Αύξηση πωλήσεων και αποτυπώματος στον εμπορικό χάρτη της χώρας με νέες επενδύσεις, αλλά και σημαντική βελτίωση κερδοφορίας αναμένει τόσο για το 2024, όσο και για την προσεχή τριετία ο όμιλος Φουρλή.
Μετά τη δημοσίευση αποτελεσμάτων για τη χρήση 2023, όπου καταγράφηκε σαφής βελτίωση μεγεθών για τις εμπορικές δραστηριότητες του ομίλου (+10% πωλήσεις, +25,8% στα κέρδη EBITDA, και +41,3% στα κέρδη προ φόρων) η διοίκηση του ομίλου απευθυνόμενη στους αναλυτές στο πλαίσιο της ειδικής παρουσίασης στην Ε.Θ.Ε., επικεντρώθηκε στις προοπτικές του τομέα, διαχωρίζοντας των από τη δραστηριότητα στο real estate.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ομίλου, Β. Φoυρλή η αύξηση των περιθωρίων κέρδους, αλλά και η μείωση του καθαρού δανεισμού στα 84,8 εκατ. ευρώ (από 102 εκατ. ευρώ το 2023) αποδεικνύει τη βελτίωση της αποδοτικότητας του ομίλου, ήδη από την περασμένη χρονιά, εκτιμώντας ότι η τάση θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.
Αν και η διοίκηση του ομίλου δεσμεύτηκε να διατυπώσει αναλυτική πρόβλεψη για τα μεγέθη του 2024 προς το τέλος του α’ εξαμήνου, επαναφέροντας την τακτική που ακολουθούσε προ κρίσης, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Δ. Βαλαχής εκτίμησε πως πιθανότατα ο κύκλος εργασιών του 2024 θα αγγίξει τα 600 εκατ. ευρώ, πλησιάζοντας το μεσοπρόθεσμο στόχο που έχει θέσει για τζίρο 750 εκατ. ευρώ το 2027.
Πέρα από την παραπάνω εκτίμηση, ο Β. Φoυρλής πρόσθεσε πως στόχος είναι διπλασιασμός του περιθωρίου κέρδους προ φόρων (EBIT margin) στο 8% από 4% όπου διαμορφώθηκε στο τέλος του 2023 (από 3,1% το 2022).
Οδηγοί αυτής της εξέλιξης είναι κατά τη διοίκηση του ομίλου αφενός η σταδιακή αποκλιμάκωση του λειτουργικού κοστολογίου (από την ενέργεια έως τα μεταφορικά), αλλά και η ωρίμαση των ενεργειών αύξησης της αποδοτικότητας, ώστε οι νέες επεκτάσεις και επενδύσεις του ομίλου τα επόμενα χρόνια να αποδώσουν άμεσο αποτέλεσμα.
Οι παραπάνω προβλέψεις έρχονται πάντως σε κόντρα με τη γενικότερη θεώρηση της αγοράς, καθώς σύμφωνα με τον κ. Φoυρλή οι παραδοχές που λαμβάνει ο όμιλος υπόψη είναι πως η ιδιωτική κατανάλωση θα κινηθεί χαμηλότερα από τους προβλεπόμενους ρυθμούς ανάπτυξης. Όπως επισήμανε αν και τα concept του ομίλου εμφάνισαν θετικά πρόσημα στο α’ δίμηνο του 2024, εν τούτοις το ευρύτερο λιανεμπόριο πιέζεται από τις αυξημένες ανάγκες των νοικοκυριών για στέγαση και διατροφή.
Οι επιδόσεις
Η ΙΚΕΑ συνεχίζει να είναι το μεγαλύτερο σε συνεισφορά concept του ομίλου (66% επί των πωλήσεων) αλλά και το πιο αποδοτικό με περιθώριο κέρδους EBIT 6,6% το 2023 από 4,2% το 2022. Θα αποτελέσει εξάλλου κατά τις προβλέψεις της διοίκησης του ομίλου και τον «οδηγό» για το στόχο διπλασιασμού του περιθωρίου κέρδους έως το 2027, τόσο σε ομοειδή βάση σύγκρισης όσο και λόγω των επεκτάσεων της.
Σημειώνεται πως από το αποτέλεσμα της ΙΚΕΑ το 2023, από το β’ εξάμηνο και μετά βασίστηκε αποκλειστικά σε αύξηση όγκου πωλήσεων, καθώς καταγράφηκαν ακόμη και μειώσεις τιμών στα προϊόντα της.
Ο κύκλος επενδύσεων του κλάδου εκτείνεται μέσα στην προσεχή τριετία με την προσθήκη ενός μεσαίου μεγέθους ΙΚΕΑ στην Πάτρα έως το τέλος του 2024, ενός αντιστοίχου στο Ηράκλειο έως τα μέσα του 2025 και του ΙΚΕΑ στο Retail Park στο Ελληνικό στα μέσα του 2027.
Η λιανική αθλητικών μέσω της Intersport – μετά την αναδιάρθρωση του τομέα λόγω αποεπένδυσης από την Τουρκία και την πώληση της Athlete’s Foot- εμφάνισε σημαντικά πιεσμένη κερδοφορία, η οποία αποδίδεται τόσο στην εποχική συγκυρία, αλλά και στις εντατικές προωθητικές ενέργειες. Παρόλα αυτά ο όμιλος σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση με δίκτυο 10 καταστημάτων σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία ενώ δίνει έμφαση και στο ψηφιακό κανάλι που σήμερα παράγει το 10% του τζίρου έναντι ποσοστού 30%, που αποτελεί το μέσο μερίδιο στη λιανική αθλητικών.
Τέλος η αλυσίδα Holland & Barret στον τομέα των καλλυντικών και ειδών ευεξίας, εμφάνισε κύκλο εργασιών 800 χιλ. ευρώ το 2023 και ζημιές 2 εκατ. ευρώ λόγω των δρομολογημένων επενδύσεων εγκατάστασης της. Έχει ήδη 6 καταστήματα σε λειτουργία και λάνσαρε το ομώνυμο ηλεκτρονικό της κατάστημα.
Στο πλάνο επέκτασης της συμπεριλήφθηκε η στρατηγική συνεργασία δημιουργίας shop in a shop σε καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος, με το πρώτο να λειτουργεί ήδη στο κατάστημα του Ελληνικού από τον περασμένο Δεκέμβριο, ενώ προγραμματίζονται ακόμη δύο στα καταστήματα της Κάτω Κηφισιάς και sth Θεσσαλονίκη ( στο εμπορικό πάρκο Florida).