Δεν υπάρχει πρόβλημα με τον εφοδιασμό του ΑΗΣ Μελίτης από την πρόσφατη απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα να κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία «Λιγνιτωρυχεία Αχλάδας Α.Ε.» που εκμεταλλευόταν τα ορυχεία Αχλάδα 1 και 2, τα οποία στο παρελθόν τροφοδοτούσαν με λιγνίτη την πιο σύγχρονη λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ.
Όπως ανέφερε μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο διευθυντής του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας Αντώνης Νίκου «εδώ και 1,5 χρόνο η τροφοδοσία του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού στην Φλώρινα γινόταν και συνεχίζει να γίνεται κατά 66% από ορυκτό καύσιμο που εξορύσσει η ΔEΗ από το ορυχείο της Μαυροπηγής στην Πτολεμαΐδα, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από τον λιγνίτη που εξορύσσει η ΜΕΤΕ ΑΕ από το ορυχείο του Προσηλίου Κοζάνης».
Οπως αποφασίστηκε στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριακό Μητσοτάκη, η ΔEΗ θα προχωρήσει σε διπλασιασμό της παραγωγής ρεύματος από λιγνίτη για τους επόμενους 12 μήνες προκειμένου να διασφαλιστεί πλήρως η ενεργειακή επάρκεια της χώρας.
Για την κάλυψη των αναγκών των λιγνιτικών εργοστασίων της ΔEΗ με καύσιμο θα ενεργοποιηθούν τα λιγνιτορυχεία της Αχλάδας και της Βεύης.
Εκτιμάται ότι η λιγνιτική παραγωγή της ΔEΗ θα αυξηθεί από 5 TWh σε 10 TWh για τους 12 μήνες καλύπτοντας το 20% των αναγκών της χώρας σε ηλεκτρική ενέργεια, μεταδίδει η ΕΡΤ.
Εντός του φθινοπώρου εξάλλου θα τεθεί σε λειτουργία η νέα λιγνιτική μονάδα παραγωγής ρεύματος Πτολεμαΐδα 5.
Σε καλό επίπεδο τα αποθέματα λιγνίτη στον ΑΗΣ Αγ. Δημητρίου
Ο διευθυντής του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας Αντώνης Νίκου ανέφερε ότι τα αποθέματα λιγνίτη στην αυλή του ΑΗΣ Αγ. Δημητρίου «βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο», ενώ επεσήμανε ότι εδώ και κάποιο διάστημα «έχει ξεκινήσει η διαδικασία τροφοδοσίας με λιγνίτη της αυλής της 5ης μονάδας της Πτολεμαΐδας» όπου σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τον Σεπτέμβριο θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία. Οι ποσότητες που θα αποθηκευτούν προς το παρόν θα κυμαίνονται στους 100.000 τόνους και αναμένεται να αυξηθούν λίγο πριν την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας. Ο κ. Νίκου εξήγησε ότι «δεν μπορούν να παραμένουν επί μακρόν οι ποσότητες λιγνίτη στις αυλές των ΑΗΣ καθότι ελλοχεύει ο κίνδυνος αυτανάφλεξης του καυσίμου».
Ο νέος προγραμματισμός της Διεύθυνσης Ορυχείων εξαιτίας της αυξημένης συμμετοχής του λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα της χώρας προβλέπει την διάνοιξη νέων σημείων στο ορυχείο του Νοτίου Πεδίου, εργασίες που σύμφωνα με τον κ. Νίκου «σε μεγάλο μέρος θα γίνουν από εργοληπτικές εταιρίες της περιοχής με μικρότερη την συμμετοχή εποχιακών που θα προσλάβει η ΔEΗ».
Η ΔEΗ το επόμενο διάστημα θα προχωρήσει στην προκήρυξη έξι 6 μεγάλων έργων στο ορυχείο Νοτίου Πεδίου για την μετακίνηση αγόνων και την εξόρυξη λιγνίτη ενώ πριν από μερικές ημέρες ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός της πρώτης εργολαβίας χωματουργικών.
