Επίσημη πιστοποίηση στα εγχώρια αεροσκάφη της που θα αντιμετωπίσουν την Boeing και την Airbus χορήγησε η Κίνα, μπαίνοντας δυναμικά στην εξαιρετικά προσοδοφόρα αγορά αεροσκαφών στενής ατράκτου, μεταδίδει το πρακτορείο Xinhua.
Η ανακοίνωση πιστοποίησης του C919 της Commercial Aircraft Corp of China (Comac) έγινε στο Πεκίνο την Παρασκευή, παρουσία του προέδρου Σι Τζινπίνγκ και άλλων υψηλόβαθμων αξιωματούχων της κινεζικής κυβέρνησης.
Πρόκειται για κομβική διαδικασία, εξηγεί το Bloomberg, που συνήθως σηματοδοτεί το τέλος των δοκιμών και ανοίγει τον δρόμο για εμπορικές παραδόσεις, και μάλιστα ενόψει του κρίσιμου συνεδρίου του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας τον επόμενο μήνα.
Η Κίνα έχει στόχο να μπει σφήνα στο δίπολο Boeing-Airbus, ωστόσο δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο αν και πότε τα αεροσκάφη της θα αποτελέσουν ανταγωνιστική απειλή. Τα προϊόντα της Comac δεν έχουν προσελκύσει μεγάλο ενδιαφέρον από το εξωτερικό, ενώ ακόμη και οι αεροπορικές εταιρείες της Κίνας εξακολουθούν να προτιμούν την Airbus και την Boeing.
Έχουν περάσει 14 χρόνια από τότε που η Comac ξεκίνησε να αναπτύσσει το C919, με ξένους προμηθευτές όπως η General Electric, η Honeywell International και, για τους κινητήρες, η CFM International - μια κοινοπραξία της GE με τη γαλλική Safran. Όμως το έργο ταλαιπωρήθηκε από καθυστερήσεις και χαμένες προθεσμίες. Η China Eastern Airlines παρήγγειλε πρώτη πέντε αεροσκάφη, τα οποία ολοκλήρωσαν την πρώτη δοκιμαστική πτήση τους τον Μάιο.
Η Comac δήλωσε ότι έχει ήδη 815 παραγγελίες από 28 Κινέζους πελάτες για το C919, αν και οι περισσότερες δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Οι μεγάλες κινεζικές China Eastern, Air China, China Southern Airlines και Hainan Airlines έχουν συνολικά 2.241 αεροσκάφη στενής ατράκτου Boeing και Airbus και τουλάχιστον 546 υπό παραγγελία.
Προς το παρόν το νέο αεροπλάνο θα μπορεί να πετάει μόνο εντός Κίνας, μέχρι να πιστοποιηθεί από ξένες ρυθμιστικές αρχές. Η αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) κανονικά επανεξετάζει τον σχεδιασμό αεροσκαφών άλλης χώρας ώστε να το πιστοποιήσει για χρήση στις ΗΠΑ, αλλά δεν είναι σαφές πώς θα προχωρήσει εν προκειμένω, με δεδομένες τις τρέχουσες εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών και την κινεζική αδράνεια ως προς την αποκατάσταση του 737 Max σε υπηρεσία.
Αντίστοιχα, εκπρόσωπος του ευρωπαϊκού οργανισμού για την αεροπορική ασφάλεια (EASA) δήλωσε ότι υπάρχει χρόνια συνεργασία με την Comac και την κινεζική ρυθμιστική αρχή, αλλά «δεν μπορεί να σχολιάσει την ημερομηνία που θα ολοκληρωθεί η εν λόγω πιστοποίηση».
Το C919 έχει αυτονομία 3.450 μιλίων και μπορεί να φιλοξενήσει έως 168 επιβάτες. Δηλαδή υπολείπεται σε χωρητικότητα και αυτονομία έναντι των ανταγωνιστικών A320 της Airbus και 737 Max της Boeing. Η Comac έχει ήδη ένα αεροσκάφος στην αγορά, το ARJ21, που μπορεί να μεταφέρει 90 επιβάτες και να πετάξει 2.300 μίλια.
Ο Σι είπε ότι κορυφαία προτεραιότητα για το νέο αεροσκάφος είναι η ασφάλεια, αλλά και οι καινοτομίες στην κατασκευή εξοπλισμού υψηλού επιπέδου.