Στο σημερινό επιχειρηματικό τοπίο, όπου οι εξελίξεις τρέχουν ταχύτερα από ποτέ, η λειτουργία του τμήματος προμηθειών έχει αλλάξει ριζικά. Η μείωση του κόστους έχει πάψει να αποτελεί για πολλούς τον βασικότερο στόχο και οι αποφάσεις λαμβάνονται με βάση κριτήρια όπως η καινοτομία, η βιωσιμότητα και η ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ταυτόχρονα, οι σύγχρονες τεχνολογίες έχουν σπρώξει στο περιθώριο παραδοσιακούς τρόπους λειτουργίας.
Χαρακτηριστικό στοιχείο της μετάβασης του τμήματος προμηθειών στην ψηφιακή εποχή αποτελεί το γεγονός ότι το διάστημα 2019-2022 οι πωλήσεις μέσω e-procurement ανήλθαν σε 1,1 τρισ. δολάρια (USD) παγκοσμίως.
Για το ίδιο διάστημα, όμως, το ποσοστό των B2B πωλήσεων μέσω ψηφιακών προμηθειών ανήλθε μόλις σε 7,4%. Όσο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το ποσοστό των μεγάλων επιχειρήσεων που εκμεταλλεύονται το ψηφιακό κανάλι για προμήθειες φτάνει το 27%. Για τις μικρές επιχειρήσεις, όμως, το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται μόλις σε 4%. Ανεξαρτήτως του μεγέθους μίας επιχείρησης, τα ποσοστά αυτά επισημαίνουν με τον καλύτερο τρόπο τα μεγάλα περιθώρια εξέλιξης του e-procurement στην ευρωπαϊκή αγορά.
Λαμβάνοντας υπόψη τις σημαντικές αλλαγές στον κλάδο θα αναλύσουμε παρακάτω τις τάσεις που παρατηρούνται στην αγορά, αλλά και τις προκλήσεις τις οποίες ένα τμήμα προμηθειών πρέπει να είναι προετοιμασμένο να αντιμετωπίσει σήμερα.
Προμήθειες και Big Data
Οι ηλεκτρονικές προμήθειες έχουν τη δυναμική να διαμορφώνουν τις πρακτικές μίας επιχείρησης μέσω των στοιχείων που συλλέγονται. Η εύκολη πρόσβαση σε έναν μεγάλο όγκο δεδομένων επιτρέπει στο τμήμα προμηθειών να κάνει καλύτερες προβλέψεις για τη ζήτηση, να εντοπίσει ευκαιρίες στο κομμάτι της τιμολογιακής πολιτικής, και να αξιολογήσει την απόδοση κάθε προμηθευτή σε πραγματικό χρόνο.
Αυτό οδηγεί σε βελτιστοποίηση των επιπέδων αποθεμάτων και σε μείωση του κόστους προμηθειών. H SOFTONE cosmoONE, προσφέρει μέσα από τις εφαρμογές της αναλυτική παρακολούθηση των δεδομένων του τμήματος προμηθειών με εργαλεία Business Intelligence και αναλυτικές αναφορές που δημιουργούνται.
Επιλογές προμηθευτών με βάση τη στρατηγική ESG
Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση γύρω από την κλιματική αλλαγή αλλά και οι νεότερες νομοθετικές διατάξεις, όπως οι ευρωπαϊκές οδηγίες CSRD και CSDDD, έχουν οδηγήσει πολλά τμήματα προμηθειών στην επιλογή συνεργατών με βάση τις περιβαλλοντικές πρακτικές τους. Μόνο αν αυτές ευθυγραμμίζονται με τη στρατηγική ESG της επιχείρησης μπορεί να προκύψει συνεργασία.
Μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικών προμηθειών της SOFTONE cosmoONE oι επιχειρήσεις μπορούν να ενσωματώσουν συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης που αφορούν τις περιβαλλοντικές πρακτικές των προμηθευτών. Αυτά τα κριτήρια μπορούν να περιλαμβάνουν τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την ανακύκλωση, και τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Τεχνητή νοημοσύνη
Τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης εισάγονται τώρα και στο χώρο των προμηθειών. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να οδηγήσει σε βελτίωση της λήψης αποφάσεων, ακριβέστερη πρόβλεψη ζήτησης, βελτιστοποίηση των στρατηγικών προμηθειών και μείωση του κόστους.
Η SOFTONE cosmoONE εργάζεται στην κατεύθυνση δημιουργίας καλύτερου περιεχομένου τιμοκαταλόγων με την βοήθεια του ΑΙ, αλλά και της λήψης αποφάσεων σχετικά με επιλογή του κατάλληλου τύπου δημοπρασίας ανά περίπτωση.
Software as a Service
Μια πλατφόρμα προμηθειών έχει μεγαλύτερη αξία όταν βασίζεται στο cloud. Η ευελιξία της αρχιτεκτονικής επιτρέπει την ολοκληρωμένη διαχείριση των προμηθειών, με καλύτερο έλεγχο και ευκολότερη συνεργασία από παντού.
Οι cloud-based λύσεις εξασφαλίζουν επίσης πως η επιχείρηση χρησιμοποιεί πάντα ένα ενημερωμένο προϊόν που συμμορφώνεται με τα νεότερα διεθνή πρότυπα. Για το λόγο αυτό πολλοί οργανισμοί στρέφονται σήμερα σε διαδικτυακές πλατφόρμες για τον εξορθολογισμό του τμήματος προμηθειών.
Οι λύσεις e-procurement της SOFTONE cosmoONE είναι διαθέσιμες στο cloud και προσφέρονται ως Software as a Service (SaaS) επιτρέποντας την εύκολη και ασφαλή διαχείριση των διαδικασιών προμηθειών.
Just-in-Time μετά την πανδημία
Το Just-in-Time manufacturing έχει πολλά οφέλη, αλλά αποδείχθηκε ευάλωτο κατά την πανδημία. Η διακοπή της σταθερής ροής της εφοδιαστικής αλυσίδας προκάλεσε τεράστιες καθυστερήσεις και απέτρεψε την απρόσκοπτη λειτουργία πολλών εταιρειών. Παρ’ όλα αυτά, σήμερα παρατηρούμε πως η πρακτική έχει επανέλθει και γίνεται όλο και πιο δημοφιλής, ακόμα και σε κλάδους εκτός manufacturing.
Για να αποφευχθούν μελλοντικές διαταραχές στις προμήθειες, το τμήμα προμηθειών πρέπει να διαφοροποιήσει τις πηγές προμηθειών του, επιλέγοντας συνεργάτες τόσο από την τοπική όσο και από την παγκόσμια αγορά.
Αυτό μπορεί να γίνει πιο εύκολα όταν μία επιχείρηση έχει άμεσα στη διάθεσή της ένα ευρύ σύνολο πιθανών προμηθευτών που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της. Με περισσότερους από 15.000 εγγεγραμμένους προμηθευτές στη βάση της, η πλατφόρμα ηλεκτρονικών προμηθειών της SOFTONE cosmoONE αναδεικνύεται ως μία κορυφαία πρόταση για την γρήγορη προσαρμογή της στρατηγικής μίας επιχείρησης, όταν παρουσιαστεί η ανάγκη σύναψης νέων συνεργασιών.
Πληθωρισμός και ευμετάβλητες τιμές
Τα αυξημένα ποσοστά πληθωρισμού οδήγησαν σε αύξηση των τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο. Για τα τμήματα προμηθειών αυτό δημιούργησε σημαντικές πιέσεις και έφερε συρρίκνωση της κερδοφορίας. Σε συνδυασμό με άλλους εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι τιμές συναλλάγματος και οι γεωπολιτικές συγκρούσεις, είναι ξεκάθαρη η ανάγκη των εταιρειών για ακριβές forecasting. Αυτό έρχεται μόνο μέσα από τη χρήση λύσεων ψηφιακών προμηθειών, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να πάρουν τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις.
Ένας ακόμα τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις μπορούν να διεκδικήσουν τη βέλτιστη τιμή από τους προμηθευτές τους, αλλά και τη μέγιστη τιμή πώλησης των προϊόντων τους, είναι οι δημοπρασίες.
Το eAUCTION της SOFTONE cosmoONE κάνει τη διαδικασία ψηφιακή, απλοποιώντας τη διεξαγωγή δημοπρασιών και επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική τους ικανότητα και να πετύχουν το βέλτιστο αποτέλεσμα κάθε φορά.
Οι ψηφιακές προμήθειες δημιουργούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Οι παραπάνω τάσεις αντικατοπτρίζουν μια ευρύτερη στροφή προς την πιο στρατηγική λειτουργία του τμήματος προμηθειών. Οι αποφάσεις λαμβάνονται βάσει δεδομένων, ενώ καθοριστικό ρόλο δεν παίζει πλέον μόνο το κόστος.
Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τον κρίσιμο ρόλο του τμήματος προμηθειών και προχωρούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό του για να ενισχυθεί η αποδοτικότητά του.