Ένας στους τέσσερις μαθητές Δ' Δημοτικού δυσκολεύεται στην ανάγνωση

Διεθνής έρευνα αναδεικνύει αυξημένες δυσκολίες μαθητών στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου. Η συμβολή της πανδημίας, αλλά και η πορεία που είχε ήδη αρχίσει. Ο ρόλος των κοινωνικών ανισοτήτων και η αναθεώρηση των απαιτούμενων βασικών δεξιοτήτων.

Δημοσιεύθηκε: 18 Μαΐου 2023 - 16:46

Load more

Ένας στους τέσσερις μαθητές τετάρτης δημοτικού δυσκολεύεται στην ανάγνωση και δεν έχει κατακτήσει το ελάχιστο επίπεδο κατανόησης κειμένου που αντιστοιχεί στην ηλικία και στο επίπεδό του, αποκαλύπτει η διεθνής έρευνα IGLU για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ως βασικότερη αιτία θεωρείται η αποχή των μαθητών από τα μαθήματα και οι εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ πρόβλημα αποτελεί και η ανομοιογένεια στις τάξεις.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας έχουν προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις από ειδικούς και ΜΜΕ, ο αριθμός των παιδιών του δημοτικού σχολείου που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση και στην κατανόηση κειμένου έχει αυξηθεί σημαντικά. Είναι ενδεικτικό ότι, στη μελέτη του 2016, οι μαθητές της τετάρτης τάξης είχαν συγκεντρώσει 537 μονάδες, στη μελέτη του 2001 είχαν συγκεντρώσει 539 μονάδες και στην τρέχουσα μελέτη μόνο 524. Με βάση την προηγούμενη μελέτη, δυσκολίες αντιμετώπιζε το 19% των μαθητών, ενώ τώρα το ποσοστό έχει φθάσει το 25%. Στο συγκεκριμένο μέγεθος, η Γερμανία βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης βρίσκεται η Σιγκαπούρη, η οποία το 2001 βρισκόταν κάτω από τη Γερμανία. Στην τελευταία θέση βρίσκεται η Νότια Αφρική.

«Το πρόβλημα δεν είναι μόνο σχολικό, αλλά κοινωνικό», δήλωσε στο πρώτο κανάλι της γερμανικής δημόσιας τηλεόρασης ARD ο υπεύθυνος για την έρευνα στη Γερμανία Νίλι ΜακΕλβάνι, από το πανεπιστήμιο του Ντόρτμουντ, ο οποίος ωστόσο επισήμανε ότι εκτός σχολείου τα παιδιά της Γερμανίας διαβάζουν περισσότερο από τον μέσο όρο. Το 63% δηλώνει ότι διαβάζει τουλάχιστον μισή ώρα την ημέρα εκτός σχολείου, ενώ ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 54% και στις χώρες του ΟΟΣΑ 53%. Εντός σχολείου, όμως, στην τετάρτη δημοτικού αφιερώνονται σε αναγνωστικές δραστηριότητες 141 λεπτά την εβδομάδα στη Γερμανία έναντι 194 λεπτών στην ΕΕ και 209 λεπτών στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Στη γερμανική μελέτη IGLU, η οποία διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια και χρηματοδοτείται από το ομοσπονδιακό υπουργείο Παιδείας και Έρευνας και από τα κρατιδιακά υπουργεία Παιδείας, συμμετείχαν 252 τάξεις τετάρτης δημοτικού απ' όλη τη χώρα, με 4.600 μαθητές. Συνολικά συμμετείχαν περίπου 400.000 μαθητές του δημοτικού.

Σύμφωνα με τον κ. ΜακΕλβάνι, η αρνητική τάση είχε καταγραφεί ήδη πριν από την πανδημία, αλλά επιταχύνθηκε σημαντικά κατά τη διάρκειά της. Επιπλέον, επισημαίνει ο ειδικός, οι τάξεις έχουν γίνει πιο ετερογενείς, γεγονός το οποίο αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς. Αυτό πάντως που δεν έχει αλλάξει, τονίζει, είναι οι κοινωνικές ανισότητες ως παράμετρος για την αδυναμία στην ανάγνωση. Τα παιδιά από «κοινωνικά-οικονομικά μειονεκτούσες οικογένειες» είναι πιθανότερο να αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες, εξηγεί.

Η υπουργός Παιδείας Μπετίνα Σταρκ-Βάτσινγκερ χαρακτήρισε «ανησυχητικά» τα αποτελέσματα της έρευνας. «Το να μπορείς να διαβάζεις καλά είναι μια από τις βασικές δεξιότητες και θεμέλιο για την εκπαιδευτική επιτυχία», δήλωσε η φιλελεύθερη (FDP) πολιτικός και πρόσθεσε ότι η Γερμανία χρειάζεται επειγόντως μια ανατροπή στην εκπαιδευτική πολιτική, με ιδιαίτερο βάρος στις βασικές δεξιότητες, όπως η γραφή, η ανάγνωση και η αριθμητική.

Στο ίδιο πνεύμα, ο πρόεδρος της Ένωσης Διδασκόντων Χάιντς-Πέτερ Μάιντινγκερ δήλωσε στην Bild ότι πρέπει να αποδοθεί μεγαλύτερη σημασία στη διδασκαλία των πραγματικά βασικών ικανοτήτων, της ανάγνωσης και της γραφής, και μαθήματα όπως τα καλλιτεχνικά, η μουσική και η γυμναστική πρέπει να προσφέρονται ως δευτερεύοντα, ενώ τα αγγλικά και ο προγραμματισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών πρέπει, σύμφωνα με τον ίδιο, να αφαιρεθούν εντελώς. Ειδικά για τις τάξεις 1-4, τόνισε, οι μαθητές πρέπει να διδάσκονται κυρίως γερμανικά, αριθμητική και γενικές γνώσεις. Σε ό,τι αφορά τα αγγλικά, τα οποία διδάσκονται από την τρίτη τάξη, ο κ. Μάιντινγκερ εκτιμά ότι εισάγονται κατά 50% σε βάρος των γερμανικών. «Στην τετάρτη τάξη ο μαθητής πρέπει να κατέχει ένα βασικό λεξιλόγιο 1.000 λέξεων, τις οποίες θα πρέπει και να μπορεί να γράψει σωστά. Σε κάποια κρατίδια ο στόχος είναι μόλις οι 500, οπότε δεν θα πρέπει να μας ξαφνιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας», πρόσθεσε και υποστήριξε ότι πρέπει να καταργηθεί η γραφή «με το αυτί», αλλά να λαμβάνεται υπόψη και η ορθογραφία. «Τι θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να μάθουν οι μαθητές μέχρι την τετάρτη δημοτικού: να ακούν, ώστε να μπορούν να λάβουν πληροφορίες από απλές ιστορίες και κείμενα, να κάνουν απλές αριθμητικές πράξεις με το μυαλό τους και να γνωρίζουν τα βασικά γεωμετρικά σχήματα», πρόσθεσε ο πρόεδρος των διδασκόντων.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ 

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων