Λίγα χιλιόμετρα έξω από την παραλιακή πόλη Σαβάνα της Τζόρτζια η Hyundai κατασκευάζει ένα τεράστιο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής μπαταριών. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της Τζόρτζια. Οι Νοτιοκορεάτες έρχονται επειδή ο συντηρητικός κυβερνήτης Μπράιαν Κεμπ τους προσέλκυσε με γενναιόδωρες επιδοτήσεις. Και δεν είναι η μόνη επένδυση του είδους της.
Μια νέα «ζώνη μπαταριών» για ηλεκτρικά αυτοκίνητα της βρίσκεται εν τη γενέσει της και σε άλλες νότιες πολιτείες των ΗΠΑ. Γιατί, ακόμη κι αν ο Κεμπ και άλλοι Ρεπουμπλικανοί πολιτικοί αποφεύγουν επιμελώς τη λέξη «κλιματική αλλαγή», θέλουν να βγάλουν κέρδος από την έκρηξη των νέων πράσινων τεχνολογιών.
Η μεγαλύτερη επένδυση ever, με κόστος 1 δολάριο
Έτσι, από τις αρχές του 2025, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για ολόκληρη την αγορά της Βόρειας Αμερικής, έως και 300.000 κομμάτια τον χρόνο, θα κατασκευάζονται 30 χιλιόμετρα δυτικά του λιμανιού Σαβάνα. Η Hyundai θα κατασκευάζει μεσοπρόθεσμα και τις απαραίτητες μπαταρίες. Συνολικά πρόκειται για μια επένδυση άνω των 5 δισ. δολαρίων. Είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία της πολιτείας και πιθανότατα η ταχύτερη.
Η αναζήτηση του τόπου ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2022 και η απόφαση λήφθηκε 4 μήνες αργότερα. Για τους Ρεπουμπλικανούς ήταν μια άκρως καλοδεχούμενη επένδυση. Η νοτιοκορεατική εταιρεία αποκτά τον χώρο του εργοστασίου, ο οποίος έχει έκταση πάνω από 1.000 γήπεδα ποδοσφαίρου, για ένα δολάριο, υπό την προϋπόθεση ότι θα δημιουργήσει μεσοπρόθεσμα 8.100 θέσεις εργασίας.
Η πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο υπάρχει, ενώ το κόστος για τον δρόμο πρόσβασης, για την εκκαθάριση του χώρου, τη σύνδεση με το νερό και το ηλεκτρικό ρεύμα αναλαμβάνονται από την περιφερειακή αρχή οικονομικής ανάπτυξης «Savannah Economic Development Authority», που ιδρύθηκε ειδικά γι' αυτό τον σκοπό.
Επιπλέον υπάρχει το δέλεαρ των φοροελαφρύνσεων, συνολικού ύψους 1,8 δισ. δολαρίων. Και πάλι καλή συμφωνία για την περιοχή, όπως υποστηρίζει ο Τριπ Τόλισον, επικεφαλής της αρχής. «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία μετά το μοντέλο Τ ή μετά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης», λέει. «Πιστεύω ότι μέχρι το 2035 κάθε νοικοκυριό θα έχει τουλάχιστον ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Γιατί λοιπόν να μην συνεργαστούμε;».
«Υπερβολές» η κλιματική αλλαγή
Πολλοί Ρεπουμπλικανοί της πολιτείας το βλέπουν με τον ίδιο τρόπο. Δεν μιλούν για καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, αλλά για ευκαιρίες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες. Για καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Υπάρχουν όμως και αυτοί που δεν πεθαίνουν από ενθουσιασμό, Όπως ο Ρίζε, που δεν θέλει να αποκαλύψει το επίθετό του. «Είναι τρομερό», λέει, επειδή κόπηκαν δέντρα κοντά στο σπίτι του. «Αυτή ήταν μια ήσυχη όμορφη γειτονιά. Την κατέστρεψαν. Δεν πιστεύω λέξη από την κλιματική αλλαγή. Είναι υπερβολές, η Γη δεν είναι σε τόσο κακή κατάσταση, δεν είναι τόσο καταστροφική. Το εργοστάσιο θα βγάλει λεφτά μόνο όταν ο Μπάιντεν υποχρεώσει όλους να αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Νομίζω ότι αυτό είναι το σχέδιο της κυβέρνησης Ομπάμα-Μπάιντεν».
Αντίθετα, ο δήμαρχος της πόλης Βαν Τζόνσον έχει άλλη άποψη. «Αρκεί να δούμε τις καταιγίδες που μας έχουν πλήξει τα τελευταία χρόνια», λέει. «Είναι σαφές, πρόκειται για κλιματική αλλαγή». Την επένδυση της Hyundai τη βλέπει ως ευκαιρία για ανάπτυξη, αλλά και ως πρόκληση επειδή υπάρχουν πολύ λίγα σπίτια με προσιτό ενοίκιο. Βέβαια, ο δήμος δεν πρόκειται να επωφεληθεί από τα φορολογικά έσοδα, αλλά θα μπορούσε να διευκολύνει τους κατοίκους να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μέχρι το 2050 η πόλη θέλει να στραφεί σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
ΠΗΓΗ: DEUTSCHE WELLE