Παρεμβάσεις στην κατεύθυνση της ορθότερης διαχείρισης των ολοένα και αυξανόμενων τουριστικών ροών στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας έχουν δρομολογηθεί τους τελευταίους μήνες από τη διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ).
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται, εκτός από το Χωροταξικό Σχέδιο το οποίο αποσκοπεί στη σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών του αεροδρομίου της Αθήνας σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως έως το 2046, ο διαγωνισμός που «τρέχει» από τη διοίκηση του ΔΑΑ.
Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αφορά την ανάληψη των κατασκευαστικών εργασιών στο κτίριο όπου στεγάζεται ο δορυφορικός τερματικός σταθμός του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Συγκεκριμένα, στον πυρήνα της αναδιαμόρφωσης του χώρου του δορυφορικού τερματικού σταθμού περιλαμβάνεται η ανάπτυξη πρόσθετων θαλάμων ελέγχου διαβατηρίων και νέων ηλεκτρονικών πυλών ελέγχου διαβατηρίων. Στόχος είναι η δημιουργία 12 κεντρικών σημείων ελέγχου διαβατηρίων για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση περισσότερων ταξιδιωτών.
Πρόσφατα, άλλωστε, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, είχε αναφέρει ότι «συνέχεια πραγματοποιούνται παρεμβάσεις για να μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στις αυξημένες ροές».
Τι περιλαμβάνει το έργο
Το εν λόγω project, ένα έργο ύψους 1,6 εκατ. ευρώ, πραγματοποιείται στο πλαίσιο υιοθέτησης του νέου Συστήματος Εισόδου/Εξόδου (EU Entry/Exit System) της Ε.Ε. που αφορά την καταχώριση υπηκόων τρίτων χωρών που ταξιδεύουν για βραχεία παραμονή κάθε φορά που διέρχονται τα εξωτερικά σύνορα οποιασδήποτε από τις ευρωπαϊκές χώρες το χρησιμοποιεί.
Πιο αναλυτικά, η επένδυση αφορά την αναδιαμόρφωση ενός χώρου εμβαδού 1.200 τ.μ. στις «Αναχωρήσεις» που προβλέπει, μεταξύ άλλων:
- Την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων ελέγχου διαβατηρίων,
- την επέκταση του χώρου αναμονής ελέγχου διαβατηρίων από 180 τ.μ. σε 350 τ.μ.,
- την αλλαγή των τελωνειακών εγκαταστάσεων, και
- τη μετεγκατάσταση των χώρων εστίασης.
Η ανάθεση θα πραγματοποιηθεί τον προσεχή Δεκέμβριο και η ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται τον Απρίλιο του 2025.
Ως προς τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, αυτές αφορούν την αξιοπιστία τους σε επίπεδο οικονομικής κατάστασης και την τεχνική κατάρτισή τους.
Σημειώνεται ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας διαθέτει δύο κτίρια αεροσταθμών, τον κεντρικό αεροσταθμό και τον δορυφορικό αεροσταθμό, με τον κύριο να είναι εκείνος που εξυπηρετεί το μεγαλύτερο μέρος της αεροπορικής κίνησης του αεροδρομίου. Οι δύο τερματικοί σταθμοί βρίσκονται κοντά και συνδέονται μέσω υπόγειας διάβασης.
Ο δορυφορικός τερματικός σταθμός εξυπηρετεί πτήσεις από και προς προορισμούς Σένγκεν και λειτουργεί κατά τη διάρκεια της υψηλής τουριστικής περιόδου. Βασικά εξυπηρετεί την αυξανόμενη επιβατική κίνηση όταν ο κύριος τερματικός σταθμός είναι υπερπλήρης. Βρίσκεται κοντά στον κεντρικό τερματικό σταθμό, στη νότια πλευρά του, χωρίζεται σε δύο επίπεδα, με το ισόγειο να φιλοξενεί τις Αφίξεις και τον πρώτο όροφο τις Αναχωρήσεις.
Η επέκταση του αεροδρομίου
Σε ό,τι αφορά το Χωροταξικό Σχέδιο (MAP33), μέσα στο α’ τρίμηνο του 2025 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την επέκταση του μεγαλύτερου αεροδρομίου. Σχετικά με την α’ φάση της αναβάθμισης των υποδομών του «Ελευθέριος Βενιζέλος», το MAP33, στόχος του οποίου είναι η υποδοχή έως 33 εκατ. επιβατών, αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί διαγωνισμοί με στόχο την ανάθεση των έργων της στα αρχιτεκτονικά γραφεία και στις κατασκευαστικές που θα επιφορτιστούν το εν λόγω project.