Οι ενέργειες της ΔEΗ δεν έχουν περάσει απαρατήρητες και στις εργοληπτικές εταιρίες που "έτρεχαν'" μεγάλο μέρος της εξόρυξης στα ορυχεία της και τώρα έχει σημάνει.. συναγερμός.
Ο Στέφανος Κωνσταντινίδης ιδιοκτήτης μιας εκ των μεγαλυτέρων εταιριών στο χώρο της εξόρυξης και των χωματουργικών εργασιών που μετά από διαγωνισμό ανέλαβε το πρώτο έργο, δήλωσε ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια εκ μέρους της εταιρίας του αλλά και άλλων συναδέλφων εταιριών που δραστηριοποιούνταν στα ορυχεία της ΔΕΗ «να συγκεντρώσουν μέρος του προσωπικού τους και ορισμένους να τους φέρουν πίσω στην χώρα».
Εξήγησε ότι «πολλοί εργαζόμενοι όλο το προηγούμενο διάστημα λόγω έλλειψης αντικειμένου έχασαν την δουλειά τους, ενώ οι χειριστές υπερβαρέων σκαπτικών μηχανημάτων εξαιτίας και των χαμηλών αμοιβών των τελευταίων ετών αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν για εργασία σε τεχνικές εταιρίες στην Ευρώπη και στην Μέση Ανατολή». Ο κ. Κωνσταντινίδης ανέφερε ότι «με πολλούς από αυτούς μπορεί να πορευτήκαμε μαζί για πολλά χρόνια στα έργα της ΔEΗ όμως για να επιστρέψουν πίσω αυτοί οι εργαζόμενοι θα πρέπει να'χουν κίνητρο και αυτό δεν μπορεί να είναι άλλο από τις πολύ καλύτερες αμοιβές από εκείνες που επικράτησαν στην περιοχή τα τελευταία χρόνια».
Η κατάσταση φαίνεται να είναι επίσης δύσκολη και στο πεδίο των φορτηγών αυτοκινήτων όπου πριν την απολιγνιτοποίηση στα ορυχεία δραστηριοποιούνταν περί τα 2.100 φορτηγά, σήμερα έχουν παραμείνει ελάχιστα ενώ οι πολλοί ιδιοκτήτες τα πούλησαν ή τα έθεσαν σε αδράνεια. Κι εδώ φαίνεται ότι γίνεται προσπάθεια να συγκροτηθεί ο αναγκαίος μεταφορικός στόλος φορτηγών αυτοκινήτων για να προχωρήσουν με ομαλότητα οι εργασίες διάνοιξης νέων σημείων στα ορυχεία της ΔEΗ.
«Το γεγονός ότι η ΔEΗ επενδύει περισσότερο στις εργοληπτικές εταιρίες στην εξόρυξη καυσίμου οφείλεται στην πρόωρη συνταξιοδότηση μεγάλου μέρους του εξιδεικευμένου προσωπικού των ορυχείων όπως χειριστές των γιγάντιων καδοφόρων εκσκαφέων, εργοδηγοί και άλλοι τεχνίτες που αξιοποιώντας τα κίνητρα που έδωσε η ΔEΗ αποχώρησαν ενώ άλλοι μετακινήθηκαν σε νέους τομείς της επιχείρησης» αναφέρει ο πρόεδρος του πολυπληθέστερου Σωματείου «Σπάρτακος» της ΔEΗ στην Δυτ. Μακεδονία Μόσχος Μόσχου και συμπληρώνει ότι «η επιχείρηση μπορεί να έχει τα μηχανήματα αλλά δεν διαθέτει το προσωπικό για να προχωρήσει με δικά της μέσα στην εξόρυξη». Διευκρίνισε δε ότι ορισμένες κατηγορίες τεχνικού προσωπικού δεν μπορούν να αναπληρωθούν από τις προσλήψεις εργαζομένων εξάμηνης ή δίμηνης που έτσι ή αλλιώς θα προχωρήσει η επιχείρηση.