Στην προκήρυξη ενός ακόμη διαγωνισμού που σχετίζεται με το project της επέκτασης του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας προχώρησε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο οποίος σήμερα ανακοινώνει τα αποτελέσματα του 9μήνου.
Ο νέος διαγωνισμός αφορά την πρόσληψη της εταιρείας ή της κοινοπραξίας των εταιρειών που θα επιφορτιστεί με τον σχεδιασμό και την κατασκευή του νέου πολυώροφου πάρκινγκ αυτοκινήτων, καθώς και με τις απαιτούμενες εργασίες στους χώρους στάθμευσης των αεροσκαφών, δηλαδή των δύο πρώτων δράσεων, προβλεπόμενου κόστους 188 εκατ. ευρώ, που θα σηματοδοτήσουν την εκκίνηση της α’ φάσης της επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας.
Τα έργα
Πιο αναλυτικά, η σύμβαση αφορά την ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων στάθμευσης στην έκταση όπου βρίσκεται το πάρκινγκ για τη βραχυχρόνια στάθμευση αυτοκινήτων, απέναντι από την πεζογέφυρα και το ξενοδοχείο Sofitel.
Το νέο πάρκινγκ θα αναπτυχθεί σε 7 ορόφους και θα έχει χωρητικότητα 3.365 θέσεις. Τα δύο πρώτα επίπεδα θα διατεθούν σε εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, οι οποίες εκτός από θέσεις στάθμευσης, θα έχουν στη διάθεσή τους γραφειακούς χώρους και πλυντήριο. Οι υπόλοιποι πέντε όροφοι θα καλύπτουν τις τόσο τις βραχυπρόθεσμες, όσο και τις μακροπρόθεσμες ανάγκες στάθμευσης αυτοκινήτων στο αεροδρόμιο.
Σε ό,τι αφορά τα έργα στους χώρους στάθμευσης αεροσκαφών, βάσει πλάνου, θα κατασκευαστούν, μεταξύ άλλων, μία νέα πίστα στάθμευσης 32 αεροπλάνων, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης (φυσούνες) που θα συνδέονται με την πίστα και ένας σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών 4.860 τ.μ.
Βάσει του χρονοδιαγράμματος που τίθεται από τον διαγωνισμό, ο ανάδοχος θα ανακηρυχθεί τον Ιανουάριο του 2025 και το project θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το β’ τρίμηνο του 2027.
Σύμφωνα με την ανάλυση του κόστους του συμβολαίου, η κατασκευή του πολυώροφου πάρκινγκ αντιστοιχεί σε μια επένδυση 88 εκατ. ευρώ, ενώ τα έργα στην πίστα του αεροδρομίου υπολογίζονται σε 100 εκατ. ευρώ
Οι προϋποθέσεις
Και στον συγκεκριμένο διαγωνισμό τίθενται κάποιες προϋποθέσεις που οφείλουν να πληρούν όσοι συμμετάσχουν στη σχετική διαδικασία. Ως προς το προφίλ των συμμετεχόντων, λοιπόν, οι εταιρείες/κοινοπραξίες οφείλουν να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις ως προς την αξιολόγηση της οικονομικής τους κατάστασης και την αξιοπιστία τους, με βάση τις υποβληθείσες ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις για τα τρία τελευταία έτη 2021, 2022 και 2023.
Στην ίδια κατεύθυνση, όπως διευκρινίζεται, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία σε κατασκευαστικά έργα αντίστοιχου χαρακτήρα και μεγέθους. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει ο κάθε συμμετέχων να έχει εμπειρία στην υλοποίηση ενός τουλάχιστον αντίστοιχου project, προϋπολογισμού κατ’ ελάχιστο 100 εκατ. ευρώ, τα τελευταία 10 χρόνια, κάτι το οποίο θα πρέπει να αποδεικνύεται από γραπτή βεβαίωση του φορέα της επένδυσης τόσο σε σχέση με το κόστος, όσο και σε σχέση με την έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση της επένδυσης.
Υπενθυμίζεται ότι η α’ φάση του project (Χωροταξικό Σχέδιο 33MAP) έχει σχεδιαστεί για να αυξήσει τη δυναμικότητα των επιβατικών σταθμών σε 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, το οποίο ενδέχεται να τροποποιηθεί ανάλογα με τον ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», η α’ φάση προβλέπει επενδύσεις 650 εκατ. ευρώ σε βάθος τετραετίας και θα ολοκληρωθεί το 2028.
Στο πρόγραμμα επέκτασης του αεροδρομίου αναφέρθηκε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, επισημαίνοντας πως θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά 30%.
Σημειώνεται ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» από το καλοκαίρι του 2025 θα αλλάξει κατηγορία και από «μη συντονισμένο» θα «μετατραπεί» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» (scheduled facilitated), κάτι που σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες πριν λάβουν την τελική απόφαση για τον προγραμματισμό των πτήσεών τους, θα κληθούν να ενημερώσουν για τις προθέσεις τους την Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, η οποία με τη σειρά της θα προχωρά στις απαραίτητες συστάσεις προκειμένου να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των ωρών αιχμής και να υπάρξει ανάπτυξη των λιγότερο επιβαρυμένων ωρών κίνησης.