Εντός χρονοδιαγράμματος βρίσκεται το πρόγραμμα επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας, με τη συγκέντρωση των απαιτούμενων κεφαλαίων για την υλοποίηση της α’ φάσης να εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ), το Χωροταξικό Σχέδιο (Master Plan) για την αύξηση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας έχει μπει σε φάση ανάπτυξης και οι σχετικές μελέτες καθώς επίσης και η προκήρυξη των αντίστοιχων διαγωνισμών βρίσκονται πλέον σε προχωρημένο στάδιο.
«Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενέκρινε το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2028. Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους πάντως θα έχουμε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση που απαιτείται», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο γενικός διευθυντής Στρατηγικής Γιώργος Καλλιμασιάς, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του α’ εξαμήνου του έτους.
Η υλοποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP αποτελεί την α’ φάση του προγράμματος επέκτασης αεροδρομίου και περιλαμβάνει την επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, την ανάπτυξη νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών για 32 θέσεις στάθμευσης με συνδεδεμένους τροχοδρόμους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και ένα σταθμό εξυπηρέτησης της περιοχής στάθμευσης αεροσκαφών, την επέκταση του χερσαίου και κυκλοφοριακού οδικού δικτύου, καθώς και την κατασκευή νέου πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη τρέχει διαγωνισμός για την πρόσληψη της εταιρείας ή κοινοπραξίας (Project Management Office-PMO) που θα αναλάβει τον συντονισμό και την επίβλεψη του συγκεκριμένου project.
Η εξέλιξη της κίνησης
Ως προς την πορεία της επιβατικής κίνησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Παράσχης (φωτ.) επισήμανε ότι αναμένεται χαμηλό διψήφιο ποσοστό αύξησης του αριθμού των διακινούμενων επιβατών, στοιχείο που αντανακλά την επιτυχημένη στρατηγική του ΔΑΑ για την ανάπτυξη του δικτύου εξυπηρετούμενων προορισμών, την ανθεκτικότητα της δυναμικής των ταξιδιών αναψυχής και την ελκυστικότητα της Αθήνας και της Ελλάδας ως προορισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
«Το αεροδρόμιο το α’ εξάμηνο του έτους κατέγραψε τον υψηλότερο αριθμό επιβατών στην ιστορία του, κάτι που αποτυπώνεται και στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Το αεροδρόμιο της Αθήνας συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των αερολιμένων που σημειώνουν τις καλύτερες επιδόσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο», τόνισε χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, η επιβατική κίνηση σημείωσε σημαντική αύξηση της τάξης του 16% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, ενώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τα 21,26 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 13,9%. Η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού παρουσίασε αύξηση κατά 7,8% και 16,6% αντίστοιχα.
Σχετικά με την εξέλιξη της διεθνούς επιβατικής κίνησης ανά περιοχή κατά την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2024, οι περισσότερες περιφερειακές αγορές παρουσίασαν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, με τη Δυτική Ευρώπη να υπερβαίνει τα επίπεδα του 2023 κατά 18,7%, την Ανατολική Ευρώπη κατά 21,4%, τη Μέση Ανατολή, παρά την ένταση στην περιοχή, κατά 20,8%, την Αμερική κατά 26,9% και την υπόλοιπη Ασία κατά 44,0%. Τέλος, η Αφρική ήταν η μόνη αγορά που παρουσίασε μείωση σε σχέση με τα επίπεδα του 2023, κατά -6,6%, κυρίως λόγω της δυσμενούς εξέλιξης της κίνησης στην Αίγυπτο.
Με στόχο, δε, την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών και τη μείωση στις καθυστερήσεις που καταγράφονται κατά τις περιόδους αιχμής, ο Γ. Παράσχης είπε πως για τη θερινή περίοδο του 2025, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα αλλάξει κατηγορία και από «μη συντονισμένο» θα «μετατραπεί» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων».
Εν ολίγοις, οι αεροπορικές εταιρείες, πριν λάβουν την τελική απόφαση για τον προγραμματισμό των πτήσεών τους από και προς το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, θα ενημερώνουν την Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, η οποία με τη σειρά της θα προχωρά στις απαραίτητες συστάσεις προκειμένου να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των ωρών αιχμής και να υπάρξει ανάπτυξη των λιγότερο επιβαρυμένων ωρών κίνησης με ισόρροπο και ελεγχόμενο τρόπο. Αυτή η μετατροπή του «Ελευθέριος Βενιζέλος» από «μη συντονισμένο» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» είχε εφαρμοστεί και κατά το παρελθόν.
Τα δύο ομολογιακά
Με βάση της χρηματοοικονομικές καταστάσεις, ο ΔΑΑ προχώρησε τον Ιούλιο -εκτός της περιόδου αναφοράς- στην έκδοση δύο εξασφαλισμένων ομολογιακών δανείων συνολικού ύψους 140 εκατ. ευρώ. Το πρώτο, συνολικού κεφαλαίου έως 35 εκατ. ευρώ, αφορά τη χρηματοδότηση α) του έργου ανάπτυξης ενός Φωτοβολταϊκού Σταθμού 35,5 MWp και ενός συστήματος αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες 82 MWh, και β) του έργου της αντικατάστασης των Αντλιών Θερμότητας Φυσικού Αερίου της Εταιρείας και της εγκατάστασης νέων ηλεκτρικών Αντλιών Θερμότητας.
Τα έσοδα από το δεύτερο Ομολογιακό Δάνειο Εταιρικού Σκοπού, συνολικού κεφαλαίου έως 105 εκατ. ευρώ, θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση των γενικών εταιρικών αναγκών της εταιρείας του αεροδρομίου.
Οι μη αεροπορικές δραστηριότητες
Ενισχυμένα σε σχέση με πέρυσι ήταν τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, αφού ανήλθαν σε 70,2 εκατ., με αύξηση 19,2% σε σύγκριση με το 2023. Η βελτίωση αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εσόδων από τις εμπορικές δραστηριότητες και τις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Ειδικότερα, τα έσοδα από τις εμπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 45,5 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 από 36,9 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο του 2023, αντανακλώντας τις βελτιωμένες επιδόσεις της εν λόγω δραστηριότητας, η οποία αναπτύχθηκε με ταχύτερο ρυθμό από την αύξηση της επιβατικής κίνησης, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης ποικιλίας σε επίπεδο εμπορικών brands (νέα καταστήματα Pret a Manger, Panaidis, Sun of a Beach, Ancient Greek Sandals και Cozykids) και νέων concept, σε συνδυασμό με την επίτευξη επιτυχημένων εμπορικών συμβάσεων.
Σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων, τα σχετικά έσοδα το 2024 ανήλθαν σε 10,8 εκατ. ευρώ, βελτιωμένα κατά 2,1 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2023, ως αποτέλεσμα της αυξημένης κίνησης των επιβατών με τελικό προορισμό την Αθήνα, της στοχευμένης προσαρμογής των τιμών σε συνδυασμό με την αποτελεσματική διαχείριση των χώρων στάθμευσης.
Τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες αποτελούνται κυρίως από χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, τρόφιμα και ποτά, καταστήματα αφορολόγητων ειδών, καταστήματα λιανικής και ενοικιάσεις κτιρίων/γραφείων και άλλες εμπορικές υπηρεσίες.