Η πρωθυπουργός Τζ. Μελόνι δεν έχει λάβει ακόμη τελική απόφαση για τον αμφιλεγόμενο ρόλο της Ιταλίας στο πρόγραμμα Belt and Road της Κίνας, παρότι αρχικά σηματοδότησε την πρόθεσή της να αποχωρήσει από το επενδυτικό σύμφωνο.
«Είναι ακόμη πολύ νωρίς για να πούμε ποιο θα είναι το αποτέλεσμα της αξιολόγησής μας, η οποία είναι πολύ ευαίσθητη και επηρεάζει πολλαπλά συμφέροντα», είπε η Μελόνι σε συνέντευξη στην ιταλική εφημερίδα Il Messaggero.
Η Ιταλία μπορεί να έχει «καλές σχέσεις» με την Κίνα «ακόμη και σε σημαντικούς τομείς ενδιαφέροντος, χωρίς απαραίτητα να αποτελεί μέρος ενός γενικού στρατηγικού σχεδίου», είπε. Η Ιταλία είναι η μόνη χώρα της G-7 που έχει ενταχθεί στο Belt and Road, αλλά «δεν είναι ο κύριος δυτικός ή ευρωπαϊκός εμπορικός εταίρος της Κίνας», είπε.
Το Bloomberg ήταν το πρώτο που μετέδωσε ότι η Μελόνι σκέφτεται να ανατρέψει την απόφαση προηγούμενης κυβέρνησης για ένταξη. Η Ιταλία υπέγραψε την πρωτοβουλία Belt and Road το 2019, όταν ο Τζουζέπε Κόντε ήταν πρωθυπουργός. Το πρόγραμμα έχει χρηματοδοτήσει έργα υποδομής 900 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως.
Τον Μάιο, η Μελόνι συζήτησε με τους συμμάχους της G-7 το ενδεχόμενο η Ιταλία να αποχωρήσει από τη συμφωνία, αν και δεν ελήφθη τελική απόφαση. Η ιταλική κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει οριστική απόφαση για το αν θα αποχωρήσει έως τις 22 Δεκεμβρίου, διαφορετικά η συμφωνία θα ανανεωθεί αυτόματα για πέντε χρόνια.
Η Ευρώπη βαθμονομεί εκ νέου τη σχέση της με την Κίνα, επιδιώκοντας να μειώσει τις εξαρτήσεις από τη χώρα, αποφεύγοντας παράλληλα μια βίαιη αποσύνδεση που θα ταράξει τις δυτικές οικονομίες. Οι συνεχιζόμενες στενές σχέσεις του Πεκίνου με τη Μόσχα δοκίμασαν περαιτέρω τις ευρωπαϊκές σχέσεις με την Κίνα.