Σε έναν κόσμο που ολοένα και περισσότερο καθοδηγείται από την ευκολία και τις επιλογές με γνώμονα την υγεία, η αγορά των έτοιμων προς κατανάλωση σαλατών έχει εξελιχθεί σε έναν προσοδοφόρο τομέα. Και αυτή η ανάπτυξη -σ.σ. πέρυσι οι πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας στα ελληνικά σούπερ μάρκετ σημείωσαν άνοδο 16%- δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τους επενδυτές, που επιθυμούν να επωφεληθούν από αυτή τη νέα ευκαιρία.
Σε αυτούς ανήκαν το EOS Capital Partners και το επενδυτικό κεφάλαιο που διαχειρίζεται η Elikonos Capital, που τον Φεβρουάριου του 2021 επένδυσαν 11 εκατ. ευρώ αποκτώντας το 49% της Eurocatering A.E., γνωστής με το brand Φρεσκούλης.
Τρία χρόνια και πέντε μήνες μετά, ένα νέο επενδυτικό κεφάλαιο αποφάσισε να επενδύσει στις σαλάτες και στον Φρεσκούλη. Πρόκειται για το Latsco Family Οffice, συμφερόντων της κυρίας Μαριάννας Ι. Λάτση, που εξαγόρασε μειοψηφικό ποσοστό 30% της Eurocatering Α.Ε.
Πωλητές ήταν το επενδυτικό κεφάλαιο που διαχειρίζεται η EOS Capital Partners που μεταβίβασε στον νέο μέτοχο το 12,18% της Eurocatering, ενώ το επενδυτικό κεφάλαιο που διαχειρίζεται η Elikonos Capital μεταβίβασε το 17,82% που κατείχε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Έτσι, το fund που διαχειρίζεται η EOS Capital Partners παραμένει με 19%, το Latsco Family Οffice ελέγχει το 30%, ενώ ο ιδρυτής της Eurocatering Χρυσόστομος Μαυρόπουλος διατηρεί το 51% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας σαλατών. Μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει γνωστές περαιτέρω λεπτομέρειες του deal και του ύψους του τιμήματος.
Το ενδιαφέρον με το συγκεκριμένο deal, που σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας δεν αλλάζει το καθημερινό business, καθώς ο ιδρυτής της Χρυσόστομος Μαυρόπουλος διατηρεί το ποσοστό του και παραμένει πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, είναι εκτός από την είσοδο του Latsco Family Οffice και η παραμονή στο σχήμα της EOS Capital Partners.
Ο λόγος της παραμονής, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του EOS Capital Partners κ. Απόστολο Ταμβακάκη (φωτ.), είναι γιατί η νέα μετοχική σύνθεση θα προσφέρει μια νέα προοπτική για την εταιρεία, που συνάδει χρονικά με την αξιοποίηση της ολοκλήρωσης του μεγάλου επενδυτικού πλάνου των τελευταίων δύο ετών.
«Η ολοκλήρωση της επένδυσης, σε συνδυασμό με την παρουσία του Latsco Family Office, είναι οι δύο σημαντικότεροι λόγοι που προτιμήσαμε τη μερική αποεπένδυση, πιστεύοντας σθεναρά στη μελλοντική θετική πορεία της εταιρείας», δήλωσε.
Με τον διευθυντή Επενδύσεων του Latsco Family Office στην Ελλάδα Νίκο Βουτυχτή να επισημαίνει: «Η επένδυση αυτή αποτελεί ένα ακόμη βήμα της εξελισσόμενης επενδυτικής στρατηγικής μας στον πρωτογενή και μεταποιητικό τομέα της χώρας, με στόχο τη μετεξέλιξή του και την προσαρμογή του στις σύγχρονες συνθήκες».
Την τριετία 2022-2024, ο τζίρος της Eurocatering θα έχει αυξηθεί σωρευτικά 78%, με ετήσιο συντελεστή αύξησης (CAGR) της τάξης του 18%. Ταυτόχρονα, η αύξηση των Ετησίων Κερδών προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων (EBITDA) κατά το ίδιο χρονικό διάστημα προβλέπεται να υπερβεί το 62%.
H χρήση του 2022 δεν ήταν η καλύτερη στην ιστορία της Eurocatering, που σε επίπεδο ομίλου εμφάνισε ζημιές 770.619 ευρώ από κέρδη 2,9 εκατ. ευρώ το 2021 και ζημιές 1,963 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 2,869 εκατ. ευρώ σε επίπεδο μητρικής. Το αρνητικό αποτέλεσμα είχε αποδοθεί στην αύξηση τους κόστους παραγωγής -υψηλές τιμές στις πρώτες ύλες όπως οπωροκηπευτικά και ενέργεια-, στην απόφαση της διοίκησης να απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης και να μην τη μετακυλίσει στον καταναλωτή, αλλά και στο επενδυτικό πρόγραμμα που υλοποιεί.
Το σύνολο των επενδύσεων που πραγματοποίησε η Eurocatering κατά το χρονικό διάστημα αυτό ανήλθε σε περίπου 15 εκατ. ευρώ, τα οποία διοχετεύτηκαν στην ανάπτυξη νέων ιδιόκτητων εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν εργοστάσιο, γραφεία, καθώς και χώρους αποθήκευσης και logistics, ψυχόμενους και μη. Στο ίδιο διάστημα, οι εξαγωγές τριπλασιάστηκαν και τα μερίδια αγοράς βαίνουν διαρκώς αυξανόμενα.
Η διεθνής αγορά
Η όρεξη της διεθνούς αγοράς για φρέσκες έτοιμες προς κατανάλωση σαλάτες αποτυπώνεται τόσο στον ρυθμό αύξησης των πωλήσεων της κατηγορίας όσο και στις τοποθετήσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια από επενδυτικά κεφάλαια σε εταιρείες του κλάδου.
Σύμφωνα με έκθεση της Grand View Research, το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς έτοιμων προς κατανάλωση σαλατών εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 20,18 δισ. δολ. το 2030 από 12,03 δισ. δολάρια που ήταν το 2022.
Αυτή η εντυπωσιακή πορεία ανάπτυξης προσελκύει σημαντικές επενδύσεις τόσο από επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων όσο και από μεγάλες εταιρείες τροφίμων. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Sweetgreen, μια αμερικανική αλυσίδα fast casual εστιατορίων που σερβίρει σαλάτες -ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2006 από τους Nicolas Jammet, Nathaniel Ru και Jonathan Neman- και αποτιμήθηκε σε σχεδόν 6 δισ. δολάρια μία ημέρα μετά την αρχική δημόσια προσφορά της το 2021.
Στη Sweetgreen έχει επενδύσει η Sequoia Capital, εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων γνωστή για τις πρώιμες επενδύσεις της σε τεχνολογικούς γίγαντες όπως η Apple και η Google. H Gotham Greens, μια επίσης αμερικανική εταιρεία, που διαθέτει θερμοκήπια σε όλη την Αμερική, καλλιεργεί φυλλώδη και προσφέρει και σαλάτες, τον Σεπτέμβριο του 2022 εξασφάλισε χρηματοδότηση 310 εκατ. δολ. και εξαγόρασε τη FresH2O Growers Inc., έναν παραγωγό προϊόντων πράσινης φυλλώδους σαλάτας με έδρα τη Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Ομοίως η L Catterton, επένδυσε το 2020 στην Chopt Creative Salad Company, μια μάρκα που έχει αποκτήσει πιστούς οπαδούς για τις σαλάτες της.
Σε ό,τι αφορά τη Eurocatering, εφέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από την ημέρα που ο Χρυσόστομος Μαυρόπουλος παρουσίασε στην ελληνική αγορά τις τυποποιημένες σαλάτες του Φρεσκούλη. Τότε λίγοι πίστευαν ότι αυτή η νέα, για τα ελληνικά δεδομένα, τάση θα είχε τύχη και θα γινόταν mainstream. Κι όμως, παρά τις αντιθέτου εκτιμήσεις αρκετών, είκοσι χρόνια μετά την είσοδό της στις τυποποιημένες σαλάτες, η Eurocatering, που ίδρυσε το 2000 ο Χρυσόστομος Μαυρόπουλος, έχει καταφέρει να συγκεντρώσει μερικά από τα μεγαλύτερα επενδυτικά κεφάλαια της χώρας.