Οι D2C πωλήσεις, δηλαδή το επιχειρηματικό μοντέλο της απευθείας πώλησης προϊόντων (κυρίως μέσω διαδικτύου) από τις εταιρείες στους καταναλωτές, αποτελεί προνομιακό χώρο των πολυεθνικών, όπως της Nike, της Nestle, της P&G, της Estee Lauder ακόμη και της Coca Cola.
Όχι όμως μόνο αυτών. Μια μικρή, για τα παγκόσμια δεδομένα, οικογενειακή ελληνική βιομηχανία από το Κιλκίς, η Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου, γνωστή με το brand Trata, αποφάσισε να επενδύσει σε αυτό το μοντέλο, που πρωτοεμφανίστηκε στην παγκόσμια αγορά στα τέλη του 1990 κατά τη διάρκεια της φούσκας των dot-com.
H Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου (KONBA) της οικογένειας Τσίκα, συμμετέχει με ποσοστό 95% στην TRATA tinned ΙΚΕ που ιδρύθηκε τον Μάιο του 2022. Η TRATA tinned ΙΚΕ παρέχει υπηρεσίες λιανικής πώλησης των προϊόντων παραγωγής της "TRATA" και ειδικών εκδόσεων των προϊόντων αυτών (special editions), σε ειδικές συσκευασίες από ξύλο ή άλλο υλικό, καθώς και υπηρεσίες πώλησης αναμνηστικών souvenir σχετιζόμενων με τα ανωτέρω προϊόντα παραγωγής της και λοιπών χρηστικών αντικειμένων και άλλων ειδών που συνδέονται με τη γαστρονομία και τη γεύση. Επίσης παρέχει υπηρεσίες εστίασης, προϊόντων σε πακέτο και διανομής (takeaway & delivery).
Σήμερα η εταιρεία διαθέτει κατάστημα στη Στοά Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκη. Στο κατάστημα οι καταναλωτές μεταξύ άλλων μπορούν να βρουν προϊόντα Trata, Special editions, σουβενίρ και χρηστικά αντικείμενα που συνδέονται με τη γαστρονομία.
Όμως, το βασικό αντικείμενο της εταιρείας, που ιδρύθηκε το 1987 και οι εγκαταστάσεις της βρίσκονται στη ΒΙΠΕ Κιλκίς, παραμένει η επεξεργασία και κονσερβοποίηση ιχθυηρών και η εμπορία άλλων προϊόντων, όπως κρεατοσκευάσματα, λαχανικά και κατεψυγμένα ιχθυηρά.
Τα βασικά της προϊόντα είναι η Trata (κονσερβοποιημένα και κατεψυγμένα ιχθυηρά) και ο Flokos (κονσερβοποιημένα ιχθυηρά), ενώ έχει προσθέσει στην γκάμα των δραστηριοτήτων της την εμπορία των σημάτων Dacor (κονσερβοποιημένα προϊόντα κρέατος) και Baron (κονσερβοποιημένα λαχανικά). Επιπλέον, παράγει φασόν κονσερβοποιημένο καλαμάρι με το σήμα Portola, και private label προϊόντα για όλες σχεδόν τις αλυσίδες super markets που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Και αυτή η δραστηριότητα έφερε πέρυσι στα ταμεία της επιπλέον 22% τζίρο σε σχέση με το 2021, με αποτέλεσμα αυτός να ανέλθει στα 37,567 εκατ. ευρώ. Το μικτό κέρδος της ανήλθε σε 12,134 εκατ. ευρώ (2021: 10,851 εκατ. ευρώ) ή 32% (2021: 35%) επί των πωλήσεων καθώς υπήρξε προσαρμογή της παραγωγή στις διαθέσιμες Α’ ύλες και εφαρμογή νέων εμπορικών πολιτικών.
Ωστόσο τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν στις 816.981 ευρώ (2021: 1,250 εκατ. ευρώ) επηρεασμένα κυρίως από την αύξηση των δαπανών διάθεσης και τα καθαρά κέρδη στις 559.973 ευρώ από 917.522 ευρώ το 2021. Ενώ αύξηση σημείωσε ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού της φθάνοντας τα 249 άτομα από 232 το 2021, εκ των οποίων τα 91 (2021: 88) ήταν έμμισθο προσωπικό και τα 158 (2021: 144) ημερομίσθιο προσωπικο.
Σε ό,τι αφορά το μέλλον η διοίκηση της εταιρίας συνέταξε νέο επιχειρηματικό πλάνο για την επόμενη 5ετία το οποίο προβλέπει τη διατήρηση της κερδοφορίας της και τη διερεύνηση των εργασιών της. Η εταιρία έχει εξασφαλίσει την αναχρηματοδότηση του δανεισμού της και εξετάζει νέα επενδυτικά προγράμματα προκειμένου να βελτιώσει τα κόστη λειτουργίας της και να αναβαθμίσει τον εξοπλισμό της, επιδιώκοντας την ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών.