Περιορισμένη ανάκαμψη μετά από πολυετή και κατακόρυφη πτώση σημειώνει φέτος η ασφαλιστική παραγωγή του κλάδου οχημάτων, με τους παράγοντες της αγοράς να κρατούν «μικρό καλάθι» για το τι θα μπορούσε να ακολουθήσει στο μέλλον.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία του παρατιθέμενου πίνακα (πηγή Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος), ο φετινός Ιανουάριος ξεκίνησε με πτώση 0,4%, για να ακολουθήσει μια επιταχυνόμενη άνοδο με +2,3% τον Φεβρουάριο, +3% τον Μάρτιο και +4,2% τον Απρίλιο (στο +2,3% η πορεία του πρώτου τετραμήνου).
«Η εξέλιξη αυτή δεν οφείλεται σε αυξήσεις τιμολογίων, αλλά σε άνοδο του αριθμού των καλυπτόμενων αυτοκινήτων», σημειώνει γνωστός παράγοντας της αγοράς, συμπληρώνοντας:
«Έχουν παρατηρηθεί κάποιες μεμονωμένες επιμέρους απόπειρες αύξησης των τιμολογίων ορισμένων εταιρειών, οι οποίες αντισταθμίζονται από τις κινήσεις ανταγωνιστών τους. Επί του παρόντος, ορθότερο είναι να μιλήσουμε για σταθεροποίηση των τιμών μετά από μια πτώση της τάξεως του 50% από το 2010 έως σήμερα, παρά για ανάκαμψή τους. Εκτιμώ ότι η όποια άνοδος της παραγωγής παρατηρείται, οφείλεται στην αύξηση του καλυπτόμενου στόλου. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών και των καναλιών διανομής παραμένει σκληρός».
Άλλος παράγοντας της αγοράς εκτιμά ότι η αύξηση του αριθμού των ασφαλισμένων οχημάτων πιθανόν να σχετίζεται όχι μόνο τις αγορές νέων αυτοκινήτων, αλλά και με το στενότερο… μαρκάρισμα των ανασφάλιστων οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται φέτος να καταβάλουν μεγαλύτερα ποσά για αποζημιώσεις. Μετά τον πολύ χαμηλό αριθμό τροχαίων ατυχημάτων του 2020 (σκληρά περιοριστικά μέτρα για πέντε μήνες, Μάρτιος-Μάιος και Νοέμβριος-Δεκέμβριος), ο αριθμός τους ακολουθεί ανοδική τάση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οδικά τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν από 9.083 το 2020 σε 10.729 (+18,1%), ενώ κατά το πρώτο φετινό δίμηνο έφτασαν τα 1.454 έναντι 1.105 κατά το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (+31,5%), προσεγγίζοντας τη σχετική επίδοση του 2020 (1.650).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο αυξημένος εισερχόμενος τουρισμός θα διατηρήσει την προαναφερθείσα τάση -έστω και με χαμηλότερους ρυθμούς- και για τους υπόλοιπους μήνες του 2022.
Πέρα, όμως, από τον αυξημένο ρυθμό των οδικών τροχαίων ατυχημάτων, οι ασφαλιστικές εταιρείες θα κληθούν φέτος να καταβάλουν μεγαλύτερες αποζημιώσεις ανά περίπτωση, εξαιτίας των μεγάλων αυξήσεων (υψηλό διψήφιο ποσοστό) που παρατηρούνται στην αγορά των ανταλλακτικών σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά.
Ο συνδυασμός των σταθερών τιμολογίων και των σημαντικά υψηλότερων αποζημιώσεων προβλέπεται ότι θα πιέσουν έντονα τα περιθώρια κέρδους των ασφαλιστικών εταιρειών στον συγκεκριμένο κλάδο, οδηγώντας ορισμένες από αυτές σε αρνητικό τεχνικό αποτέλεσμα, σε μια χρονιά όπου τα έσοδα των εταιρειών από επενδύσεις κινδυνεύουν λόγω των αναταραχών που επικρατούν στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου και χρήματος.