Μικρό ήταν τελικά το «καλάθι» της διοίκησης της Wolt στα αιτήματα των διανομέων της για επικαιροποίηση των όρων της σύμβασης συνεργασίας τους, με βάση τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η κρίση αλλά και οι νέοι κανονισμοί για την εργασία σε πλατφόρμες.
Ειδικότερα, η Wolt ανακοίνωσε χθες αποζημίωση για την απόσταση που διανύουν οι συνεργάτες της προκειμένου να παραλάβουν την προς διανομή παραγγελία από την επιχείρηση (pickup distance).
Όπως εξηγεί η Wolt, η αποζημίωση που προσφέρει, έρχεται να προστεθεί στην ισχύουσα αμοιβή των διανομέων που αφορά στην παράδοση της παραγγελίας από τη συνεργαζόμενη επιχείρηση προς τον πελάτη.
Ωστόσο η επιπλέον αμοιβή θεωρείται πενιχρή, όπως υποστηρίζουν οι διανομείς, εξηγώντας ότι αφορά αποζημίωση που υπολογίζεται στη διανυόμενη απόσταση μετά τα πρώτα 500 μέτρα και ανέρχεται σε μόλις 6 λεπτά ανά 100 μέτρα. Επίσης, σημειώνουν ότι καθώς ο αλγόριθμος που χρησιμοποιεί η πλατφόρμα υπολογίζει τις αποστάσεις και δίνει την παραγγελία στον διανομέα που βρίσκεται στην πιο κοντινή απόσταση, «ρυθμίζεται»-ελαχιστοποιείται η αμοιβή και αναλόγως και το κόστος για την εταιρεία.
Το Σωματείο των διανομέων, που είχε χθες συνάντηση με τη διοίκηση της Wolt, θεωρεί αυτή την πρώτη δια ζώσης συζήτηση ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη μιας πιο δίκαιης συμφωνίας, αλλά το αποτέλεσμα απέχει από το να θεωρηθεί επιτυχές, μιας και τα περισσότερα θέματα που τέθηκαν παραμένουν ανοιχτά.
Ειδικότερα, η εταιρεία δεσμεύθηκε έως το τέλος του μήνα να συμμορφωθεί με την πρόσφατη απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη, για το προστατευτικό κράνος και την πρόσθετη αποζημίωση για τη χρήση και συντήρηση οχήματος -εάν οι διανομείς χρησιμοποιούν δικό τους όχημα-, που ανέρχεται στο 15% του κατώτατου μισθού.
Σχετικά με το αίτημα για αύξηση αποζημίωσης αναφορικά με τα έξοδα κίνησης λόγω της ραγδαίας αύξησης των καυσίμων, η διοίκηση της Wolt φέρεται να μην έχει δώσει σαφή απάντηση και να μην παίρνει θέση στο επιχείρημα για αναπροσαρμογή της αποζημίωσης με βάση την τρέχουσα τιμή ανά λίτρο.
Επίσης, αναφορικά με τις λύσεις συνεργασίας διανομέων λόγω κακής κριτικής στις αξιολογήσεις, η εταιρεία φέρεται να δεσμεύθηκε να λάβει μέτρα. Στόχος είναι να συνεκτιμώνται και άλλοι παράγοντες όπως τα επιχειρήματα του εργαζόμενου-συνεργάτη, που προτείνεται να καλείται σε ακρόαση πριν ληφθεί μια δυσμενής απόφαση για τη σύμβασή του.
Προφανώς θα υπάρξει δεύτερος γύρος στη σχετική συζήτηση. Δεν έχει οριστεί ο χρόνος του επόμενου ραντεβού αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι η επικοινωνία θα είναι πλέον πιο τακτική. Περαιτέρω, αξίζει να σημειωθεί ότι τα αιτήματα των διανομέων είναι κοινά στις πλατφόρμες και το Σωματείο τους έχει ήδη ζητήσει από την περασμένη εβδομάδα συνάντηση και με τη διοίκηση του πρώτου παίκτη της αγοράς, την efood, χωρίς να έχει οριστεί ραντεβού.
Επίσης προς το παρόν η Online Delivery, όπως μας μεταφέρουν στελέχη στο περιβάλλον της εταιρείας που αναπτύσσει τη γνωστή πλατφόρμα, δεν έχει λάβει οριστικές αποφάσεις για το πώς θα διαχειριστεί τις επιπτώσεις της κρίσης στους συνεργάτες της.
Οι απαντήσεις της Wolt στο σωματείο ΣΑΔΤΑ
Πιο αναλυτικά, τα αιτήματα που έθεσε το Σωματείο Αυτοαπασχολούμενων Διανομέων Τροφίμων Αττικής (Σ.Α.Δ.Τ.Α.) στη Wolt έχουν ως εξής:
1. Μέτρηση της απόστασης σε ευθεία.
Η εταιρεία παραδέχτηκε ότι η μέτρηση σε ευθεία υπολείπεται της πραγματικής κατά 30% αλλά δεν συμφώνησε στην υιοθέτηση του μοντέλου μέτρησης της απόστασης με Google maps, απαντώντας ότι θα μεταβιβάσει το αίτημα στα κεντρικά.
2. Αποζημίωση και για την παραλαβή.
Η εταιρεία απάντησε ότι το εφαρμόζει ήδη.
3. Διαφάνεια στο σύστημα αξιολόγησης και ενάσκηση του δικαιώματος σε ακρόαση σε περίπτωση κακής κριτικής πριν αποφασιστεί η λύση της συνεργασίας.
Η Wolt δεσμεύθηκε ότι θα ερευνάται το κάθε περιστατικό σε βάθος και θα λαμβάνονται υπόψη και οι κριτικές των συναδέλφων.
4. Δικαιότερη κατανομή των παραγγελιών στους συνεργάτες.
Σύμφωνα με την εταιρεία, ο αλγόριθμος δεν ευνοεί συγκεκριμένους συνεργάτες κι αν συνέβη κάτι ανάλογο ήταν εντελώς τυχαίο.
5. Bonus επικινδυνότητας λόγω έντονης βροχής ή και γενικότερα ακραίων καιρικών φαινομένων.
Η Wolt δεν είναι σε θέση να διακρίνει ποια φαινόμενα είναι έντονα ή ακραία και δεν προτίθεται να καταβάλει κάποια επιπλέον αμοιβή.
6. Περιορισμός νέων συνεργασιών, ώστε να αντιστοιχούν περισσότερες παραγγελίες ανά συνεργάτη.
Η εταιρεία ανέφερε ότι έχει μειώσει κατά 80% τις νέες συνεργασίες.
7 - Αύξηση της αποζημίωσης λόγω αύξησης της τιμής των καυσίμων.
Η εταιρεία δεν προτίθεται να χρεώσει τους χρήστες της εφαρμογής ή/και τα συνεργαζόμενα καταστήματα και κατά συνέπεια δεν δύναται να προχωρήσει σε αύξηση της αμοιβής.
Επίσης, σύμφωνα με το ΣΑΔΤΑ, πέρα από την υπόσχεση ότι έως το τέλος του μήνα η εταιρεία θα έχει αναπροσαρμόσει τις συμβάσεις ούτως ώστε να είναι πλήρως εναρμονισμένες με τη νέα υπουργική απόφαση, εμμένει στην πάγια τακτική να ζητά εγγύηση για κράνος, με την αιτιολογία ότι είναι επιστρεπτέα και κάτω της τιμής του κόστους.