Η Coca-Cola HBC, κορυφαίος εμφιαλωτής των προϊόντων της The Coca-Cola Company, αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις σε βασικές του αγορές, ιδιαίτερα στην Αίγυπτο. Η πρόσφατη κλιμάκωση της σύγκρουσης Ισραήλ-Παλαιστίνης έχει αναζωπυρώσει το μποϊκοτάζ των καταναλωτών κατά των δυτικών εμπορικών σημάτων, με την Coca-Cola HBC να επωμίζεται το μεγαλύτερο βάρος αυτής της αντίδρασης.
Στην Αίγυπτο, όπου ο όμιλος εισήλθε στις αρχές του 2022 μέσω της εξαγοράς της Coca-Cola Bottling Company of Egypt (CCBCE), τα μηνύματα δεν είναι ενθαρρυντικά. Παρά τη συνολική μέτρια αύξηση των πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο, η κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών αντιμετωπίζει αντίθετους ανέμους, κυρίως λόγω της μειωμένης δημοτικότητας της Coca-Cola.
Με πωλήσεις 307,8 εκατομμυρίων κιβωτίων ή 1,747 δισεκατομμυρίων λίτρων ετησίως, η αιγυπτιακή αγορά, η τρίτη πιο σημαντική μετά τη Νιγηρία και τη Ρωσία για την Coca-Cola HBC, έχει βρεθεί στο στόχαστρο των γεωπολιτικών εντάσεων στη Μέση Ανατολή.
Ενώ η εταιρεία σημείωσε μέτρια μονοψήφια ανάπτυξη στην Αίγυπτο κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι πωλήσεις ανθρακούχων αναψυκτικών μειώθηκαν. Το ίδιο το εμπορικό σήμα της Coca-Cola σημείωσε διψήφια πτώση, άμεση συνέπεια του μποϊκοτάζ κατά των δυτικών εμπορικών σημάτων, όπως σημειώνει ο όμιλος στις οικονομικές καταστάσεις πρώτου εξαμήνου.
Η διοίκηση της εταιρείας έχει αναγνωρίσει ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης είναι απίθανο να επιλυθεί βραχυπρόθεσμα. «Αναμένουμε να δούμε συνεχιζόμενη αστάθεια στη Μέση Ανατολή μεσοπρόθεσμα. Αυτό θα συνεχίσει να επηρεάζει τις δραστηριότητές μας σε αγορές με μεγάλους μουσουλμανικούς πληθυσμούς με εκκλήσεις για μποϊκοτάζ προϊόντων που σχετίζονται με τις ΗΠΑ», αναφέρει.
Για να μετριάσει τους κινδύνους και να υποστηρίξει τις δραστηριότητές της στην Αίγυπτο, η Coca-Cola HBC εξασφάλισε πρόσφατα δάνειο ύψους 130 εκατ. δολαρίων από την EBRD. Τα κεφάλαια αυτά θα στηρίξουν τις συνεχιζόμενες επενδύσεις στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων πρωτοβουλιών όπως το πρόγραμμα #YouthEmpowered και «She Leads», σε ψύκτες και βιώσιμες καινοτομίες. Το δάνειο θα συμπληρωθεί με επιχορήγηση ύψους 750.000 δολαρίων από το Παγκόσμιο Περιβαλλοντικό Ταμείο για την ανάπτυξη προηγμένης τεχνολογίας επεξεργασίας λυμάτων και συστημάτων διαχείρισης νερού στην Αίγυπτο, σύμφωνα με τα πρότυπα της ΕΕ.
Πέρα από την Αίγυπτο, η Βοσνία είναι μια άλλη αγορά όπου η Coca-Cola HBC αισθάνεται τις επιπτώσεις του μποϊκοτάζ.
Από την άλλη πλευρά, η κατάσταση στη Ρωσία, τη μεγαλύτερη αγορά του ομίλου, παραμένει επίσης απρόβλεπτη. Αν και ο όμιλος έχει ανακτήσει χαμένο έδαφος, δεν αναμένει βραχυπρόθεσμη επίλυση της κρίσης Ρωσίας-Ουκρανίας, η οποία θα συνεχίσει να επηρεάζει τις δραστηριότητές του στις χώρες αυτές.
Πέρυσι ο όγκος πωλήσεων στη Ρωσία αυξήθηκε κατά 39% στα 368,7 εκατομμύρια κιβώτια. Στο μέτωπο Ρωσίας/Ουκρανίας, ο όμιλος δεν αναμένει βραχυπρόθεσμη επίλυση της κρίσης, αναφέροντας ότι αυτό θα συνεχίσει να έχει αντίκτυπο στις δραστηριότητές της σε αυτές τις χώρες. Ειδική αναφορά κάνει και στις επερχόμενες εκλογές στις ΗΠΑ, σημειώνοντας ότι ενδέχεται να συμβάλουν σε αστάθεια, μεσοπρόθεσμα, στο παγκόσμιο γεωπολιτικό περιβάλλον.