Μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) στο 7,51% για τον ΑΔΜΗΕ την περίοδο 2023-25 ενέκρινε με απόφασή της η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ του Euro2day.gr.
Ειδικότερα, η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου για τον ΑΔΜΗΕ στο 7,57% για το 2023, 7,51% για το 2024 και 7,45% για το 2025.
Πηγές του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς κάνουν λόγο για θετικό βήμα που ουσιαστικά δικαιώνει τον ΑΔΜΗΕ. Και τούτο, σημειώνουν, διότι ο ΑΔΜΗΕ εδώ και πάνω από ένα χρόνο είχε θέσει στη δημόσια σφαίρα με τεκμηριωμένα επιχειρήματα θέμα αναθεώρησης του WACC, που είχε οριστεί στο 6,1% για ολόκληρη την τρέχουσα Ρυθμιστική Περίοδο.
Με την απόφασή της, τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι, η ΡΑΑΕΥ δείχνει ότι λαμβάνει υπόψη τα πραγματικά δεδομένα αναφορικά με την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ για τα επόμενα χρόνια, χωρίς όμως να αποκαθιστά τη ζημία που προκλήθηκε από το αδικαιολόγητα χαμηλό WACC του περασμένου έτους.
Δεν πρόκειται για εκτίμηση, αλλά διαπίστωση με βάση τα απολογιστικά στοιχεία που έδειξαν πως το WACC που θα έπρεπε να είχε λάβει ο ΑΔΜΗΕ το 2022 για να ανακτήσει τις επενδύσεις που πραγματοποίησε, θα έπρεπε να κυμαίνεται στο 7,7% και όχι στο 6,1% που αποφάσισε ο Ρυθμιστής, σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι. Αυτή η διαφορά συνεπάγεται απώλειες της τάξης των 25 εκατ. ευρώ. Ο ΑΔΜΗΕ θα εξετάσει τις δυνατότητες που έχει αφού πρώτα πάρει στα χέρια του το πλήρες κείμενο της απόφασης της ΡΑΑΕΥ και εξετάσει το σκεπτικό της και τις παραμέτρους που έλαβε υπόψη.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το πολύ χαμηλό WACC του 2022 προκάλεσε «απώλεια» και επενδυτών: Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ είναι σε θέση να γνωρίζει ότι μεγάλο ξένο fund που είχε μετοχική θέση στην εταιρεία και ρευστοποίησε τη συμμετοχή του δεν θα έφευγε, εάν το WACC είχε διαμορφωθεί στα επίπεδα που αποφασίστηκαν τώρα.
Το ύψος του WACC, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Διαχειριστή, που έχει στο επίκεντρό του τις μεγάλες νησιωτικές διασυνδέσεις που περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο από τη ΡΑΑΕΥ Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης και συνεπάγονται πολλαπλάσια οικονομικά οφέλη για τον καταναλωτή (μέσα από τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ) σε σχέση με την επιβάρυνση που υφίσταται από την αύξηση των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (ΧΧΣ).
Πράγματι, από το 2018, οπότε ξεκίνησε να λειτουργεί η διασύνδεση των Κυκλάδων και στα δύο μόλις χρόνια λειτουργίας της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, ο Ειδικός Λογαριασμός ΥΚΩ παρουσίασε ισχυρό πλεόνασμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που αξιοποίησε η Πολιτεία προς όφελος των καταναλωτών. Συγκεκριμένα η επιλογή της κυβέρνησης ήταν να αντλήσει περί τα 400 εκατ. ευρώ από τον ΕΛΥΚΩ για την τροφοδότηση του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) και άρα την ελάφρυνση των ανταγωνιστικών χρεώσεων των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης.
Τα οφέλη για τους καταναλωτές θα διευρυνθούν ακόμα περισσότερο με την ολοκλήρωση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αλλά και των διασυνδέσεων των λοιπών νησιών που προβλέπονται στα επόμενα έτη. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΑΔΜΗΕ, το όφελος από τις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου θα ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ στο τέλος της δεκαετίας. Με την ολοκλήρωση όλων των διασυνδέσεων που προβλέπονται στο ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ, η εξοικονόμηση πόρων από τη μείωση των ΥΚΩ υπολογίζεται ότι θα υπερβεί το 1,5 δισ. ευρώ το 2030. Πρόκειται για όφελος που θα επιστρέφει πάντα στον καταναλωτή, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Άρα είναι σαφές ότι οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ είναι υπέρ του καταναλωτή και έχουν θετικό κοινωνικό πρόσημο, τονίζουν οι πηγές του Διαχειριστή.
Θα πρέπει επίσης να ξεκαθαριστεί ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν αποφασίζει μόνος του να κάνει μια διασύνδεση για να αποκομίσει κέρδη με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Προτείνει ένα επενδυτικό πρόγραμμα που ελέγχει και εγκρίνει η ΡΑΑΕΥ, μετά από ανάλυση κόστους-οφέλους. Άρα η ΡΑΑΕΥ αποφασίζει με κάποια κριτήρια, όπως με συγκεκριμένα κριτήρια αποφασίζει για το WACC. Άρα όταν δεν λαμβάνει επαρκώς υπόψη τα κριτήρια για το WACC, στην πραγματικότητα υπονομεύει τις ίδιες τις αποφάσεις της σχετικά με τις επενδύσεις του Διαχειριστή που έχει η ίδια προδιαγράψει, υπογραμμίζουν.
Επειδή χρησιμοποιείται δε το επιχείρημα ότι αυξημένο WACC σημαίνει και αυξημένες ΧΧΣ, κάθε οικιακός καταναλωτής μπορεί να κοιτάξει πόσο αυξάνεται ο λογαριασμός του από τα ΧΧΣ (η αύξηση των οποίων, όπως προαναφέρθηκε, είναι πολύ μικρότερη από το όφελος που απολαμβάνει) και πόσο αυξάνεται από την κάθε αύξηση της τιμής της κιλοβατώρας. Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους.
Τέλος, όσον αφορά στους ισχυρισμούς περί μεγάλων αυξήσεων σε Χρεώσεις Χρήσεις Συστήματος και Δικτύου με επιπτώσεις στις βιομηχανίες της μέσης τάσης, διευκρινίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ εισηγήθηκε το 2021 τη μείωση των ΧΧΣ της υψηλής τάσης και συνεπώς την ανακατανομή των ΧΧΣ σε μέση και χαμηλή τάση. Η εισήγηση του Διαχειριστή εγκρίθηκε από τη ΡΑΑΕΥ. Τα ποσοστά είναι πλέον αντίστοιχα με αυτά των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης, ώστε να βελτιωθεί η θέση της ελληνικής βιομηχανίας στον ανταγωνισμό με αντίστοιχες ευρωπαϊκές σε ό,τι αφορά το ενεργειακό κόστος για τη χρήση του δικτύου. Το συνολικό κόστος των ΧΧΣ δεν αυξήθηκε ούτε ένα ευρώ, συνεπώς είναι παραπλανητικό να παρουσιάζεται η ανακατανομή αυτή ως αύξηση που ευνοεί τον Διαχειριστή.