Τον διπλασιασμό των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου προγραμματίζει η Ινδία, καθώς τα κρατικά διυλιστήρια της χώρας επιθυμούν να λάβουν προμήθειες με έκπτωση από τη Rosneft και ενώ οι διεθνείς παίκτες αρνούνται τις συναλλαγές με τη Μόσχα, εξαιτίας της εισβολής στην Ουκρανία.
Τα ινδικά διυλιστήρια εργάζονται συλλογικά για την εξασφάλιση νέων εξάμηνων συμβάσεων προμήθειας ρωσικού αργού, είπαν στο Bloomberg πηγές με γνώση του σχεδιασμού των εταιρειών. Η Rosneft, πρόσθεσαν, θα χειριστεί ζητήματα ναυτασφάλισης.
Εφόσον συναφθούν, θα πρόκειται για συμφωνίες πρόσθετες, πέραν των φορτίων που η Ινδία αγοράζει ήδη από τη Ρωσία. Λεπτομέρειες για τους όγκους και τις τιμές βρίσκονται ακόμη υπό διαπραγμάτευση με ινδικές τράπεζες που θα χρηματοδοτήσουν πλήρως τα φορτία, είπαν οι πηγές. Τα ινδικά διυλιστήρια θα λαμβάνουν προμήθειες όλο και περισσότερο απευθείας από ρωσικές εταιρείες, όπως η Rosneft, καθώς κορυφαίοι διεθνείς έμποροι, όπως η Glencore, ολοκληρώνουν τις σχετικές συναλλαγές τους, πρόσθεσαν.
Πέρα από τα κρατικά διυλιστήρια των Indian Oil Corp, Hindustan Petroleum και Bharat Petroleum, τα εν λόγω σχέδια επεξεργάζονται και οι ιδιωτικοί μεταποιητές Reliance Industries και Nayara Energy, η οποία εν μέρει ανήκει στη Rosneft.
Τόσο τα κρατικά όσο και τα ιδιωτικά διυλιστήρια στην Ινδία έχουν αυξήσει τις αγορές ρωσικού αργού μετά την επιβολή των δυτικών κυρώσεων και εμπορικών περιορισμών στη Ρωσία. Τον περασμένο μήνα κατευθύνθηκε προς Ινδία και Κίνα μια άνευ προηγουμένου ποσότητα ρωσικού αργού, τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι αγοραστές έφτασαν ως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα προκειμένου να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις. Η τιμή του πετρελαίου έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 20% από τα τέλη Φεβρουαρίου, όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία.
Τα διυλιστήρια στον δεύτερο μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου της Ασίας απολαμβάνουν αυξημένα κέρδη από τη μετατροπή του φθηνού αργού σε καύσιμα που πωλούνται τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και σε εξαγωγές σε Ευρώπη και ΗΠΑ.
Η πιθανή αύξηση της αγοράς ρωσικού αργού από την Ινδία πιθανότατα θα αποδυναμώσει τις ινδικές εισαγωγές spot. Η ασιατική χώρα αγόρασε περισσότερα από 40 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τις αρχές Μαΐου, ποσοστό περίπου 20% περισσότερο από τις ροές όλου το 2021, σύμφωνα με το Bloomberg. Τον Μάιο έφταναν στην Ινδία 740.000 βαρέλια ρωσικού πετρελαίου ημερησίως, σε σύγκριση με 284.000 βαρέλια τον Απρίλιο και 34.000 βαρέλια ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.
Αν και οι αγορές ρωσικού αργού από την Ινδία δεν είναι παράνομες ούτε παραβιάζουν κυρώσεις, η χώρα έχει δεχτεί πιέσεις από την κυβέρνηση Μπάιντεν και την ΕΕ να σταματήσει τις συναλλαγές με τη Μόσχα, προκειμένου να διακοπεί η χρηματοδότηση του Κρεμλίνου. Η ασιατική χώρα αντιτείνει ότι ο όγκος των σχετικών εισαγωγών της υπολείπεται θεαματικά των αντίστοιχων ευρωπαϊκών αγορών και καλύπτει μόνο ένα μικρό μέρος της συνολικής κατανάλωσης της χώρας.
Το φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο προσφέρει κάποια ανακούφιση στην Ινδία -η οποία εισάγει περισσότερο από το 85% του πετρελαίου της-, τη στιγμή που ο πληθωρισμός εκτοξεύεται στα ύψη και ακριβαίνουν αλματωδώς τα πάντα, από τα τρόφιμα μέχρι τα καύσιμα.