Αεροσκάφη και πλοία των ΗΠΑ και του Καναδά έχουν ριχτεί στην επιχείρηση εντοπισμού του υποβρυχίου που αγνοείται μετά την κατάδυσή του για τουριστική εξερεύνηση στο σημείο όπου βρίσκεται το ιστορικό ναυάγιο του Τιτανικού, καθώς αυξάνονται οι φόβοι ότι τελειώνει το οξυγόνο που μπορεί να κρατήσει στη ζωή τους πέντε επιβάτες.
Η βορειοανατολική υπηρεσία της αμερικανικής ακτοφυλακής, που εδρεύει στη Βοστόνη, δήλωσε ήδη από το βράδυ της Δευτέρας ότι ένα αεροσκάφος CP-140 Aurora της Βασιλικής Καναδικής Πολεμικής Αεροπορίας, ικανό να ανιχνεύει υποβρύχια αντικείμενα, θα συμμετείχε στην έρευνα από σήμερα το πρωί. Τη νύχτα πραγματοποιήθηκαν επιφανειακές έρευνες στη θάλασσα από αεροσκάφη C-130 Hercules, μεταδίδουν οι Financial Times.
Το καναδικό αεροσκάφος Aurora προορίζεται για ανθυποβρυχιακό πόλεμο, που σημαίνει ότι μπορεί να ανιχνεύσει υποβρύχια αντικείμενα από τον αέρα.
Στο σημείο έφτασε για να συνδράμει τις επιχειρήσεις και ένα εμπορικό πλοίο πόντισης αγωγών (pipe-laying), που διαθέτει τηλεχειριζόμενο όχημα ROV για υποβρύχιες έρευνες σε μεγάλα βάθη (ρομποτικό βαυθσκάφος) και ικανότητα ανάκτησης του αγνοούμενου σκάφους, εφόσον βρεθεί, γράφει το BBC. Επίσης, το σκάφος έρευνας βαθέων υδάτων Atalante στέλνει η Γαλλία.
Όπως δήλωσε σε συνέντευξη τύπου ο πλοίαρχος της ακτοφυλακής των ΗΠΑ Τζέιμι Φρέντερικ, έχει δημιουργηθεί ένα «ενοποιημένο κέντρο επιχειρήσεων», με επικεφαλής την ακτοφυλακή και τη συνδρομή του αμερικανικού Ναυτικού, των καναδικών ενόπλων δυνάμεων και της OceanGate Expeditions, εταιρείας του υποβρυχίου Titan. Οι επιχειρήσεις, που μέχρι στιγμής έχουν καλύψει 7.600 τετραγωνικά μίλια, παραμένουν άκαρπες.
Ποιοι είναι οι επιφανείς επιβαίνοντες στο υποβρύχιο
Στους επιβάτες του υποβρυχίου Titan, το οποίο πραγματοποιεί τουριστικά ταξίδια στο ναυάγιο του Τιτανικού με κόστος 250.000 δολάρια το άτομο, περιλαμβάνονται ο Βρετανός επιχειρηματίας Χαμίς Χάρντινγκ, ο Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζλάντα Νταούντ με τον γιο του Σουλεμάν, ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ενρί Ναρζολέ, διευθυντής υποβρύχιων ερευνών στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα για το ναυάγιο του Τιτανικού, αλλά και ο Στόκτον Ρας, ιδρυτής της OceanGate, της εταιρείας που κατασκεύασε το Titan και οργάνωσε το ταξίδι.
Ο Χάρντινγκ είναι πρόεδρος της Action Aviation, εταιρείας μεσιτείας αεροσκαφών με έδρα το Ντουμπάι.
Ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate Expeditions Στόκτον Ρας, αποκαλύπτουν οι New York Times, είχε προειδοποιηθεί από επιφανείς της βιομηχανίας υποβρύχιων οχημάτων ήδη από το 2018 ότι «η πειραματική προσέγγιση της εταιρείας» θα μπορούσε να οδηγήσει σε προβλήματα, «από μικρά έως και καταστροφικά».
Τα περισσότερα αεροσκάφη και πλοία που αναπτύχθηκαν αρχικά στην έρευνα περιορίζονται στη διεξαγωγή ερευνών στην επιφάνεια, σε περίπτωση που το υποβρύχιο έχει επιστρέψει στην επιφάνεια, μακριά από το σκάφος που το εκτόξευσε. Είναι επίσης εξοπλισμένα με σόναρ για να συλλαμβάνουν κάθε ήχο που παράγεται.
