Παρά τις μακροοικονομικές προκλήσεις, τον πληθωρισμό, την επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης και τις παρενέργειες του ρωσο-ουκρανικού πολέμου στην παγκόσμια αγορά, η βιομηχανία ειδών πολυτελείας διατηρεί την ανθεκτικότητά της.
Αυτό αναφέρουν τα στοιχεία για την πορεία της παγκόσμιας αγοράς αλλά και της ελληνικής, ειδικότερα, που ευνοείται φέτος από τις αυξημένες τουριστικές ροές.
Η αύξηση του τζίρου στα καταστήματα από την υπηρεσία tax free (αγορές με επιστροφή ΦΠΑ από τουρίστες εκτός ΕΕ) είναι ένα ενδεικτικό στοιχείο, όπως επιβεβαιώνει στο Euro2day.gr ο Γιώργος Παπαλέξης, Διευθύνων Σύμβουλος του οίκου Zolotas. Εξηγεί ότι αξιόλογες εισπράξεις έρχονται τόσο από τουρίστες εκτός ΕΕ όσο και από Ευρωπαίους, όπως Γάλλους, Ισπανούς και άλλες εθνικότητες που στοιχειοθετούν αυτό που ονομάζουμε «ποιοτικός τουρισμός».
Μας περιγράφει μια κατάσταση «ολικής επαναφοράς» της ελληνικής αγοράς στα προ πανδημίας επίπεδα και πιθανόν υψηλότερα, η οποία συνάδει με την τάση ανάκαμψης της παγκόσμιας βιομηχανίας πολυτελείας.
Μετά τη χειρότερη πτώση στην ιστορία της, η αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας γνώρισε πέρυσι ανάκαμψη τύπου "V", φτάνοντας τα 288 δισ. ευρώ, ενώ προβλέπεται να ξεπεράσει τα 360 με 380 δισ. ευρώ μέχρι το 2025, σύμφωνα με έκθεση της Bain & Co, που είχε προβλέψει ταχεία επιστροφή στα επίπεδα του 2019 (280 δισ. ευρώ), χάρη στη δυναμική της ζήτησης σε ΗΠΑ και Κίνα.
Η διάθεση για επιστροφή στην κανονικότητα και η ανάκαμψη του τουρισμού αποτέλεσαν τους καταλύτες για την ενίσχυση της ζήτησης ειδών πολυτελείας. Εξάλλου η πανδημία, όπως και άλλες κρίσεις στο παρελθόν, διεύρυνε το χάσμα πλουσίων - φτωχών κάνοντας τους πλούσιους πλουσιότερους, τροφοδοτώντας έτσι την όρεξη για αγορές.
Από την άλλη μεριά, ο πόλεμος Ρωσίας - Ουκρανίας έχει περιορισμένες συνέπειες στις σχετικές δαπάνες, όπως διαπιστώνεται σε τοπικές αγορές.
Καθώς η Ελλάδα κερδίζει φέτος το στοίχημα του τουρισμού, τα είδη πολυτελείας είναι από τους κλάδους της αγοράς που ευνοούνται, με πολλές εταιρείες, θυγατρικές πολυεθνικών αλλά και ελληνικές, να απολαμβάνουν αύξηση πωλήσεων και κερδοφορίας. «Είμαστε περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2019 ή λίγο παραπάνω», σημειώνει συντηρητικά ο κ. Παπαλέξης, που ηγείται του εμβληματικού ελληνικού οίκου κοσμημάτων. Επιφυλάσσεται για επίσημα στοιχεία τον Σεπτέμβριο, μήνα καθαριστικό για τα έσοδα της εταιρείας του.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «ο Σεπτέμβριος είναι καλός μήνας για τον καλό τουρισμό», εξηγώντας ότι η τουριστική σεζόν δεν έχει κλείσει και η φετινή χρονιά δείχνει σαφώς τάσεις διατηρήσιμης ζήτησης.
«Παρατηρούμε ότι η σεζόν έχει μεγαλώσει αρκετά. Βλέπουμε επίσης πελάτες από Ασία, Αμερική, ξένους που πιθανόν αξιοποιούν τις δυνατότητες μέσω golden visa, άλλους που έρχονται για επενδύσεις στη χώρα...», προσθέτει ο κ. Παπαλέξης μιλώντας για ένα διαφορετικό προφίλ πελατών και μια νέα δυναμική της αγοράς σε σχέση με το παρελθόν.
Τα μελλοντικά σχέδια
Ο οίκος Zolotas συναντά τους υψηλού προφίλ πελάτες του σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Πάρος και κυρίως στην boutique της Αθήνας. Στην τελευταία εξυπηρετεί σχεδόν το 70%, καθώς πολλοί τουρίστες επιλέγουν την Αθήνα ως ενδιάμεσο προορισμό, για 1-2 ημέρες πριν επισκεφτούν τα νησιά. Καταγράφει τη διάθεση των Αμερικανών για αγορές αλλά και την όρεξη των Βρετανών, που επωφελούνται πλέον -όντας εκτός ΕΕ- από τις αγορές με επιστροφή ΦΠΑ. Μιλά για ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις στην αγορά.
Εξάλλου, η δραστηριότητα επηρεάζεται αρκετά από τις αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις αυξήσεις σε πρώτες ύλες όπως ο χρυσός και τα διαμάντια. Παρ' όλ' αυτά, δεν έχει σημαντικά περιθώρια για μετακύλιση του κόστους.
«»Δεν είμαστε βιομηχανία, είμαστε βιοτεχνία αλλά τα κόστη δεν είναι αμελητέα, από την ενέργεια μέχρι το packaging. Δεν μπορούμε, όμως, να προβούμε σε αυξήσεις, ειδικά στις πιο προσιτές σειρές», σημειώνει ο κ. Παπαλέξης αναφερόμενος στην ανάγκη το brand να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του. Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά και εύχεται να μην υπάρξουν άλλες εκπλήξεις!
Στα σχέδια του οίκου Zolotas είναι η επέκταση με νέο κατάστημα στα νότια προάστια, πιθανότατα το 2023, η ενίσχυση των συνεργασιών που διατηρεί στα νησιά αλλά και η εδραίωση σε αγορές του εξωτερικού. Θεωρώντας σημαντικές τις αγορές της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες, όπου διατηρεί παρουσία μέσω συνεργασίας, ο κ. Παπαλέξης στοχεύει στην ανάπτυξη αυτόνομου καταστήματος.
Υπενθυμίζεται ότι διατηρεί boutique στο Παρίσι, ενώ μέσω συνεργατών και εκθέσεων σε ξενοδοχεία προωθούνται τα είδη του οίκου Zolotas στα παλάτια των αραβικών εμιράτων.