Η κοινωνία εξακολουθεί να είναι σοκαρισμένη από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, ωστόσο, μετά και τις αρχικές ημέρες εθνικού πένθους, ο πολιτικός υδράργυρος -κυρίως από την αντιπολίτευση- αρχίζει να ανεβαίνει κατακόρυφα.
Το κλίμα στο Μέγαρο Μαξίμου συνεχίζει να είναι βαρύ και αναζητείται η πλέον κατάλληλη διαχείριση για να ξεπεραστεί το πρόβλημα με τις λιγότερες δυνατές απώλειες. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πέραν των δύο δημόσιων παρεμβάσεών του, κινείται σε πολλαπλά μέτωπα: χθες, λόγου χάρη, απέστειλε επιστολή στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ζητώντας του να προτεραιοποιηθούν οι έρευνες και να ανατεθούν στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο, ενώ την ίδια ώρα επικοινώνησε με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θέτοντάς της θέμα τεχνικής υποστήριξης προς τη χώρα μας για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων.
Στις συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου, τίθενται επί τάπητος όλα τα νέα δεδομένα που προκύπτουν από τις έρευνες, ενώ σε μία από αυτές παρευρέθηκαν και βουλευτές οι οποίοι έχουν ήδη ξεκινήσει τις τηλεοπτικές παρουσίες για να υπερασπιστούν το αφήγημα που ξεδιπλώνεται.
Ένας από τους βασικούς άξονες αυτού αφορά τη διόρθωση -έστω καθυστερημένα- των λαθών, προκειμένου τα τρένα που κινούνται στην επικράτεια να είναι ασφαλή για το επιβατικό κοινό. Οι συνεδριάσεις της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων, με στόχο τον εντοπισμό των παθογενειών του παρελθόντος, έχουν ήδη ξεκινήσει και ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τα θέματα των μεταφορών, καταστρώνει τον σχεδιασμό του, τον οποίο θα ανακοινώσει σε συνέντευξη Τύπου την Τετάρτη.
Την Πέμπτη, εξάλλου, θα γίνει η τακτική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, με μοναδικό θέμα αυτό της σιδηροδρομικής τραγωδίας και των επιπτώσεών της. Θα συζητηθούν ενδεχόμενες θεσμικές κινήσεις και άμεσες παρεμβάσεις, με πιθανές τις αναπροσαρμογές στα δρομολόγια και τον περιορισμό της κίνησης, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια. «Υπάρχει τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου που θεωρείται επαρκώς ασφαλές, εξαιτίας του ότι υπάρχουν συστήματα και υποδομές που λειτουργούν, υπάρχει τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου που κάτι τέτοιο δεν υπάρχει», τόνισε χαρακτηριστικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.
«Έργα και ημέρες»
Κομβικό ρόλο στην κυβερνητική στρατηγική επέχει η δημόσια επιχειρηματολογία για τον επιμερισμό των «διαχρονικών ευθυνών» σε όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις για την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Μάλιστα τις επόμενες μέρες αναμένεται να έρθουν στο φως… πειστήρια για «τα έργα και τις ημέρες» της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ήδη, Μέγαρο Μαξίμου και Πειραιώς αφήνουν αιχμές για την «εξαφάνιση» του πρώην υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, ενώ δεν άφησαν ασχολίαστη τοποθέτηση της βουλευτή και πρώην Γενικής Γραμματέως Μεταφορών. «Για την κατάσταση στους σιδηροδρόμους φταίνε όλοι οι άλλοι, εκτός από τον ίδιο τον ΣΥΡΙΖΑ... Οι πολίτες βλέπουν και κρίνουν», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.
Το κυβερνητικό επιτελείο, με αφορμή και τις καθημερινές σχεδόν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, εμμέσως κρούει τον κώδωνα του κινδύνου αναβίωσης εποχών όπως αυτής του Δεκεμβρίου του 2015 και πισωγυρίσματος της χώρας. Ο Γιάννης Οικονόμου αναφέρθηκε σε ακραίους κύκλους και ακραία στοιχεία, που καπηλεύονται την υπόθεση «και ενδεχομένως επιδιώκουν να δημιουργηθούν και ζητήματα ευρύτερης αναταραχής», αν και διευκρίνισε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για κάτι τέτοιο. Στόχος, όπως λέει συνομιλητής του πρωθυπουργού, είναι «η χώρα να συνεχίσει να κινείται ανοδικά», όπως θεωρεί ότι συμβαίνει την τελευταία τετραετία. Και η επιστροφή, όπως λέει, σε «επικίνδυνες συμπεριφορές, βγαλμένες από το παρελθόν, οδηγεί προς την αντίθετη κατεύθυνση».
Όσον αφορά τον χρόνο των εκλογών, όλα δείχνουν ότι η 9η Απριλίου, λόγω της κατάστασης, έχει διαγραφεί από την πρωθυπουργική ατζέντα, με την ημερομηνία που εμφανίζεται πλέον ως η πιο πιθανή για τις πρώτες κάλπες (με την απλή αναλογική) να είναι η 21η Μαΐου. Από εκεί και πέρα, οι δεύτερες εκλογές που πιθανότατα θα χρειαστούν λόγω αδυναμίας σχηματισμού κυβέρνησης, θα γίνουν -βάσει αυτού του σεναρίου- στις 2 Ιουλίου, μετά την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων.