Στρατηγική «σάρωσης» των γειτονικών αγορών για πράσινες ευκαιρίες, όπως η Βουλγαρία, ακολουθεί η Motor Oil, μετά το πρώτο επενδυτικό της άνοιγμα στη Ρουμανία.
Σε αυτό το «σκανάρισμα», ο όμιλος προκρίνει χώρες όπου βρίσκεται ήδη μέσω των θυγατρικών του στα καύσιμα, όπως για παράδειγμα η Σερβία και η Κροατία (Coral), με τη λογική των συνεργειών και μιας ευρύτερης ανάπτυξης στις συγκεκριμένες αγορές της ΝΑ Ευρώπης.
Σε συνέχεια της πρόσφατης συμμετοχής της στην εξαγορά δύο φωτοβολταϊκών πάρκων στη Ρουμανία, από κοινού με τη ρουμανική Premier Energy, η εξωστρέφεια αποτελεί πλέον για τη Motor Oil μέρος της επενδυτικής της στρατηγικής, όχι όμως και αυτοσκοπό, όπως εξηγούσαν πηγές του ομίλου στο περιθώριο της χθεσινής γενικής της συνέλευσης.
Σε ένα τοπίο γεμάτο πλέον ανατροπές στο χώρο των ΑΠΕ, οι οποίες προσεχώς αναμένεται να πυκνώσουν, η εταιρεία θα συνεχίσει να κινείται πολύ επιλεκτικά, εστιάζοντας σε έργα με καλά returns (ικανοποιητικά IRR), τα οποία να έχουν μια ελάχιστη εξασφάλιση.
Και αυτός άλλωστε είναι ο λόγος, σε μια εποχή όπου το ρίσκο για νέα έργα ΑΠΕ αυξάνεται και η μεταβλητότητα των τιμών θα παραμείνει μεγάλη για καιρό, που ο όμιλος θέλει να συνάπτει διμερείς συμβάσεις, τα γνωστά PPAs, έστω για κάποια χρόνια, μέχρι να επέλθει μια ισορροπία στην αγορά. Εξάλλου, έργα χωρίς διμερείς συμβάσεις πώλησης ενέργειας, δεν χρηματοδοτούνται πλέον από τις τράπεζες.
Στο νέο τοπίο των αρνητικών τιμών, των περικοπών πράσινης ενέργειας και της γενικότερης υπερθέρμανσης της αγοράς των ΑΠΕ, είναι προφανές ότι οι πάντες ανησυχούν, ωστόσο οι καθετοποιημένοι όμιλοι επηρεάζονται λιγότερο από τους υπόλοιπους. Το ένα ατού που έχουν είναι η εγκατάσταση των «πράσινων» σταθμών σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, γεγονός που εξασφαλίζει μεγαλύτερη διαφοροποίηση ως προς τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες και επομένως πιο σταθερή παραγωγή από το σύνολο του χαρτοφυλακίου.
Το άλλο, όπως έλεγαν πηγές της Motor Oil, είναι ότι το σύνολο του πράσινου portfolio της εταιρείας, συνολικής ισχύος 870 MW, έχει κλειδωμένες ταρίφες για τα επόμενα 15-16 χρόνια. Τα δε, έργα της Unagi, το 75% των οποίων έχει εξαγοράσει η MORE, θυγατρικής της Motor Oil και το υπόλοιπο η ΔΕΗ, αφορούν διμερείς συμβάσεις πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή PPAs, με τη βιομηχανία. Συγκαταλέγονται δηλαδή στη λίστα των πράσινων έργων στα οποία θα χορηγηθούν κατά απόλυτη προτεραιότητα όροι σύνδεσης, καθώς προορίζονται για την τροφοδοσία εγχώριων βιομηχανιών. Τούτο σημαίνει ότι δεν θα υπόκεινται σε περικοπές, όπως προβλέπεται για τα έργα με PPAs. Το ποσοστό της MORE στη Unagi μεταφράζεται σε έργα άνω των 600 MW.
Η κινητικότητα στον όμιλο δεν εστιάζει μόνο στο πράσινο μετασχηματισμό, όπου επενδύει 2,5 δισ ευρώ, συμπεριλαμβανομένων της κυκλικής οικονομίας (πρόσφατη εξαγορά της Ήλεκτωρ), του υδρογόνου, των βιοκαυσίμων και της απανθρακοποίησης. Ο πράσινος μετασχηματισμός του είναι η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη αφορά τη συνέχιση των επενδύσεων σε μονάδες φυσικού αερίου, απαραίτητες για την ευστάθεια του συστήματος και την αντιμετώπιση των ανισορροπιών που προκαλούν οι ΑΠΕ
Στα τέλη καλοκαιριού ξεκινά η δοκιμαστική λειτουργία της κοινής μονάδας φυσικού αερίου των Motor Oil και TEΡΝΑ στη Κομοτηνή, της οποίας η κατασκευή ολοκληρώθηκε ταχύτατα και ενώ η έναρξη της εμπορικής της λειτουργίας τοποθετείται γύρω στο Σεπτέμβριο.
Η υλοποίηση της μονάδας, μικτής ισχύος 877 MW, έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για την κάλυψη της τροφοδοσίας των αναγκών της χώρας, και ενώ θα «σβήνουν» σταδιακά οι λιγνιτικές μονάδες. Σε συνθήκες μαζικής διείσδυσης των ΑΠΕ είναι απαραίτητο για την Ελλάδα, να εξασφαλίσει το απαραίτητο δυναμικό για την ενεργειακή της ασφάλεια, δηλαδή μεγάλες και ευέλικτες μονάδες, διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή για την εξισορρόπηση και στήριξη του συστήματος, γεγονός που επαναφέρει και τη συζήτηση για capacity mechanism.
Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ
Ένα τρίτο μέτωπο για τον όμιλο Motor Oil αφορά το κομμάτι των κατασκευών και την απόφασή του να παραμείνει με διευρυμένη συμμετοχή στην Ελλάκτωρ, τον έλεγχο της οποίας έχει η ολλανδική Reggeborgh. Στο πλαίσιο αυτό, πρόκειται, όπως μεταφέρουν πηγές του ομίλου, να εξασκήσει το αργότερο έως το Μάιο του 2025 το δικαίωμα προαίρεσης που έχει για να παραχωρήσει στη Reggenborgh το 7,4671% των μετοχών που ελέγχει στην κατασκευαστική εταιρεία.
Το 2022 ο όμιλος είχε αγοράσει περίπου το 30% των μετοχών της Ελλάκτωρ έναντι 182 εκατ. ευρώ, συναλλαγή η οποία είχε γίνει με τη μεταβίβαση του «πακέτου» που κατείχε η επιχειρηματική ομάδα των Μπάκου, Καϋμενάκη και Εξάρχου.
Τότε, η συμφωνία ανάμεσα στην εταιρεία του ομίλου Βαρδινογιάννη και την Reggeborgh περιελάμβανε δικαίωμα παραχώρησης της πρώτης στη δεύτερη, ίσο με το μισό περίπου της συμμετοχής της. Γεγονός το οποίο σήμαινε ότι από το 30% που κατείχε η Motor Oil θα είχε δικαίωμα να παραχωρήσει περίπου το 15% (52 εκατ. μετοχές), προς 1,75 ευρώ ανά μετοχή.
Τελικά, πέρυσι το εν λόγω δικαίωμα τροποποιήθηκε και αντί για το 15% η Motor Oil θα παραχωρήσει το 7,4671%. Δηλαδή 26 εκατ. μετοχές. Αρα, τουλάχιστον το 22,5% θα παραμείνει υπό τον έλεγχό της και μόνο το υπόλοιπο θα αποτελέσει αντικείμενο ανταλλαγής.
Κάτι που σημαίνει διευρυμένη συμμετοχή της Motor Oil στην Ελλάκτωρ, γεγονός που πιθανώς να σχετίζεται και με πιθανές μελλοντικές επιχειρηματικές εξελίξεις.