Σταδιακή θα είναι, όπως όλα δείχνουν, η αποκρατικοποίηση της Attica Bank, η οποία ελέγχεται, και τυπικά πλέον, από το Ελληνικό Δημόσιο, μετά το πενιχρό ενδιαφέρον για αγορά warrants κυριότητας Δημοσίου από τρίτους επενδυτές.
Σήμερα εισάγονται προς διαπραγμάτευση οι 16.541.878 νέες κοινές μετοχές, που προέκυψαν από τη μετατροπή ισάριθμων warrants. Το Δημόσιο, μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, αποκτά το 68,2% της Attica Βank, με το ποσοστό των ΕΦΚΑ και ΤΜΕΔΕ να υποχωρεί σε 10,3% και 14,7%, αντίστοιχα.
Το ΤΧΣ θα ασκεί πλήρη δικαιώματα ψήφου και δικαίωμα κυριότητας στην Attica Βank. Επιπλέον, ως αποτέλεσμα της συμμετοχής του ΤΧΣ στην Attica Βank, του δικαιώματος αρνησικυρίας και συγκατάθεσης του υπό το Νόμο 3864/2010 και της συμφωνίας-πλαισίου που θα υπογραφεί με την Attica Βank, το ΤΧΣ θα έχει επιπλέον δικαιώματα.
Η κρατικοποίηση της τράπεζας ήταν γνωστή εξαρχής ως προσωρινό μέτρο, λόγω της ενεργοποίησης του νόμου Χαρδούβελη, για την κάλυψη από το Δημόσιο της οριστικής απαίτησης από αναβαλλόμενο φόρο που είχε η Attica, μετά τις ζημιές χρήσης 2020. Ενώ όμως ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ταχεία επανιδιωτικοποίηση μέσω κάλυψης της ΑΜΚ από ιδιώτες, αυτό αλλάζει.
Επικρατέστερο σενάριο αυτή τη στιγμή δείχνει να αποτελεί η σταδιακή ιδιωτικοποίηση της τράπεζας, με συγκάλυψη της σχεδιαζόμενης αύξησης κεφαλαίου από τον στρατηγικό επενδυτή, το ΤΧΣ και το ΤΜΕΔΕ, επιβεβαιώνοντας τις σχετικές πληροφορίες της στήλης Χαιμαιλέων. Η πρόθεση του ΤΜΕΔΕ να συμμετάσχει είναι γνωστή εδώ και καιρό. Γνωστή είναι επίσης η συμμετοχή με μικρό ποσό της Ellington.
Υπενθυμίζεται ότι μη δεσμευτικές προσφορές για τη συμμετοχή στη σχεδιαζόμενη αύξηση κεφαλαίου της Αττικής εκδήλωσαν έξι ενδιαφερόμενοι. Μεταξύ αυτών το Hinduja Group, όμιλος που ελέγχεται από Ινδό επιχειρηματία, ένας συριακής καταγωγής τραπεζίτης με δραστηριότητες στην Αίγυπτο, η κοινοπραξία των private equity funds Bain και JC Flowers, η Ellington και ένα family office.
Η ανάγκη να βρεθεί στρατηγικός επενδυτής και να ανακεφαλαιοποιηθεί η τράπεζα οδηγεί στην υιοθέτηση ευέλικτης στάσης από πλευράς Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) και της Τράπεζας της Ελλάδος, που αποτελεί τον επόπτη της μη συστημικής Τράπεζας Αττικής.
Υπό το παραπάνω πρίσμα, κάποιοι από τους παραπάνω ενδιαφερόμενους μπορούν να λάβουν το καλώς έχειν (fit and proper) παρότι ουδείς διαθέτει ευρωπαϊκό τραπεζικό «διαβατήριο». Αυτό που θα μετρήσει για τον επόπτη είναι το business plan του επενδυτή για την Αττικής. Αν κριθεί βιώσιμο και αποδεκτό, ο SSM θα ανάψει το πράσινο φως.
Δύο από τους παραπάνω ενδιαφερόμενους δείχνουν να αποτελούν φαβορί της διαδικασίας: ο όμιλος του Ινδού επιχειρηματία, λόγω της τραπεζικής εμπειρίας και του γεγονότος ότι οι τράπεζές του ελέγχονται από εποπτικές αρχές με απαιτήσεις αντίστοιχες αυτών της Ευρωζώνης (Κεντρική Τράπεζα Αγγλίας και Κεντρική Τράπεζα Ελβετίας) και η κοινοπραξία Bain - JC Flowers.
Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση για συγκάλυψη της ΑΜΚ ως 240 εκατ. ευρώ από Δημόσιο και στρατηγικό επενδυτή μπήκε στο τραπέζι ως ιδέα από το σχήμα Bain - JC Flowers. Επομένως, μια πιθανή υιοθέτησή της αποκαλύπτει και το ποιος είναι «φαβορί» για το χρίσμα του στρατηγικού επενδυτή.