Το Titan εκτοξεύτηκε το πρωί της Κυριακής από το πλοίο Polar Prince, που το είχε μεταφέρει στο σημείο κατάδυσης, 900 ναυτικά μίλια ανατολικά του Cape Cod στις ακτές των ΗΠΑ.
Το Polar Prince ανέφερε ότι έχασε την επαφή με το Titan 1 ώρα και 45 λεπτά αργότερα. Το υποβρύχιο είχε πρόγραμμα να φτάσει μέχρι τα συντρίμμια του Τιτανικού, που βυθίστηκε τον Απρίλιο του 1912 με απώλεια 1.500 ανθρώπινων ζωών.
Ο John Mauger, διοικητής της Πρώτης Περιφέρειας της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ, με έδρα τη Βοστόνη, είπε στους δημοσιογράφους τη Δευτέρα το βράδυ ότι το Titan έχει ικανότητα παροχής οξυγόνου στους επιβαίνοντες για 96 ώρες. Αυτό σημαίνει ότι οι έρευνες θα μπορούσαν αν έχουν θετική έκβαση μέχρι το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα.
Με καθυστέρηση 8 ωρών δηλώθηκε η εξαφάνιση: «1% πιθανότητες επιβίωσης»
Η εταιρεία OceanGate, στην οποία ανήκει το υποβρύχιο, χρειάστηκε οκτώ ώρες για να δηλώσει την εξαφάνισή του στην Ακτοφυλακή αφότου έχασε επαφή μαζί του. Τη σχετική αποκάλυψη κάνει η ηλεκτρονική έκδοση της Daily Mail.
Κατά το δημοσίευμα: «Το υποβρύχιο Titan της εταιρείας βυθίστηκε στις 8 το πρωί της Κυριακής περίπου 400 μίλια νοτιοανατολικά του Σεντ Τζονς, στη Νέα Γη. Στις 9.45 π.μ. – μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση– έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, το Polar Prince. Όμως δεν αναφέρθηκε ότι αγνοείται στην αμερικανική ακτοφυλακή μέχρι τις 5.40 μ.μ., δηλαδή οκτώ ώρες αργότερα. Η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε ακόμη αργότερα, στις 9.13 μ.μ. το βράδυ της Κυριακής».
Οι ειδικοί λένε ότι το πλήρωμα –που έχει λιγότερες από 40 ώρες οξυγόνου ακόμα– έχει μόλις 1% πιθανότητες επιβίωσης, μεταδίδει η ΕΡΤ.
Ο υποπλοίαρχος David Mauget, πρώην διοικητής πυρηνικού υποβρυχίου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, δήλωσε: «Θα έλεγα ότι οι πιθανότητες είναι 1%. Δεν τους έχουμε καν βρει ακόμα. Αν τους βρούμε, θα ανέβαζα τις πιθανότητες στο 15%. Είναι ζοφερό – δεν θέλω να το πω, αλλά προσπαθώ να είμαι ρεαλιστής. Θαύματα συμβαίνουν, αλλά εδώ είναι διαφορετική κατάσταση. Πρόκειται για έναν απελπισμένο αγώνα ενάντια στον χρόνο».
Το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται σε βάθος 3.800 μέτρων, όπου η πίεση του νερού είναι περίπου 380 φορές μεγαλύτερη από αυτήν της ατμόσφαιρας στο επίπεδο της θάλασσας.
Ο διοικητής είπε ότι τη διαδικασία περιπλέκει η ανάγκη να ερευνηθεί τόσο η επιφάνεια, σε περίπτωση που το σκάφος είχε καταφέρει να βγει στην επιφάνεια αλλά δεν επικοινωνούσε, όσο και τα βαθέα ύδατα.
«Είναι πολύ απομακρυσμένο σημείο και η διεξαγωγή της έρευνας αποτελεί πρόκληση. Ωστόσο, αναπτύσσουμε όλα τα διαθέσιμα μέσα για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να εντοπίσουμε το σκάφος και να διασώσουμε τους επιβαίνοντες», είπε ο διοικητής.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της OceanGate, το υποβρύχιο ζυγίζει 10,4 τόνους και είναι κατασκευασμένο από ανθρακονήματα και τιτάνιο. Είναι εξοπλισμένο με σύστημα παρακολούθησης της επίδρασης της πίεσης στο κύτος σε πραγματικό χρόνο, δίνοντας στο πλήρωμα αρκετό χρόνο για να επιστρέψει στην επιφάνεια σε περίπτωση οποιουδήποτε προβλήματος.