Ένας μήνας από τη συμφωνία για τα σιτηρά: Πόσα πλοία απέπλευσαν

Και πόσα δεν απέπλευσαν. Οι εξαγωγές από την Ουκρανία επιταχύνονται σιγά σιγά, ωστόσο στόχος είναι να υπερτριπλασιαστούν οι αναχωρήσεις. Ποια εμπόδια αντιμετωπίζει η αγορά.

Δημοσιεύθηκε: 23 Αυγούστου 2022 - 21:52

Load more

Περίπου 30 πλοία έχουν αναχωρήσει από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα από τις 22 Ιουλίου. Την ημέρα εκείνη υπογράφηκε η συμφωνία στην Κωνσταντινούπολη, υπό τη διαμεσολάβηση του ΟΗΕ και της Τουρκίας, με στόχο να επιτραπούν ξανά οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία που είχαν διακοπεί εξαιτίας του πολέμου με τη Ρωσία. Ένα από τα πρώτα πλοία που απέπλευσαν ναυλώθηκε από τον ΟΗΕ για να παραδώσει 23.000 τόνους σιτηρών στην Αιθιοπία. Μέχρι στιγμής περισσότεροι από 600.000 τόνοι σιτηρών έχουν βγει από τα λιμάνια της Ουκρανίας, σύμφωνα με τις αρχές. Τα σχέδια είναι φιλόδοξα και κάνουν λόγο για 100 πλοία τον μήνα. Ωστόσο κάτι τέτοιο φαίνεται να αργεί ακόμα.

Τα περισσότερα από τα πλοία που απέπλευσαν τις πρώτες εβδομάδες μετά τη συμφωνία είχαν μπλοκαριστεί εδώ και μήνες και η αγορά είναι ακόμα πολύ νευρική, μια και είναι απρόβλεπτη η πορεία του πολέμου. Ο Πάβλο Μαρτίσεφ από την Οικονομική Σχολή του Κιέβου εκτιμά ότι «χάρη στη συμφωνία της Κωνσταντινούπολης περισσότερα από 5 δισ. δολάρια συνάλλαγμα θα μπορούσαν να εισρεύσουν στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο Ουκρανία και στους αγρότες της χώρας».

Οι ναυτιλιακές εταιρείες διστάζουν

Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι απλά και το κόστος μεταφοράς σε συνθήκες πολέμου είναι πολύ υψηλό, εκτιμά ο Γκενέντι Ιβάνοφ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας logistics BPG Shipping. Ο ειδικός για τις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές είναι σίγουρος ότι, όσο περισσότερο λειτουργεί χωρίς εμπόδια η συμφωνία, τόσο περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες θα τολμήσουν να πάνε στην Ουκρανία.

Ο Ιβάνοφ εξηγεί: «Η ενοικίαση ενός πλοίου για την εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία κοστίζει περίπου 10.000 δολάρια την ημέρα περισσότερο απ' ό,τι θα πλήρωνε κανείς στη γειτονική Ρουμανία, για παράδειγμα. Οι εκτεταμένοι έλεγχοι ασφαλείας στην Κωνσταντινούπολη σημαίνουν επίσης ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες χρεώνουν τους Ουκρανούς πελάτες επιπλέον επτά έως εννέα ημέρες. Ήταν προϋπόθεση που έθεσαν οι Ρώσοι στις διαπραγματεύσεις. Κάθε πλοίο θα έπρεπε να ερευνάται από τον τουρκικό στρατό, τόσο στον δρόμο προς την Ουκρανία όσο και στην επιστροφή, προκειμένου να αποτραπεί οποιαδήποτε παράδοση όπλων.

Τι θα γίνει με τα εκατομμύρια τόνους σιτηρών;

Αυτό το κόστος οδηγεί σε μείωση των τιμών για τους Ουκρανούς αγρότες. Είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τον κύριο ανταγωνιστή στις αγορές σιτηρών, τη Ρωσία, αν και τα ασφάλιστρα κινδύνου για τα ρωσικά λιμάνια έχουν επίσης αυξηθεί από το ξέσπασμα του πολέμου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, περίπου 18 εκατ. τόνοι σιτηρών εξακολουθούν να βρίσκονται στις ουκρανικές αποθήκες. Τα πράγματα στενεύουν, ειδικά για τους αγρότες που καλλιεργούν καλαμπόκι. «Η νέα συγκομιδή θα γίνει τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο και, αν δεν επιταχυνθούν άμεσα οι εξαγωγές, θα υπάρξει έλλειψη χώρων αποθήκευσης για περίπου 10 εκατομμύρια τόνους καλαμποκιού», προειδοποιεί ο Πάβλο Μαρτίσεφ και ζητά διεθνή υποστήριξη, για παράδειγμα με τη μορφή φθηνών δανείων, ειδικότερα για τις μικρότερες επιχειρήσεις.

ΠΗΓΗ: DEUTSCHE WELLE

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων