Επενδύσεις έως και 1,2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 σχεδιάζει ο όμιλος Attica, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του στόλου της στον δρόμο για την «πράσινη» μετάβαση. Στην κατεύθυνση αυτή, η ακτοπλοϊκή προτίθεται στην παρούσα συνθήκη να επενδύσει στην απόκτηση συνολικά έως 10 πλοίων σε ορίζοντα 5ετίας.
Στο επίκεντρο του επενδυτικού πλάνου της ακτοπλοϊκής βρίσκεται η παρουσία της στον Σαρωνικό, όπου η εταιρεία θα στοχεύσει στην ομογενοποίηση του στόλου της με την απόκτηση δύο ακόμη πλοίων AERO Highspeed, μεγαλύτερα από εκείνα που ήδη υπάρχουν στο δυναμικό της και που θα αντικαταστήσουν παλαιότερα πλοία τα οποία εκτελούν δρομολόγια συνδέοντας τα νησιά του Αργοσαρωνικού.
Μάλιστα, η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει στην απόκτηση αφενός δύο ακόμη ταχύπλοων πλοίων νέας γενιάς και αφετέρου σε δύο μεσαίου τύπου πλοία, τα οποία θα μπουν στις Κυκλάδες, στα Δωδεκάνησα και στο Βόρειο Αιγαίο, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της.
Υπενθυμίζεται ότι η εισηγμένη προχώρησε προ ημερών στην υπογραφή συμφωνίας με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων τύπου E-Flexer. Συγκεκριμένα, η συμφωνία προβλέπει τη ναυπήγηση δύο πλοίων με σύμβαση γυμνής ναύλωσης, για διάστημα 10 ετών και δικαίωμα αγοράς των πλοίων από το τέλος του πέμπτου έτους ναύλωσης. Παράλληλα, το deal περιλαμβάνει την προοπτική επέκτασης για τη ναυπήγηση από τη Stena RoRo δύο επιπλέον πλοίων για λογαριασμό της Attica. Τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές οι οποίες είναι σχεδιασμένες ώστε να λειτουργούν με τρεις διαφορετικούς τύπους καυσίμου.
Η παραλαβή των δύο πλοίων από τη Stena RoRo το 2027 αναμένεται να σηματοδοτήσει την αναδιάταξη του στόλου του ομίλου Attica, με τελικό σκοπό τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος μέσα από την απόσυρση παλαιότερων μονάδων και τη μείωση του μέσου όρου ηλικίας του στόλου.
Με τις επενδύσεις που σχεδιάζει η ακτοπλοϊκή να πραγματοποιήσει, αναμένεται να αλλάξει ο χάρτης της ελληνικής ακτοπλοΐας, δεδομένου ότι θα βελτιωθεί περαιτέρω η ποιότητα των παρεχόμενων μεταφορικών υπηρεσιών, κάτι που θα συνεισφέρει στη συνολική αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας.
Χρηματοδότηση και άγονες γραμμές
Βέβαια, όπως επισημαίνουν, στελέχη της αγοράς, με δεδομένο ότι η «πράσινη» μετάβαση κοστολογείται σε τρισεκατομμύρια στην Ευρώπη και απαιτεί πολύ μεγάλες επενδύσεις, για να υπάρξει βραχυπρόθεσμα συνολική και εις βάθος ανανέωση της ελληνικής ακτοπλοΐας, είναι αδήριτη η ανάγκη δημιουργίας νέων χρηματοδοτικών εργαλείων που θα συμβάλουν στην αναβάθμιση του στόλου.
Στον πυρήνα της αναβάθμισης του ελληνικού στόλου, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, θα πρέπει να τεθούν και οι άγονες γραμμές. «Η άγονη γραμμή δίνει ένα πολύ φθηνό εισιτήριο στους ντόπιους και στους τουρίστες. Όταν αποφασίσει το κράτος τι θέλει να κάνει και πώς να το κάνει, τότε θα αναβαθμίσει τις άγονες γραμμές».
Σε ό,τι αφορά ναυπηγήσεις πλοίων στην Ελλάδα, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι σε αυτή την κατεύθυνση είναι απαραίτητος ο μηχανισμός «refund guarantee», που θα λειτουργεί όπως και σε άλλες χώρες με συμμετοχή της Αναπτυξιακής Τράπεζας. Μάλιστα, εξηγούν ότι υπάρχει η δυνατότητα να κατασκευαστεί ακόμη και μια σειρά πλοίων με τη συμμετοχή εταιρειών και τη συνεργασία των ναυπηγείων που λειτουργούν στη χώρα.
Το ETS και το κόστος των εισιτηρίων
Στα μείζονα ζητήματα που ταλανίζουν τον κλάδο περιλαμβάνεται το περιβαλλοντικό τέλος (EU ETS) που καθιέρωσε από την 1η Φεβρουαρίου η Ευρωπαϊκή Ενωση και θα πληρώνουν πλέον με το εισιτήριό τους οι επιβάτες των πλοίων άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που εκτελούν δρομολόγια σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων.
«Τα έσοδα από το EU ETS θα πρέπει να επιστρέφουν στην ακτοπλοΐα», τονίζουν παράγοντες της αγοράς, επισημαίνοντας ότι παρά το γεγονός ότι οι τιμές των εισιτηρίων τα δύο τελευταία χρόνια δεν έχουν αυξηθεί, το σχετικό κόστος νομοτελειακά θα ανέβει. «Η ναυτιλία έχει μπει στο στόχαστρο για αυξήσεις εισιτηρίων, χωρίς, ωστόσο, να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις στους ναύλους. Η ακτοπλοΐα θα ζήσει μια περίοδο που θα έχει και το EU ETS και το FuelEU Maritime και την απόσβεση των υψηλών επενδύσεων παράλληλα και αυτό καταλήγει σε πιο ακριβό εισιτήριο», λένε.
Υπενθυμίζεται ότι και η πρωτοβουλία FuelEU Maritime αποτελεί βασικό μέρος της δέσμης μέτρων της ΕΕ «Fit for 55» και στοχεύει στην αύξηση της ζήτησης και στη συνεπή χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα.