Βεβαιότητες περί μείωσης τιμών για την επόμενη διετία διατύπωσε η διοίκηση της Jumbo, στο περιθώριο της γ.σ. των μετόχων της, έχοντας το προνόμιο και το μειονέκτημα μαζί να αποτελεί τη μοναδική μεγάλη αλυσίδα λιανεμπορίου της χώρας που δεν αποτελεί θυγατρική ξένων παικτών, δεν διαθέτει συμβάσεις franchise για το εμπόρευμά της ή αποκλειστικές συνεργασίες με brands και επιπλέον δεν κινείται στο αυστηρό πλαίσιο του FMCG, δηλαδή των ειδών που οδηγούν τη βασική κατανάλωση στο σούπερ μάρκετ.
Ο πρόεδρος του ομίλου Απ. Βακάκης έχει ήδη τοποθετηθεί για το ενδεχόμενο αποπληθωρισμού, ωστόσο, χθες εμφανίστηκε φανατικός αυτής της πρόβλεψης (ακόμη και για την αγορά των τροφίμων). Η βασική του θεώρηση «ακούμπησε» στην αδυναμία των εισοδημάτων να καλύψουν τις υπέρογκες αυξήσεις τιμών της προηγούμενης περιόδου. Ανέφερε δε πως όλες οι ενδείξεις που καταγράφει ο όμιλος «ως Ινδιανάκι που προπορεύεται του στρατεύματος» οδηγούν στο συμπέρασμα μείωσης των πληθωριστικών πιέσεων. Σημείωσε ωστόσο πως δεν είναι ορατή η επιστροφή σε επίπεδα τιμών προ κρίσης, εκτιμώντας πως πρώτος στόχος είναι η διόρθωση κατά 50% των ανατιμήσεων που έχουν καταγραφεί.
Είναι δε χαρακτηριστικό πως στην αμφισβήτηση μετόχων, δημοσιογράφων και ερωτώμενων, ανάφερε πως η ανησυχία περί απόστασης τιμών και εισοδημάτων δεν αφορά τους «φτωχούς» αλλά εν γένει τον καταναλωτή. «Η Jumbο εκτιμάται περισσότερο από τους έχοντες» σημείωσε χαρακτηριστικά, θέτοντας για πρώτη ίσως φορά το θέμα του «φθηνού» concept και της αντίληψης περί αυτού. Κατά τον ίδιο, η εμπειρία διαπραγμάτευσης με πηγές παραγωγής που ανησυχούν γα τη διοχέτευση των προϊόντων είναι ένα είδος «σηματωρού», που δεν πρέπει να αγνοηθεί.
Το ασφαλές 2022 και η πρόβλεψη
Επανέλαβε πως στην τρέχουσα χρήση αναμένεται μείωση περιθωρίων κέρδους κατά 2%, όταν πέρυσι, κατά τη «διακεκαυμένη» ζώνη (ενεργειακού, κατασκευαστικού, εργατικού αλλά και επιτοκιακού κόστους), ο όμιλος αύξησε ελαφρώς τα περιθώρια μικτού κέρδους σε 55,92% από 55,66% το 2021 και άρα δεν χρειάστηκε να συμπιέσει το μικτό του περιθώριο κέρδους.
Για φέτος η πρόβλεψη είναι ήδη διατυπωμένη και προβλέπει 15% στον τζίρο και 10% στην κερδοφορία με βάση τις παραδοχές της διοίκησης για την παραπάνω μείωση περιθωρίων κέρδους αλλά και γενναίας μείωσης δανεισμού, που επιτεύχθηκε πέρυσι. Η διοίκηση του ομίλου θέτει εν πολλοίς στόχο να συνεχίσει να κερδίζει μερίδια αγοράς, με τον κ. Βακάκη να σημειώνει πως «η εποχή ευνοεί τους επαγγελματίες και όχι τους καιροσκόπους». Κατά τον ίδιο δε, η Jumbο μεγάλωσε στην κρίση, γιατί μοιραία μειώθηκε ο ανταγωνισμός.