Οι Ελβετικοί Σιδηρόδρομοι SBB είναι διάσημοι για την ακρίβειά τους: Το 93% όλων των τρένων έφτασαν το 2022 εγκαίρως στον προορισμό τους, με τις καθυστερήσεις να μην υπερβαίνουν τα 3 λεπτά.
Στο περιφερειακό τρένο από τη Ζυρίχη στο Άραου ο μηχανοδηγός βλέπει στην οθόνη ότι η αμαξοστοιχία θα φθάσει στον προορισμό της νωρίτερα και ενημερώνει σχετικά τους επιβάτες από τα μεγάφωνα: «Σύμφωνα με την οθόνη εισερχόμαστε στο σταθμό μισό λεπτό νωρίτερα, 34 δευτερόλεπτα για την ακρίβεια. Προσφέρουμε μια επιπλέον υπηρεσία στους επιβάτες φθάνοντας λίγο νωρίτερα, αλλά όχι τόσο νωρίς ώστε να πέσουμε πάνω στο προπορευόμενο τρένο. Οπότε όλα τέλεια!»
Στόχος των Ελβετικών Σιδηροδρόμων είναι η τελειότητα. Στην επίτευξή του συμβάλλει η νέα οθόνη στο πιλοτήριο των αμαξοστοιχιών. Όμως τα ελβετικά τρένα δεν θέλουν μόνο να τηρούν απαρέγκλιτα τα χρονοδιαγράμματα και να έχουν ικανοποιημένους πελάτες. Επιδιώκουν παράλληλα να εξοικονομούν ενέργεια.
Ο ειδικός σε ζητήματα ενέργειας στους Ελβετικούς Σιδηροδρόμους Ματίας Τούχσμιτ εξηγεί ότι λιγότερα φρεναρίσματα και επιταχύνσεις των συρμών, που ζυγίζουν τόνους, περιορίζουν την κατανάλωση ενέργειας: «Όσο υψηλότερη είναι η ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη είναι η αντίσταση του αέρα. Επομένως, αν μπορούμε να φθάσουμε στον προορισμό με τη χαμηλότερη δυνατή ταχύτητα, τόσο περισσότερη ενέργεια εξοικονομείται».
Η Ελβετία διαθέτει πενταπλάσια ποσά για τρένα από τη Γερμανία
Οι μηχανοδηγοί μπορούν να συγκρίνουν στην οθόνη τους την πραγματική με τη βέλτιστη ταχύτητα, με την οποία διασφαλίζεται η έγκαιρη άφιξη στον προορισμό. Καθ' όλη τη διάρκεια του ταξιδιού ο μηχανοδηγός ενημερώνεται για τυχόν καθυστερήσεις.
Χάρη στα νέα τεχνολογικά συστήματα οι Ελβετικοί Σιδηρόδρομοι θέλουν να διασφαλίσουν ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια στα τρένα τους, αγγίζοντας ίσως και το 100%. Οι Ελβετικοί Σιδηρόδρομοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν υπόδειγμα και για τους σιδηροδρόμους άλλων χωρών, που προβλήματα καθυστερήσεων και όχι μόνο. Η απάντηση του ειδικού Ματίας Τούχσμιτ είναι ευγενική: «Η τεχνολογία μπορεί να εξαχθεί στο εξωτερικό. Εδώ που τα λέμε, όμως, δεν πρόκειται και για καμία τρομερή ιδέα. Η δυσκολία έγκειται στην υλοποίηση».
Το γεγονός ότι οι Ελβετικοί Σιδηρόδρομοι λειτουργούν αποδοτικότερα οφείλεται πιθανότατα και στο ότι η Ελβετία επενδύει πενταπλάσια ποσά στα τρένα από την Γερμανία. Το 2020 η Ελβετία επένδυσε 440 ευρώ ανά κάτοικο στις σιδηροδρομικές υποδομές, ενώ η Γερμανία μόλις 88 ευρώ.
ΠΗΓΗ: DEUTSCHE WELLE