Υποκλοπές: «Μεγάλη κόντρα» στη Βουλή με μετωπική Μητσοτάκη-Τσίπρα

Σημεία αιχμής η ενημέρωση (υπό όρους) των παρακολουθούμενων μετά την παρέλευση τριετίας. Ενστάσεις και από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στο ν/σ για τις παρακολουθήσεις

Δημοσιεύθηκε: 8 Δεκεμβρίου 2022 - 08:41

Load more

Στα «όχι» της αντιπολίτευσης, της Αρχής Προστασίας Απορρήτου των Επικοινωνιών, της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας, προστίθεται κι αυτό… της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής.

Ο λόγος για το νομοσχέδιο που αφορά τις παρακολουθήσεις από την ΕΥΠ, το οποίο ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή με τα «ναι» μόνο της κυβέρνησης και των Ενώσεων Εισαγγελέων και Δικαστών.

Όπως έχει σημειωθεί ήδη, της ψήφισης θα προηγηθεί σκληρή κόντρα ανάμεσα στον Κυριάκο Μητσοτάκη και στον Αλέξη Τσίπρα, με πηγές των δύο πλευρών να διαμηνύουν ότι «θα υπάρξουν αποκαλύψεις και εκπλήξεις» εκατέρωθεν.

Η συνεδρίαση θα ανοίξει με παρουσίαση της έκθεσης της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, την οποία αναμένεται ότι θα απορρίψει η κυβερνητική πλειοψηφία. Η Υπηρεσία, στην έκθεσή της, η οποία έγινε γνωστή αργά το βράδυ χθες, εγείρει ενστάσεις για τις δύο επίμαχες διατάξεις του ν/σ που αφορά τη δυνατότητα (υπό όρους) ενημέρωσης του ενδιαφερόμενου αφού παρέλθει τριετία από τη λήξη της παρακολούθησής του και αφού δοθεί το πράσινο φως από τριμελή επιτροπή, της οποίας τα δύο μέλη (οι εισαγγελείς της ΕΥΠ) είναι διορισμένα από την κυβέρνηση.

Στηρίζει τη διαφωνία της, δε, στην εκτίμηση ότι το ν/σ δεν είναι συμβατό με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Κατά τη νομολογία του ΕΔΔΑ, η εν λόγω ενημέρωση σκοπεί στην παροχή αποτελεσματικής προστασίας στον θιγόμενο και συνιστά απαραίτητη διασφάλιση για την αποφυγή αυθαιρεσίας και καταχρήσεων.

Όπως έχει διασαφηνίσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, "μόλις (as soon as), μετά τη λήξη του μέτρου της παρακολούθησης, η ενημέρωση μπορεί να διενεργηθεί δίχως να τίθεται σε κίνδυνο ο σκοπός του περιορισμού, θα πρέπει να παρασχεθεί πληροφόρηση στο εν λόγω πρόσωπο" (Roman Zakharov κατά Ρωσίας, ό.π., σκ. 287).

Η θέσπιση γενικού κανόνα κατά τον οποίο τέτοια αξιολόγηση χωρεί μετά την πάροδο τριετίας, χωρίς δηλαδή να έχει μεσολαβήσει εξατομικευμένη κρίση σε προγενέστερο χρόνο, δεν φαίνεται συμβατή με την εν λόγω νομολογία του Δικαστηρίου.

Περαιτέρω, δεδομένου ότι η οικεία ενημέρωση θεσπίζεται στο πλαίσιο της παροχής μηχανισμού προστασίας του θιγομένου, τίθεται το ερώτημα αν επιτροπή συγκροτούμενη κατά πλειοψηφία από το όργανο που επιβάλλει την άρση του απορρήτου, και μάλιστα ενδεχομένως από τα ίδια πρόσωπα που διέταξαν την οικεία άρση, συνιστά ανεξάρτητη αρχή κατά την έννοια της οικείας νομολογίας (πρβλ. ανωτέρω σκ. 280). Σημειώνεται, εν προκειμένω, ότι το Σύνταγμα καθιστά αρμόδιο όργανο για τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών την ανεξάρτητη αρχή του άρθρου 19 παρ. 2Σ».

Απορριπτική και η ΕΣΗΕΑ

Την τροποποίηση του νομοσχεδίου ζητάει και η ΕΣΗΕΑ, με ειδική αναφορά στις παρακολουθήσεις δημοσιογράφων. Όπως σημειώνει στην ανακοίνωσή της: «Συνοπτικά, καμία κρατική παρακολούθηση δεν μπορεί να λαμβάνει χώρα χωρίς αιτιολογία, επώνυμο και γνωστοποίηση στον θιγόμενο πολίτη μετά τη λήξη της, και όχι σε τρία ολόκληρα χρόνια -διάστημα αδικαιολόγητα μεγάλο.

Μόνη προϋπόθεση, να μη σχηματίστηκε σε βάρος του δικογραφία, αφού αν σχηματίστηκε, ο θιγόμενος θα λάβει γνώση του συλλεγέντος υλικού διά της νόμιμης οδού. Η ευρύτητα και η ασάφεια στην επίκληση των λόγων εθνικής ασφάλειας κινδυνεύει να μετατρέψει την εξαίρεση σε κανόνα.

Οι εισαγγελείς που εγκρίνουν το αίτημα, πρέπει να γνωρίζουν την αιτιολόγησή του για να αναλαμβάνουν και την ευθύνη. Ο ρόλος των Ανεξάρτητων Αρχών, οριζόμενος από το Σύνταγμα, πρέπει να ενισχύεται και όχι να περιορίζεται, όπως κινδυνεύει με σειρά διατάξεων του προτεινόμενου ν/σ. Καμία νομιμοποίηση, έστω και με προϋποθέσεις, στη χρήση κακόβουλων λογισμικών παρακολούθησης από κρατικές υπηρεσίες.

Ο νομοθέτης αναγνωρίζει την ανάγκη επιπλέον εγγυήσεων διαφάνειας για τα πολιτικά πρόσωπα και ζητούμε να προβλεφθεί ανάλογη μέριμνα και για τους δημοσιογράφους, λόγω του ρόλου που επιτελούν στη δημοκρατική λειτουργία. Είναι απαραίτητη η έγκριση αιτημάτων άρσης απορρήτου δημοσιογράφων από ανώτατο δικαστικό λειτουργό, ο οποίος θα αναλάβει ατομικά την ευθύνη ή εναλλακτικά, και όπως έχουν προτείνει και άλλοι φορείς, από δικαστικό συμβούλιο. Η πιθανή ανάγκη ταχύτητας των διαδικασιών καλύπτεται από την αντιτρομοκρατική νομοθεσία και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελέσει δούρειο ίππο για οπισθοχώρηση στην προστασία θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως το απόρρητο των επικοινωνιών».

Α. Τσίπρας: Θα το καταργήσουμε μετά τις εκλογές

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Τσίπρας θα αναφερθεί στο χρονικό των αποκαλύψεων για τις τηλεφωνικές παρακολουθήσεις, θα στηλιτεύσει την άρνηση του πρωθυπουργού να απαντήσει στις πέντε ερωτήσεις που του υπέβαλε και θα αναδείξει την άρνηση της κυβερνητικής πλειοψηφίας να δεχτεί ως μάρτυρες στην Εξεταστική Επιτροπή τα πρόσωπα που πρότεινε όλη η αντιπολίτευση, αλλά και την επίκληση του απορρήτου από όσους προσήλθαν.

Ως προς το νομοσχέδιο, θα τονίσει ότι:

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων