Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει ήδη ξεκινήσει την πολιτική αποκλιμάκωσης των επιτοκίων της από τον Μάιο (έχουν υποχωρήσει από το 4% στο 3,25% και εκτιμάται ότι θα πέσουν κοντά στο 2% έως το προσεχές φθινόπωρο). Ωστόσο σε μέσο ετήσιο επίπεδο, το κόστος χρηματοδότησης των επιχειρήσεων είναι φέτος υψηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό και οι όποιες ελαφρύνσεις προκύψουν, θα γίνουν ουσιαστικά ορατές το τέταρτο φετινό τρίμηνο και κυρίως στη διετία 2025-2026.
Σύμφωνα με γνωστό χρηματιστηριακό αναλυτή, «μέσα στην επόμενη χρονιά, το κόστος χρηματοδότησης αναμένεται σαφώς χαμηλότερο σε σχέση με το φετινό, τόσο εξαιτίας της πολιτικής της ΕΚΤ στο μέτωπο των επιτοκίων όσο και γιατί πολλές εισηγμένες έχουν καταφέρει να διαπραγματευθούν με τις τράπεζες, καταφέρνοντας να ψαλιδίσουν τα σχετικά spreads».
Ενδεικτική ήταν η αναφορά του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Μοτοδυναμικής Πάρη Κυριακόπουλου, ότι η εταιρεία του κατάφερε να μειώσει δραστικά το μέσο spread δανεισμού της από τις τράπεζες το 2024 (μέσο κόστος δανεισμού 5,7%, έναντι 6,1% το 2022), γεγονός που χαρακτήρισε ως «προίκα για το μέλλον». Έτσι, με δεδομένο ότι το σύνολο σχεδόν του δανεισμού του εισηγμένου ομίλου είναι κυμαινόμενου επιτοκίου, προφανώς το κόστος χρηματοδότησης θα επηρεαστεί πτωτικά το 2025 λόγω της πορείας του Euribor.
Αν και η μεγάλη πλειονότητα των εισηγμένων εταιρειών αναμένεται να επηρεαστεί θετικά από την πτώση των επιτοκίων, ποιες εξ αυτών προβλέπεται να ευνοηθούν περισσότερο μέσα στο 2025;
Οι περισσότερο ευνοημένες
Στην πρώτη και μεγαλύτερη κατηγορία ανήκουν αυτές που λόγω της φύσεως της δραστηριότητάς τους είναι σε σημαντικό βαθμό εκτεθειμένες σε τραπεζικό ή άλλο δανεισμό, έστω και αν αρκετές έχουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο (ομολογιακά δάνεια ή Interest Rate Swaps) κλειδώσει το επιτόκιο για ένα σημαντικό ποσοστό των υποχρεώσεών τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα από το ΧΑ είναι:
- Οι εταιρείες ακινήτων (ΑΕΕΑΠ και real estate).
- Οι δύο εισηγμένες που δραστηριοποιούνται στην αγορά ενοικίασης οχημάτων (Autohellas, Μοτοδυναμική).
- Η Attica Group.
- Οι Ελινόιλ και Revoil από τον χώρο της εμπορίας πετρελαιοειδών.
- Οι περισσότερες εισηγμένες του μεταλλουργικού κλάδου (π.χ. Αλουμύλ, Βιοκαρπέτ, Έλαστρον, ΣΙΔΜΑ, Τζιρακιάν).
- Ομιλοι που κατά τα τελευταία χρόνια έχουν προχωρήσει σε πολύ μεγάλες επενδύσεις και διαθέτουν αξιοσημείωτη δανειακή έκθεση, ανεξάρτητα από το αν οι δείκτες ρευστότητάς τους είναι ικανοποιητικοί ή και πολύ ικανοποιητικοί (π.χ. ΔΕΗ, Viohalco, ElvalHalcor, Όμιλος Aktor, Avax).
- Οι δύο όμιλοι διυλιστηρίων (Motor Oil, Hellenic Energy).
- Επιχειρήσεις με προβληματικούς δείκτες ρευστότητας, που διαπραγματεύονται με τις τράπεζες την αναχρηματοδότησή τους.
Στον κλάδο πληροφορικής, η Space Hellas διαθέτει σχετικά υψηλό δανεισμό εξαιτίας της ανάγκης χρηματοδότησης του πολύ αυξημένου κύκλου εργασιών της. Γίνονται κινήσεις για μείωση του δανεισμού σε απόλυτο μέγεθος, ενώ θα ωφελήσει σημαντικά το 2025 και η αποκλιμάκωση των επιτοκίων.
Η Ικτίνος Μάρμαρα κατάφερε στο εννεάμηνο να μειώσει τον καθαρό της δανεισμό κατά 1,4 εκατ. ευρώ (από τα 43,8 στα 42,4 εκατ. ευρώ) και αναμφίβολα ευνοείται από το περιβάλλον αποκλιμάκωσης των επιτοκίων, σε μια προσπάθειά του να επιστρέψει το 2025 σε κερδοφόρο αποτέλεσμα.
Ποιες επηρεάζονται -προσωρινά- αρνητικά
Αντίθετα, θα υπάρξουν και εισηγμένες εταιρείες που θα επηρεαστούν αρνητικά σε πρώτη φάση από τη μείωση των επιτοκίων και κυρίως πρόκειται για εκείνες οι οποίες διαθέτουν πλεονάζουσα ρευστότητα, την οποία συνήθως τοποθετούν σε καταθέσεις, ομόλογα και λοιπούς τίτλους σταθερού εισοδήματος (π.χ. Καρέλιας, Jumbo, AS Company, Alpha Real Estate Services, κ.λπ.). Ακόμη όμως και αυτές οι επιχειρήσεις θα ωφεληθούν έμμεσα -και πολύ πιθανόν περισσότερο- λόγω της ώθησης που αναμένεται να δώσει στην οικονομία (άρα και στη ζήτηση προς τα προϊόντα τους) το χαμηλότερο κόστος χρήματος.