Έναν νέο, δυνητικό, πελάτη αποκτούν από φέτος Έλληνες προμηθευτές φυσικού αερίου. Θα μπορούν να πωλούν αέριο στον TAP, για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του.
Ο TAP πραγματοποιεί κάθε χρόνο διαγωνισμό για την προμήθεια φυσικού αερίου, το οποίο προορίζεται ως καύσιμο και για τους Σταθμούς Συμπίεσης που διαθέτει. Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε πέρυσι τον Ιούνιο, στον οποίο συμμετείχαν αποκλειστικά Ευρωπαίοι παίκτες, με δυνατότητα παράδοσης στην Ιταλία.
Μετά την έναρξη της εμπορικής πλέον λειτουργίας του TAP, τον Νοέμβριο του 2020, και τη διασύνδεσή του με τον ΔΕΣΦΑ, αυτή η δυνατότητα παρέχεται για πρώτη φορά, εκτός από ξένους, και σε Έλληνες προμηθευτές, όπως η ΔΕΠΑ, η Mytilineos και άλλοι, προκειμένου να διαθέτουν στον αγωγό ποσότητες φυσικού αερίου για τις ετήσιες ανάγκες του. Όσοι, δηλαδή, ρίχνουν φυσικό αέριο στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ) που διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ μπορούν τώρα να πωλούν και στον TAP για ιδία κατανάλωση.
Στις 17 Μαΐου θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του TAP η σχετική πρόσκληση υποβολής προσφορών, καθώς και οι ποσότητες που θα έχει ανάγκη ο αγωγός από τον Οκτώβριο του 2021 ως τον Σεπτέμβριο του 2022.
Το σημείο παράδοσης για την Ελλάδα είναι η Νέα Μεσημβρία, όπου διασυνδέεται με το ΕΣΦΑ. Υπάρχουν και τρία ακόμη, το σημείο διασύνδεσης στο Μελεντούνιο της Ιταλίας, το σημείο αναδιανομής της Snam Rete Gas, επίσης στο Μελεντούνιο, καθώς και το εικονικό σημείο συναλλαγών που είναι προσβάσιμο στους χρήστες του δικτύου και οι οποίοι έχουν δεσμεύσει εξασφαλισμένη μεταφορική δυναμικότητα ευθείας ροής στον αγωγό για τη συγκεκριμένη περίοδο.
Από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του, ο TAP έχει διοχετεύσει στην Ευρώπη πλέον του 1 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, που προέρχεται από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν. Από το σημείο σύνδεσής του με τον ΔΕΣΦΑ, στη Νέα Μεσημβρία, καλύφθηκε το 18,12% των εισαγωγών φυσικού αερίου στη χώρα μας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, αναδεικνύοντάς το ως τρίτο κατά σειρά σημείο εισόδου, με 3,47 TWh.
Με την ολοκλήρωση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB ως τα τέλη του έτους και τη διασύνδεσή του με τον TAP, θα καλύπτονται μέσω του τελευταίου και οι ανάγκες σε φυσικό αέριο της βουλγαρικής αγοράς σε ποσοστό έως και 33%.
Το καλοκαίρι η κοινοπραξία του TAP (Socar, BP, Snam, Fluxys, Enagas Axpo) σχεδιάζει την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την αύξηση της χωρητικότητας του αγωγού έως και 20 bcm τον χρόνο από 10 bcm που είναι σήμερα, με την προσθήκη δύο ακόμη Σταθμών Συμπίεσης και την τροποποίηση υπαρχόντων.