Για μεγάλη ζήτηση με το… καλημέρα μιλούν παράγοντες της αγοράς όσο αφορά το ενδιαφέρον επενδυτών για την δημόσια προσφορά της Ελ. Βενιζέλος που ξεκίνησε σήμερα.
Νωρίτερα σήμερα πραγματοποιήθηκε παρουσίαση του επενδυτικού πλάνου σε κλειστή εκδήλωση στο Μουσείο Ακρόπολης όπου αναλύθηκαν βασικά στοιχεία του σχεδιασμού που θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις έως το 2050.
Η πρώτη φάση έως το 2028 περιλαμβάνει επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ και προβλέπει την επέκταση του terminal όπως και των χώρων στάθμευσης. Υπολογίζεται ότι με αυτές το Βενιζέλος θα μπορεί να εξυπηρετεί 33 εκατ. επιβάτες.
Η δεύτερη φάση έως το 2033, προβλέπει επενδύσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ για περαιτέρω επέκταση των terminals και των χώρων στάθμευσης. Υπολογίζεται ότι θα μπορούν να εξυπηρετούνται 40 εκατ. επιβάτες.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο, όπως προκύπτει από το ενημερωτικό αφορά στα έσοδα από την λειτουργία-διαχείριση των χώρων στάθμευσης που φτάνουν στο 12,1% των εσόδων.
Παράλληλα και σε ορίζοντα της τρίτης φάσης προβλέπονται επενδύσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα προκειμένου ο φορέας να εμφανίζει μηδενικό αποτύπωμα εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου.
Σύμφωνα με τραπεζικούς κύκλους το επενδυτικό ενδιαφέρον μόλις την πρώτη μέρα ήταν τόσο μεγάλο που εκτιμούν ότι θα επιτευχθεί η διαμόρφωση της μετοχής στο άνω όριο του εύρους στο 8,2 ευρώ ανά μετοχή.
Νωρίτερα το Euro2day.gr μετέδωσε:
Στην απόφαση να περιορίσουν τις απαιτήσεις τους, ως προς τα επίπεδα αποτίμησης του Ελ. Βενιζέλος (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών-ΔΑΑ), οδηγήθηκαν ΤΑΙΠΕΔ και Δημόσιο, μετά την ολοκλήρωση του pre marketing από τους συντονιστές αναδόχους της έκδοσης.
Έτσι, η συνδυασμένη διάθεση του 17,27% ως 19% των μετοχών Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (Ελ. Βενιζέλος) θα διενεργηθεί με εύρος τιμής μεταξύ 7 με 8,2 ευρώ ανά μετοχή, που οδηγεί σε equity value 2,1 με 2,46 δισ. ευρώ και enterprise value (σ.σ. καθαρός δανεισμός 866 εκατ. ευρώ) μεταξύ 2,96 με 3,3 δισ. ευρώ.
Ακόμη και αν τα EBITDA της φετινής χρήσης υποχωρήσουν σε 360 εκατ. ευρώ, με βάση το εύρος διάθεσης, η σχέση EV/EBITDA διαμορφώνεται μεταξύ 8,2 με 9,2x, επίπεδα ανταγωνιστικά με τις ομοειδείς ευρωπαϊκές εταιρείες.
Πρόκειται για σημαντική περικοπή αποτιμήσεων, σε σχέση με αυτή που επιδίωκε αρχικά το ΤΑΙΠΕΔ, βάσει δημοσιευμάτων (σ.σ. equity value περί τα 2,8 με 3 δισ. ευρώ), δικαιώνοντας όσους υποστήριζαν ότι για να έχει επιτυχία η έκδοση και να συμβάλει θετικά στο ΧΑ, θα πρέπει να μείνει αξία στο τραπέζι για τους νέους μετόχους. Το κατώτερο όριο του εύρους τιμής διάθεσης (7 ευρώ) είναι μόνο ενδεικτικό και ενδέχεται να μεταβληθεί κατά τη διάρκεια της συνδυασμένης προσφοράς.
Η συνδυασμένη προσφορά ξεκίνησε σήμερα και θα διαρκέσει για έξι ημέρες, υιοθετώντας τη διεθνή πρακτική. Στην αγορά θα διατεθεί, όπως προαναφέρθηκε, το 17,27% ως 19% των υφιστάμενων μετοχών Ελ Βενιζέλος, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, το 10% θα πωληθεί με premium σε σχέση με την τιμή διάθεσης στην AviAlliance, η οποία θα αποκτήσει έτσι τον έλεγχο της εταιρείας παραχώρησης (50%), ενώ ποσοστό 1% θα διατεθεί στον όμιλο Κοπελούζου, στην τιμή που θα προκύψει από το βιβλίο.
Σε εγχώριους επενδυτές ως 10,5 εκατ. μετοχές ΔΑΑ
Μέσω δημόσιας προσφοράς θα διατεθούν σε εγχώριους επενδυτές 9.545.455 μετοχές ΔΑΑ, που θα φθάσουν σε 10.500.000 τεμάχια, σε περίπτωση υπερβάλλουσας ζήτησης. Μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης και βιβλίου προσφορών θα διατεθούν σε ξένους επενδυτές 42.272.727 μετοχές, που θα φθάσουν σε 46.500.000, αν εκδηλωθεί υπερβάλλουσα ζήτηση.
Πέρυσι, το Ελ. Βενιζέλος εξυπηρέτησε περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες, δουλεύοντας κοντά στο 100% της τρέχουσας δυναμικότητάς του, ενώ ξεπέρασε την επίδοση του 2019 (κατά 9% βάσει στοιχείων 9μήνου). Βάσει του πλαισίου, όμως, που διέπει την παραχώρηση, τα έσοδα από τη διακίνηση επιβατών αποτελούν ρυθμιζόμενη δραστηριότητα και ορίζεται πλαφόν συντελεστή απόδοσης κεφαλαίου 15% (RoE).
Πέρυσι, η ΔΑΑ έπιασε το ανώτατο όριο απόδοσης, ενώ εξάλειψε τη δυνατότητα συμψηφισμού που παρέχει η σύμβαση, όταν προηγούνται χρονιές με υστέρηση (σ.σ. απόδοσης), όπως η διετία της πανδημίας (2020-21). Έτσι για τη φετινή χρήση αναμένεται υποχώρηση EBITDA στην περιοχή των 370 με 360 εκατ. ευρώ.
Το Ελ. Βενιζέλος κατατάσσεται στην κατηγορία των dividend play, με την υποσημείωση, βέβαια, ότι το μέρισμα από τα κέρδη χρήσης 2023 θα είναι μικρό για τους νέους μετόχους, λόγω των αλλεπάλληλων φετινών διανομών. Οι υφιστάμενοι μέτοχοι έλαβαν 685 εκατ. ευρώ εντός του 2023 μέσω μερίσματος χρήσης 2022 (450 εκατ. ευρώ), προμερίσματος από τα κέρδη 9μήνου 2023 και επιστροφής κεφαλαίου από κέρδη εις νέον. Για τους νέους μετόχους, τα προς διανομή κέρδη χρήσης 2023 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν πέριξ των 70 εκατ. ευρώ.