Μέχρι και το 25% των κωδικών του χαρτοφυλακίου του που προέρχονται από ασιατικές αγορές είναι διατεθειμένος να “παγώσει” ο όμιλος Jumbo μέχρι να ομαλοποιηθούν οι συνθήκες στην εφοδιαστική αλυσίδα ενώ άρχισε και πάλι την αποθεματοποίηση δημιουργώντας πιο ευνοϊκές συνθήκες για τους επενδυτές franchisees του δικτύου.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, ένα μέρος των προϊόντων Jumbο που εισάγονται από ασιατικές αγορές θα αντικατασταθούν από προμηθευτές σε άλλες χώρες και για ορισμένα άλλα θα επανενεργοποιηθεί η τοποθέτησή τους στην ελληνική αγορά όταν θα επανέλθουν σε δίκαιες τιμές.
Η διοίκηση της εταιρείας προειδοποίησε επίσης ότι στο επόμενο διάστημα οι αυξήσεις θα αποτυπωθούν στα κόστη. “Κόστος πρώτων υλών, μισθοδοσία, μεταφορικά είναι μια νέα πραγματικότητα που σταδιακά θα παρεισφρήσει στα κόστη λειτουργίας αν δεν ορθολογικοποιηθεί η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα”, ανέφερε ο Απόστολος Ευάγγελος Βακάκης, επικεφαλής του ομίλου Jumbο, μιλώντας στο περιθώριο της έκτακτης γενικής συνέλευσης για την έκτακτη διανομή στους μετόχους 58 εκατ. ευρώ.
Σχετικά με την διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα τόνισε ότι γι' αυτό που συμβαίνει δεν είναι υπεύθυνος ο κορωνοιός. Αποτελεί μία παράμετρο, αλλά εξίσου σημαντική παράμετρος είναι η επιθυμία των συμμετόχων στην τροφοδοτική αλυσίδα να απολαύσουν κέρδη πάνω από κάθε λογική για τις υπηρεσίες που παρέχουν. Χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης ανέφερε ότι η βιομηχανία των containers θα έχει περισσότερα κέρδη το 2022 από τη Google και τη Microsoft μαζί.
Εξήγησε ότι καθώς η Jumbο παρέμεινε κερδοφόρα, το 2022 θα είναι μια χρονιά που θα συνεχιστεί μεν η γενναιόδωρη μερισματική πολιτική αλλά η συνέχιση της σημερινής αρρυθμίας στην εφοδιαστική αλυσίδα θα έχει επιπτώσεις σε τζίρο και κέρδη.
Για τα επίπεδα αποθεματοποίησης στο τέλος του 2021 είπε ότι “η εταιρεία προσομοιάζει με τους αιχμαλώτους πολέμου στα στρατόπεδα συγκεντρώσεων. Αποστεωμένη αλλά υγιέστατη”. Εξήγησε ότι η κατάσταση εξελίσσεται μόνο με οριακές διορθώσεις αλλά η εταιρεία δεν μπορεί να διατηρήσει αυτή την πολιτική εσαεί και πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα. Η σταδιακή επανααποθεματοποίθηση προϊόντων έχει αρχίσει με την παραδοχή ότι “πρέπει να πληρώσει και κάποια κόστη ομηρίας”, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης/
Η διοίκηση, όπως είπε, βασίζεται σε δύο άξονες: να λέει την αλήθεια στους μετόχους και να ανάγει τον καταναλωτή σε Νο1 προτεραιότητα. Επομένως η εξομάλυνση της κατάστασης θα σηματοδοτήσει επάνοδο σε αναπτυξιακή πορεία. Διευκρίνισε ότι το capex παραμένει αλώβητο και ανεξάρτητο από την μερισματική πολιτική, για την οποία πρόθεση της διοίκησης είναι να συνεχιστεί και για το 2023. Δεν έδωσε ωστόσο λεπτομέρειες πέραν του ότι η πολιτική το 2022 θα είναι ισότιμη με αυτή του 2021.
