Ανάκαμψη πωλήσεων φέτος, με τζίρο κοντά στα επίπεδα του 2019, προβλέπει για τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα ο ισπανικός κολοσσός της μόδας Inditex, ο οποίος με ναυαρχίδα τη Zara εμφάνισε αύξηση πωλήσεων κατά 39% πέρυσι, πλησιάζοντας τα 460 εκατ. ευρώ.
Η δραστηριότητα επηρεάστηκε από την πανδημία, ειδικά στο α' τρίμηνο, λόγω των περιορισμών στη λειτουργία του λιανεμπορίου. Στο β' τρίμηνο, η άρση ορισμένων περιορισμών ευνόησε την αύξηση της κατανάλωσης, επιδρώντας θετικά στις πωλήσεις. Ωστόσο μέτρα όπως ο περιορισμένος αριθμός εισερχόμενων πελατών και ο έλεγχος πιστοποιητικών στην είσοδο των καταστημάτων στέρησε πάνω από 90 εκατ. ευρώ τζίρο στον όμιλο, συγκριτικά με τις προ πανδημίας επιδόσεις του.
Ειδικότερα, στην οικονομική χρήση Φεβρουάριος 2021 - Ιανουάριος 2022, η ΙΤΧ Ελλάς, πρώην Zara Ελλάς, στην οποία έχουν συγχωνευθεί όλες οι θυγατρικές που διατηρούσε η Inditex στην Ελλάδα (Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Zara Home, Oysho και Uterque), εμφάνισε κύκλο εργασιών 457,5 εκατ. ευρώ από περίπου 328,7 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση (2020/2021) και έναντι τζίρου άνω των 550 εκατ. ευρώ που εμφάνιζε ο όμιλος προ πανδημίας (στην οικονομική χρήση 2019/2020).
Τα συνολικά κέρδη προ φόρων της εταιρείας, που ελέγχεται κατά 100% από τη Zara Holding BV, υπερδιπλασιάστηκαν και διαμορφώθηκαν σε 29,5 εκατ. ευρώ από 14,6 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση ενώ διπλάσια είναι και τα κέρδη μετά από φόρους, στα 21,1 εκατ. ευρώ από 10,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Επίσης τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στη λήξη της περιόδου ανέρχονταν σε 44 εκατ. ευρώ από 25,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι επενδύσεις στα δίκτυα και η στρατηγική
Ας σημειωθεί ότι η εταιρεία συνέχισε πέρυσι να αναβαθμίζει τα δίκτυα των σημάτων της, διενεργώντας επενδύσεις πάγιων περιουσιακών στοιχείων σε μισθωμένα και ιδιόκτητα καταστήματα ύψους 18,3 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Ιανουαρίου, το δίκτυο αριθμούσε συνολικά 157 καταστήματα, τα οποία στο τέλος Μαρτίου ήταν 154 λόγω της συνεχιζόμενης αναδιοργάνωσης, με κλείσιμο κάποιων καταστημάτων και άνοιγμα νέων που υποστηρίζουν τη μετάβαση στο νέο concept eco store που προωθεί ο όμιλος σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η ITX Ελλάς απασχολεί 3.150 εργαζόμενους (από 3.308 ένα χρόνο πριν) και εν κατακλείδι, παρά την κρίση, εδραιώνει την ηγετική της θέση στην αγορά ένδυσης εστιάζοντας σε ένα πελατοκεντρικό μοντέλο, με στρατηγική που εν πολλοίς καθορίζεται από την ηγεσία του Inditex Group.
Η τοπική διοίκηση, Carlos Mato Lopez (Πρόεδρος) και Ηλίας Μάλαμας (Γενικός Διευθυντής - Αντιπρόεδρος), δίνει έμφαση στα πολλαπλά κανάλια διανομής με πολλά διαφορετικά concept κι επιπλέον χτίζει σχέσεις με το εγχώριο καταναλωτικό κοινό επενδύοντας στην παροχή ενός ελκυστικού συνδυασμού μόδας σε ανταγωνιστικές τιμές, με συνεχή ανανέωση των σχεδίων από 2 έως 6 φορές την εβδομάδα.
Κατά την άποψη της διοίκησης της ITX Ελλάς, στη χρήση 2022 οι πωλήσεις θα ανακάμψουν σημαντικά και θα πλησιάσουν αυτές του 2019. Δεδομένων των συνθηκών της αγοράς, κρίνει ότι οι κύριοι άξονες στους οποίους θα πρέπει να στηριχθούν οι επιχειρήσεις του κλάδου τόσο για τη διατήρηση της θέσης τους στην αγορά όσο και για την ανάπτυξή τους είναι:
- ο εμπλουτισμός της ποικιλίας των προϊόντων σύμφωνα με τις τάσεις της μόδας
- η περαιτέρω ανάπτυξη του e-commerce
- η αναδιάρθρωση και ο εξορθολογισμός του χαρτοφυλακίου καταστημάτων με αξιοποίηση τυχόν ευκαιριών στην αγορά του real estate
- η μείωση του λειτουργικού κόστους