Η Ιταλία σκοπεύει μέχρι το τέλος του 2023 να αποχωρήσει από τις επενδυτικές συμφωνίες της με την Κίνα, καθώς η πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι διαβεβαίωσε τον πρόεδρο της Βουλής των ΗΠΑ Κέβιν Μακάρθι -κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη Ρώμη την περασμένη εβδομάδα- ότι, αν και δεν έχει ληφθεί τελική απόφαση, η κυβέρνησή της τάσσεται υπέρ της αποχώρησης από την κινεζική πρωτοβουλία «Μια ζώνη, ένας δρόμος» (Βelt and Road), σύμφωνα με παρευρισκόμενους στις συνομιλίες που επικαλείται το Bloomberg.
Η Ιταλία εντάχθηκε στην εμβληματική πρωτοβουλία της Κίνας για τις υποδομές το 2019, επί πρωθυπουργίας Τζουζέπε Κόντε, και έγινε η μόνη χώρα της G7 που συμμετέχει στη συμφωνία. Η συμμετοχή θα ανανεωθεί αυτόματα το 2024, εκτός εάν η Ρώμη αποχωρήσει.
Το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης έχει παγιδευτεί ανάμεσα στην κλιμάκωση των εντάσεων Ουάσιγκτον-Πεκίνου, οι οποίες επιδεινώθηκαν λόγω της κινεζικής υποστήριξης προς τη Ρωσία. Οι ευρωπαϊκές χώρες προσπαθούν να βρουν μια ισορροπία στους επενδυτικούς και εμπορικούς δεσμούς τους με την Κίνα, ώστε να μη λαμβάνουν μορφή εξάρτησης και εξαναγκασμού.
Εκπρόσωπος της Μελόνι αρνήθηκε να σχολιάσει, ενώ το γραφείο του Μακάρθι δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό.
Εμπορικό ισοζύγιο αγαθών μεταξύ ΕΕ-Κίνας
Οι ΗΠΑ πίεσαν ενεργά τη Ρώμη να λάβει δημόσια θέση για το θέμα και να εγκαταλείψει τη συμφωνία, σύμφωνα με τις πηγές, που μίλησαν υπό τον όρο ανωνυμίας.
Οι σύμβουλοι της Μελόνι εξακολουθούν να συζητούν τις λεπτομέρειες και το χρονοδιάγραμμα της ενδεχόμενης απόφασης, φοβούμενοι οικονομικά αντίποινα από την Κίνα, ενώ τίποτα πιθανότατα δεν θα γίνει γνωστό πριν από την έναρξη της συνόδου κορυφής των ηγετών της G7 στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας, στις 19 Μαΐου, συνεχίζει το Bloomberg.
Η πιθανή κίνηση συνδέεται στενά με τη στάση της Mελόνι απέναντι σε κινεζικές επενδύσεις στην Ιταλία και ειδικότερα με επικείμενη απόφαση για πιθανό περιορισμό της επιρροής της κινεζικής Sinochem Holdings, του μεγαλύτερου μετόχου της εταιρείας κατασκευής ελαστικών Pirelli. Η εν λόγω απόφαση έχει μετατεθεί για τα τέλη Μαΐου.
Ιταλοί αξιωματούχοι έχουν θέσει στο τραπέζι σειρά επιλογών στο πλαίσιο συνομιλιών με επενδυτές της Pirelli σχετικά με την ιδιοκτησιακή δομή της εταιρείας.
Η Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας έχει χρηματοδοτήσει έργα υποδομής παγκοσμίως, ύψους 900 δισ. δολ.