Όταν ρωτήθηκε για το μικτό περιθώριο κέρδους σημείωσε ότι όταν η διοίκηση βρεθεί προ διλήμματος απέναντι στον καταναλωτή θα υπερασπιστεί το συμφέρον του καταναλωτή κοιτώντας τι κάνει και ο ανταγωνισμός. Εξάλλου, έχει carryover effect που της δίνει το χρόνο τους πρώτους μήνες του έτους να σχεδιάσει την πολιτική της. Σύμφωνα πάντως με τον κ. Βακάκη, ένας σοβαρός αναλυτής θα πρέπει να κάνει την υπόθεση ότι μετά την εκτόξευση το 2021 το gross margin δεν είναι διατηρήσιμο. Συμβουλεύω τους αναλυτές να βάλουν στα μοντέλα τους ένα πιο ταπεινό margin”, σημείωσε χαρακτηριστικά.
“Ζούμε σε ένα περιβάλλον όπου η ηθική και οι αξίες έχουν στρευλωθεί” είπε ο κ. Βακάκης και τόνισε ότι μια λογική πλιάτσικο όπου ο καθένας προσπαθεί να εκμεταλλευθεί το ρόλο του στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι μη αποδεκτή και θα έπρεπε να είναι όλοι ενωμένοι για να προσφέρουν στον καταναλωτή την καλύτερη τιμή που μπορεί να έχει. “Αντί αυτού μετατοπίζεται το βάρος στον καταναλωτή. Δεν είμαστε διατεθημένοι να σύρουμε το χορό”, τόνισε.
Οι επενδύσεις
Αναφορικά με την επέκταση στο Ισραήλ, ο κ. Βακάκης ανέφερε ότι η συμφωνία franchise θα ενεργοποιηθεί μετά τον Σεπτέμβριο του 2022, με την έναρξη του πρώτου καταστήματος στη χώρα.
Εξάλλου και με άλλους franchisees, στη Σερβία, τη Βόρεια Μακεδονία και άλλες χώρες, η επιλογή της διοίκησης του ομίλου ήταν να τους στηρίξει στο μέτρο του δυνατού. Η Jumbο, σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, έκανε το χρέος της με το να δώσει τα προϊόντα στις τιμές κτήσης και να τους ευαισθητοποιήσει σχετικά με το ότι δεν θα μπορούσε να τους εφοδιάσει με περισσότερο εμπόρευμα για να υποστηρίξουν αναπτυξιακή πολιτική, την οποία θα πρέπει να ξεκινήσει πρώτη η μητρική εταιρεία.
Με το ίδιο σκεπτικό αποθαρρύνθηκαν και οι Ισραηλινοί επενδυτές, τους οποίους δεν θα μπορούσε να πριμοδοτήσει η Jumbο στερώντας προϊόντα από τη δική της δραστηριότητα. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, η τροφοδοτική αλυσίδα θα ισορροπήσει τους επόμενους μήνες σε υψηλότερο κόστος και τότε εκείνοι θα κρίνουν αν θα προχωρήσουν ή θα περιμένουν να μειωθεί το κόστος ώστε να εξασφαλιστεί το μικρότερο δυνατό κόστος για τον καταναλωτή.
Αναφορικά με τα σχέδια ανάπτυξης του δικτύου, εκτιμάται ότι θα ενεργοποιηθούν τουλάχιστον δύο νέα καταστήματα στη Ρουμανία το 2022 και πιθανόν και το e-shop. Ο όμιλος σχεδιάζει να αναπτύξει επίσης ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα, στη Μυτιλήνη κι ένα στην Κύπρο.
Η γενική συνέλευση
Η συνέλευση ενέκρινε έκτακτη χρηματική διανομή στους μετόχους της εταιρείας συνολικού ποσού 52.383.007,22 ευρώ, το οποίο αποτελεί μέρος των εκτάκτων αποθεματικών από φορολογηθέντα και μη διανεμηθέντα κέρδη των διαχειριστικών χρήσεων 1.7.2016 - 30.6.2017 και 1.7.2017 - 30.6.2018. Θα διανεμηθεί καθαρό ποσό 0,3658 ευρώ ανά μετοχή και η καταβολή του θα γίνει από τη Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2022 από τη Eurobank.
Επίσης οι μέτοχοι ενέκριναν την εκλογή δύο νέων μελών στο Διοικητικό Συμβούλιο, των κ.κ. Πόλυ Πολυκάρπου και Σάββα Κάουρα και όρισαν τον τελευταίο ως ανεξάρτητο μέλος σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο. Έτσι το 8μελές ΔΣ κέστη 10μελές.