Ο ναυτιλιακός γίγαντας Maersk περιμένει... χειρότερες μέρες, μετά από μια περίοδο ιστορικής κερδοφορίας για τον κλάδο της διά θαλάσσης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο ανέφερε μείωση 56% στα λειτουργικά κέρδη της για το πρώτο τρίμηνο, ενώ προειδοποίησε για ασθενέστερα αποτελέσματα το υπόλοιπο 2023.
Η εταιρεία με έδρα την Κοπεγχάγη, που θεωρείται βαρόμετρο για το παγκόσμιο εμπόριο, αντιμετωπίζει μια τέλεια καταιγίδα: φθίνουσα καταναλωτική ζήτηση, πτώση ναύλων, μειωμένο όγκο φορτίων και αυξημένα επίπεδα παγκόσμιων αποθεμάτων.
«Η οικονομική απόδοση που απολαύσαμε τα τελευταία δύο χρόνια ήταν σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα των έκτακτων συνθηκών που προκάλεσε ο Covid και οι διακοπές στις εφοδιαστικές αλυσίδες», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Vincent Clerc στο Bloomberg. «Όσο εξομαλύνεται η κατάσταση, τόσο θα εξομαλύνονται και οι τιμές και τα έσοδα».
Η εταιρεία, η οποία μεταφέρει σχεδόν το ένα πέμπτο των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, είπε ότι οι όγκοι των φορτίων μειώθηκαν 9,4% για το τρίμηνο, ενώ οι ναύλοι υποχώρησαν 37% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Ο Clerc είπε ότι ο κλάδος πρέπει να πειθαρχήσει ως προς τη χωρητικότητα, προκειμένου να αποφευχθεί μια πιο σοβαρή ύφεση, ενώ μπορεί να χρειαστεί και η ακινητοποίηση περισσότερων πλοίων.
«Έχουμε ήδη δει μείωση της μεγάλης χωρητικότητας προκειμένου να καλυφθεί η χαμηλότερη ζήτηση όγκων», είπε. «Ελλοχεύουν, επίσης, νέοι κίνδυνοι από άποψη προσφοράς, καθώς νέα πλοία θα τεθούν σε λειτουργία από το δεύτερο εξάμηνο και εξής, δημιουργώντας νέα πρόκληση για τον κλάδο».
Σε προπανδημικά επίπεδα επέστρεψαν οι ναύλοι στα εμπορευματοκιβώτια
Δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια λαθών στη ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων, καθώς αντιμετωπίζει τουλάχιστον τρεις σημαντικούς μακροοικονομικούς περιορισμούς: τη στενωπό της παγκόσμιας οικονομίας, τις αυξήσεις επιτοκίων και την κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων ΗΠΑ-Κίνας.
Φέτος, οι ναύλοι παγκοσμίως μειώθηκαν κατά περίπου 16% και ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων υποχώρησε 5% τον Φεβρουάριο, ως αποτέλεσμα της μείωσης δρομολογίων κατά 31% από την Ασία προς τη Βόρεια Αμερική.
«Η αδυναμία γίνεται αισθητή σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα», σύμφωνα με τον αναλυτή του Bloomberg Lee Klaskow.
Πιθανώς η ναυτιλία να αποκτήσει θετική δυναμική λόγω των βελτιώσεων στην κατανάλωση και τη βιομηχανική παραγωγή της Κίνας. Ωστόσο, παραμένει ασαφές το πότε ακριβώς οι όγκοι των εμπορευματοκιβωτίων θα επανέλθουν σε θετική στροφή.