Τρία χρόνια μετά το deal πώλησης της Chipita στη Mondelez και δύο μετά την απόκτηση θέσης στην ΙΟΝ, ο επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος που διεκδικεί την προεδρία του ΣΕΒ στις εκλογές, οι οποίες θα γίνουν σε λίγα εικοσιτετράωρα από σήμερα, ανακοίνωσε χθες ένα ακόμη deal.
Η ΙΟΝ Α.Ε., που ανήκει στην Bespoke του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, αποκτά το 75% της καραμελοποιίας Λάβδας Α.Ε., στην οποία ο γνωστός επιχειρηματίας, όπως προκύπτει και από έγγραφο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κατέχει ήδη μειοψηφική συμμετοχή 24,98%.
Μειοψηφικές συμμετοχές κατέχει ο κ. Θεοδωρόπουλος και στην «OLYMPIC HERMES A.E.», που δραστηριοποιείται επίσης στα ζαχαρώδη προϊόντα, καθώς επίσης και σε άλλες εταιρείες όπως στη ΜΕΒΓΑΛ και στη WONDERPLANT.
Σε ό,τι αφορά το τελευταίο deal του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, αντιπροέδρου της ΙΟΝ Α.Ε., στόχος είναι «η ανάπτυξη και η ενίσχυση της εξωστρέφειας, ώστε να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τα προϊόντα μας σε ακόμα περισσότερους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο». Το ύψος του τιμήματος δεν έχει γίνει γνωστό.
Μέσω αυτού του νέου deal ο επιχειρηματίας επιχειρεί να ολοκληρώσει αυτό που ξεκίνησε όταν πούλησε την Chipita στη Mondelez. Δηλαδή να δημιουργήσει έναν ισχυρό όμιλο, την Bespoke, στον οποίο θα εντάξει μικρές, μεσαίες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις από τον χώρο κυρίως τον τροφίμων, τον οποίο σκοπεύει να εισάγει στο Χρηματιστήριο μέσα στην επόμενη διετία.
Σε ό,τι αφορά την τελευταία εξαγορά, η Λάβδας Α.Ε. δραστηριοποιείται από το 1953 στον χώρο της καραμελοποιίας, με μεγάλη επιτυχία στην ελληνική αγορά, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει εισχωρήσει στις αγορές της Ευρώπης, των ΗΠΑ, της Ασίας και των Αραβικών κρατών, όπου απευθύνει περισσότερο από το 50% των προϊόντων της. Στη χρήση του 2022 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός) η εταιρεία εμφάνισε πωλήσεις 24,423 εκατ. ευρώ από 17,717 εκατ. ευρώ και κέρδη 806.135,24 ευρώ έναντι ζημιών 274.736,80 ευρώ το 2021.
Η ΙΟΝ Α.Ε., με ιστορία 94 ετών, δραστηριοποιείτο και στον κλάδο της καραμέλας από το 1930 έως το 2016. Στη χρήση του 2022 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός) η ιστορική βιομηχανία εμφάνισε πωλήσεις 121 εκατ. ευρώ, οριακά πτωτικές σε σχέση με το 2021, και προ φόρων κέρδη 9,12 εκατ. ευρώ από 13,2 εκατ. ευρώ το 2021.
Όμως γιατί επενδύει ο γνωστός επιχειρηματίας στην αγορά των ζαχαρωδών, σε μια εποχή όπου η στροφή προς την υγιεινή διατροφή φαίνεται να κερδίζει πόντους; Γιατί εντέλει η ανάγκη για γλυκά, ζαχαρώδη και σοκολάτα υπερβαίνει την ανάγκη για… δίαιτα και λιγότερη ή καθόλου ζάχαρη, προϊόντα στα οποία έχει επενδύσει η Λάβδας με τη σειρά Zero.
Με βάση διεθνείς μελέτες, η αγορά ζαχαρωδών αναμένεται να σημειώσει σταθερή ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, λόγω παραγόντων όπως η αυξανόμενη καταναλωτική ευχαρίστηση, η αλλαγή του τρόπου ζωής και η αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα ζαχαροπλαστικής.
Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, η παγκόσμια αγορά καραμελών που αποτιμήθηκε πέρυσι σε 242,94 δισ. δολάρια αναμένεται να φθάσει τα 330,95 δισ. δολάρια έως το 2031, καταγράφοντας ετήσια ανάπτυξη 3,94% κατά την περίοδο πρόβλεψης 2024-2031.
Στην Ελλάδα η ανάπτυξη της κατηγορίας ήταν πολλαπλάσια. Οι πωλήσεις των καραμελών εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν πέρυσι κατά 21,3% ξεπερνώντας σε αξία τα 40 εκατ. ευρώ.
Ο νούμερο ένα παίκτης της κατηγορίας που αύξησε κατά 16,8% τις πωλήσεις του, οι οποίες ξεπέρασαν τα 9 εκατ. ευρώ, ήταν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Στη δεύτερη θέση με πωλήσεις 7,45 εκατ. ευρώ βρέθηκε η Mondelez (+20,1% έναντι του 2022), πολύ κοντά ήταν η Λάβδας με πωλήσεις 7,35 εκατ. ευρώ (+15,8%) ενώ στην τέταρτη θέση βρέθηκε η Haribo με πωλήσεις 6 εκατ. ευρώ (+27,1%).
Στην πέμπτη θέση ήταν η PERFETTI με πωλήσεις 4,48 εκατ. ευρώ (+28,8%) και στην έκτη θέση η OSCAR με πωλήσεις 1 εκατ. ευρώ (+28,8%).