Σε υψηλές πτήσεις επίστρεψε πέρσι η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), επιτυγχάνοντας EBITDA 328,3 εκατ. ευρώ, καθαρά κέρδη 168 εκατ. ευρώ και καθαρές ταμειακές ροές 179,6 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, η αποπληρωμή δανείων της ΕΤΕπ και η απάλειψη του όρου απαγόρευσης διανομής μερισμάτων οδήγησε σε καταβολές 201 εκατ. ευρώ κατά την περσινή χρονιά
Ειδικότερα, η ΔΑΑ κατέγραψε λειτουργικά έσοδα ύψους 476,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 24,76% σε σχέση με το 2021, ενώ αν εξαιρεθεί από τα μεγέθη της προπέρσινης χρονιάς η αποζημίωση 110,02 εκατ. ευρώ, που χορηγήθηκε λόγω πανδημίας από την Ελληνική Δημοκρατία, η αύξηση των λειτουργικών εσόδων ανέρχεται σε 75,2% (204,7 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, τα λειτουργικά έσοδα παρέμειναν χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα (μείωση κατά 5,9% σε σχέση με το 2019).
Τα λειτουργικά έξοδα ανήλθαν σε 148,6 εκατ. ευρώ (+48,9%), λόγω σημαντικής ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης, της ολοκλήρωσης του κρατικού προγράμματος «Συν-εργασία» στις 31 Μαΐου 2022, της σημαντικής αύξησης του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας και του μεταβλητού μέρους της Αμοιβής Παραχώρησης Δικαιωμάτων Χρήσης.
Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 328,3 εκατ., (+16,2% ) τα κέρδη προ φόρων σε 213,2 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη σε 168 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη εις νέο ανήλθαν σε 555 εκατ. ευρώ και το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων σε 967,8 εκατ. ευρώ. Το σύνολο του ενεργητικού σε 2,43 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,8 δισ. ευρώ (74,1%) αφορά στην αξία παγίων περιουσιακών στοιχείων.
Για την πλήρη αποπληρωμή του δανείου της ΕΤΕπ, τον Ιούνιο του 2022, η ΔΑΑ προχώρησε σε αναχρηματοδότηση υφιστάμενου δανεισμού, με τις εγχώριες συστημικές τράπεζες. Ειδικότερα, υπέγραψε στις 29 Ιουλίου 2022 ομολογιακό δάνειο κυμαινόμενου επιτοκίου, ύψους έως 1,007 δισ. ευρώ, που αποτελείται από τη σειρά κοινού δανείου (716,9 εκατ. ευρώ), τη σειρά πρόσθετου δανείου (190,9 εκατ. ευρώ) και το δάνειο ανακυκλούμενης πίστωσης (100 εκατ. ευρώ). Επιπρόσθετα, με την τροποποίηση του ομολογιακού κεφαλαιουχικών επενδύσεων, για τη χρηματοδότηση έξι κεφαλαιουχικών επενδύσεων, αυξήθηκε το συνολικό διαθέσιμο σε 128,7 εκατ. από 100 εκατ. ευρώ. Για το δανεισμό με κυμαινόμενο επιτόκιο η εταιρεία έχει προχωρήσει σε αντιστάθμιση κινδύνου. Μετά την αναχρηματοδότηση του δανεισμού και την άρση του σχετικού απαγορευτικού, η εταιρεία διένειμε μέρισμα 200 εκατ. ευρώ (6,7 ευρώ ανά μετοχή), τον Σεπτέμβριο του 2022.
Free cash flow 179,6 εκατ. ευρώ.
Η αποπληρωμή του ομολογιακού θα πραγματοποιηθεί σε εξαμηνιαίες δόσεις, οι οποίες ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2022 και θα ολοκληρωθούν τον Φεβρουάριο του 2037. Τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα ανήλθαν το 2022 σε 38,1 εκατ. ευρώ. Οι βελτιωμένες λειτουργικές επιδόσεις και η επιτυχής αναχρηματοδότηση του δανεισμού οδήγησαν σε καθαρές ταμειακές εισροές ύψους 179,6 εκατ. ευρώ, το 2022 και σε ταμειακή θέση ύψους 561,2 εκατ. ευρώ, στο τέλος της χρήσης. Ο καθαρός δανεισμός σε μόλις 387,1 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία, κατόπιν έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ελληνικού Δημοσίου, δικαιούται να λάβει το δεύτερο μέρος της αποζημίωσης, ύψους 19,98 εκατ. ευρώ, που καλύπτει μέρος των λειτουργικών ζημιών, λόγω ταξιδιωτικών περιορισμών από το Ελληνικό Δημόσιο για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας εντός του 2020 (σ.σ. περίοδος από 1 Ιουλίου έως 31 Δεκεμβρίου 2020).
Η συμμετοχή της εταιρείας Αεροδρομίου στο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων ανήλθε στο ποσό των 80,2 εκατ. ευρώ (+84,2%). Μέρος του κάλυψε δαπάνες τόκων, ύψους 1,3 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 79 εκατ. ευρώ διατέθηκε για το ακάλυπτο μέρος του συσσωρευμένου κεφαλαίου ή/και των τόκων του δανείου που λήφθηκε για την κατασκευή του Αεροδρομίου.
Βλέπει υψηλότερη επιβατική κίνηση
Για τη φετινή χρονιά, η διοίκηση προβλέπει ότι η επιβατική κίνηση θα ξεπεράσει την περσινή, διατηρώντας υγιή κερδοφορία και ικανοποιητικά ταμειακά διαθέσιμα. Σημειώνει, ωστόσο, ωστόσο, ότι οι προκλήσεις της οικονομικής στασιμότητας, μαζί με τις πληθωριστικές πιέσεις και την ενεργειακή κρίση, που δημιουργήθηκε από τον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία, αναμένεται να λειτουργήσουν ως επιβραδυντικοί παράγοντες.
Τι λέει για εισαγωγή σε Χ.Α
Ως προς το ενδεχόμενο εισαγωγής στο Χ.Α, με συνδυασμένη διάθεση νέων και υφιστάμενων μετοχών, η διοίκηση της ΔΑΑ αναφέρει ότι το ΤΑΙΠΕΔ διερευνά την πώληση του 30%, μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) και τη διάθεση και την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση των μετοχών του ΔΑΑ στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Οι μέτοχοι της εταιρείας συζητούν το πλαίσιο για μια τέτοια πιθανή δημόσια εγγραφή.
«Υποθέτοντας ότι ένα τέτοιο πλαίσιο θα συμφωνηθεί άμεσα μεταξύ των μετόχων, η εταιρεία είναι έτοιμη να αφιερώσει τους απαιτούμενους πόρους και να αναλάβει όλα τα απαραίτητα προπαρασκευαστικά βήματα για να υποστηρίξει τη διαδικασία και να διασφαλίσει την επιτυχή εφαρμογή της δημόσιας προσφοράς», αναφέρει η έκθεση διοίκησης προς τους μετόχους.