Με μια συμβολική -και όχι μόνο- κίνηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, τρεις μέρες πριν από τις ευρωεκλογές, μεταβαίνει σήμερα στο Λοριάν της Γαλλίας και στα ναυπηγεία της Navale Group, όπου ναυπηγούνται οι τρεις φρεγάτες Belh@rra για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
Στοχεύοντας, μεταξύ άλλων, και στους δεξιούς ψηφοφόρους που αμφιταλαντεύονται ακόμα για την ψήφο τους, κινούμενοι ανάμεσα στην αποχή, στα άλλα μικρότερα κόμματα του χώρου αλλά και στην ΝΔ, ο πρωθυπουργός θα επιβιβαστεί στη φρεγάτα ΚΙΜΩΝ, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ναυπήγησης και αναμένεται να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό μέχρι τον Ιούνιο του 2025.
Παράλληλα, θα επισκεφθεί τις δεξαμενές ναυπήγησης των φρεγατών ΝΕΑΡΧΟΣ και ΦΟΡΜΙΩΝ που αναμένεται να παραδοθούν περί τα τέλη του 2025 και το 2026 αντίστοιχα. Ο κ. Μητσοτάκης θα συναντηθεί εξάλλου με τα στελέχη του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού που βρίσκονται στα ναυπηγεία της Navale και επιτηρούν τη διαδικασία.
«Προωθούμε τις δικές μας αυτόνομες επιλογές. Αύριο (σήμερα) το πρωί, πριν παρευρεθώ σε μία όμορφη και συναισθηματική εκδήλωση του Προέδρου Μακρόν για τα 80 χρόνια από την Απόβαση στη Νορμανδία, θα επισκεφθώ, στην πόλη της Λοριάν, τα ναυπηγεία όπου χτίζονται οι τρεις υπερσύγχρονες ελληνικές φρεγάτες Belharra. Αυτή η εικόνα είναι η απάντησή μου στους διάφορους υπερπατριώτες του τηλεμάρκετινγκ», τόνισε ο πρωθυπουργός στη χθεσινή του ομιλία στη Θεσσαλονίκη, θέλοντας να αποδομήσει κυρίως την Ελληνική Λύση, που παρουσιάζει υψηλά ποσοστά στην Βόρεια Ελλάδα, όπως επίσης και τη Νίκη, αλλά και την Φωνή Λογικής, η οποία -βάσει των δημοσκοπήσεων- κινείται κοντά στο 3%.
Μεγάλη συζήτηση έχει ξεκινήσει και για το ενδεχόμενο περαιτέρω ενίσχυσης του Πολεμικού μας Ναυτικού με μία επιπλέον φρεγάτα, καθώς και της Πολεμικής μας Αεροπορίας με 6 ακόμα μαχητικά Rafale, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχει επιβεβαιωθεί κάτι τέτοιο. Δεν το έχει αποκλείσει ούτε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, εφόσον το επιτρέψουν τα δημοσιονομικά της χώρας.
Η εκδήλωση στην Νορμανδία πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη γεωπολιτική συγκυρία για την Γηραιά Ήπειρο και ενώ οι συζητήσεις για την ευρωπαϊκή άμυνα ήδη έχουν αρχίσει να παίρνουν διαστάσεις. Προσκεκλημένοι του Γάλλου προέδρου είναι επίσης πολλοί ακόμα ηγέτες, από την Ευρώπη, αλλά και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, ο Πρωθυπουργός του Καναδά Τζάστιν Τριντό και ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντιμίρ Ζελένσκι.
Τα χαρακτηριστικά του πλοίου
Οι νέες φρεγάτες Belharra που θα παραλάβει η Ελλάδα είναι πολλαπλών ρόλων με εκτόπισμα περίπου 4.500 τόνους, ανήκουν στην τελευταία γενιά «ψηφιακών» φρεγατών και ενισχύουν τον στόλο του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού με ένα όπλο που του δίνει τη δυνατότητα υλοποίησης σύνθετων αποστολών και το βάζουν στην «αρένα» της Ανατολικής Μεσογείου, έχοντας έναν πολλαπλασιαστή ισχύος στη φαρέτρα του.
Οι συγκεκριμένες φρεγάτες εξοπλίζονται με το κορυφαίο AESA (Active Electronically Scanned Array) ραντάρ Sea Fire με εμβέλεια 300 χιλιομέτρων και φέρουν 32 πυραύλους Aster 30 με βεληνεκές 120 χιλιόμετρα, συνδυασμός που θα προσφέρει τόσο αεράμυνα περιοχής όσο και αντιβαλλιστικές ικανότητες, ανοίγοντας έτσι μια νέα σελίδα ισχύος στο Πολεμικό μας Ναυτικό.
Ο οπλισμός θα συμπληρώνεται από προηγμένο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, αλλά και σύστημα RAM των 21 πυραύλων, που ολοκληρώνει την αντιαεροπορική και αντιβληματική ασπίδα του πλοίου. Εκτός από εξελιγμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες, θα διαθέτει και κορυφαίες ανθυποβρυχιακές ικανότητες, χάρη στο μεταβλητού βάθους sonar CAPTAS-4 και τις ανθυποβρυχιακές τορπίλες MU-90.
Τα τελευταία θα συνδυαστούν με τα υπερσύγχρονα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60R που πρόσφατα αγόρασε η χώρα μας από τις ΗΠΑ. O οπλισμός εναντίον πλοίων θα περιλαμβάνει τους πλέον εξελιγμένους πυραύλους Exocet MM40 Block 3C, με ικανότητα κρούσης σε αποστάσεις 200 χιλιομέτρων, ενώ ταυτόχρονα έχουν δυνατότητα να πλήξουν και παράκτιους στόχους. Όλα τα παραπάνω θα συντονίζονται από το σύγχρονο σύστημα διαχείρισης μάχης SETIS.
Παρά το γεγονός ότι η σύμβαση υπογράφηκε ενώ το πρόγραμμα ήταν σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης σε γαλλικά ναυπηγεία, είναι αρκετές οι ελληνικές εταιρείες που τελικά συνεργάστηκαν και ανέλαβαν έργο και αρκετές που θα εμπλακούν στα επόμενα στάδια, συνεισφέροντας έτσι στη μεταφορά τεχνολογίας αιχμής και ανοίγοντας θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.