δαπάνες για την τροποποίηση της υποδομής, αλλά η υλικοτεχνική αλυσίδα θα παραμείνει η ίδια, σύμφωνα με τον Abdo.
Η εταιρεία θα επενδύσει 8 δισ. ευρώ σε πράσινα αέρια, υδρογόνο και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2030.
«Θα προσαρμόσω την επιχείρησή μας με την πάροδο του χρόνου», είπε ο Abdo. «Για να χρησιμοποιήσουμε την ίδια τεχνογνωσία και τον ίδιο προγραμματισμό και στις επιχειρήσεις αμμωνίας και υδρογόνου».