Αύξηση 30% στις ενοποιημένες online πωλήσεις προβλέπει για το 2021 η Ahold Delhaize, μητρική εταιρεία της AB Βασιλόπουλος, μετά τις εντυπωσιακές επιδόσεις του 2020 που ανακοίνωσε χθες και συνοψίζονται σε αύξηση καθαρών διαδικτυακών πωλήσεων 84,2% στο δ’ τρίμηνο και 67,4% στο σύνολο του έτους και με τις ΗΠΑ να ηγούνται της κούρσας με αύξηση 128,5% στο δ’ τρίμηνο και 105,1% στο σύνολο του 2020.
Ειδικά στην Ευρώπη, σημειώθηκε αύξηση 73,4% στις καθαρές διαδικτυακές πωλήσεις στο δ’ τρίμηνο και 57,4% στο σύνολο του 2020.
Η πρόβλεψη της πολυεθνικής για τις επιδόσεις του online καναλιού το 2021 περιλαμβάνει πάνω από 60% ανάπτυξη στις ΗΠΑ και αύξηση του στόχου τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του online καναλιού ήταν μόλις 25% το 2018, για να αυξηθεί σε 30% το 2019 και πάνω από 67% το 2020. Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις το 2020 ανήλθαν σε 74,7 δισ. ευρώ, με αύξηση 14,2%. Οι συγκρίσιμες πωλήσεις, εξαιρουμένης της επίδρασης των καυσίμων, αναπτύχθηκαν με ρυθμό 12,5% - 14,4% στις ΗΠΑ και 9,6% στην Ευρώπη. Τα υποκείμενα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 3,594 δισ. ευρώ με αύξηση 31,2% και τα αντίστοιχα κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκαν σε 2,427 δισ. ευρώ με αύξηση 30,5%.
Οι προβλέψεις
Για το 2021, οι καθαρές διαδικτυακές πωλήσεις του ομίλου αναμένεται να αυξηθούν πάνω από 30%, το λειτουργικό περιθώριο προβλέπεται τουλάχιστον 4%, τα κέρδη ανά μετοχή εκτιμάται ότι θα αυξηθούν σε σχέση με το 2019 σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό, οι ελεύθερες ταμειακές ροές αναμένονται περίπου στο 1,6 δισ. ευρώ και σωρευτικά 5,6 δισ. ευρώ την περίοδο 2019-2021, επίπεδο που υπερβαίνει το στόχο των 5,4 δισ. ευρώ της Capital Markets Day 2018. Επίσης, έχοντας επιτύχει εξοικονόμηση κόστους 844 εκατ. ευρώ το 2020, θέτει στόχο τα 750 εκατ. ευρώ το 2021 και αυξάνει τον συνολικό στόχο για την περίοδο 2019-2021 σε 2,3 δισ. ευρώ, από 1,9 δισ. ευρώ προηγουμένως. Αυτό θα συμβάλει σε ένα σταθερό προφίλ περιθωρίου λειτουργικού κέρδους τουλάχιστον 4%.
Σημειώνεται επίσης ότι το 2020, τα σήματα της Ahold Delhaize συνεισέφεραν 680 εκατ. ευρώ για να υποστηρίξουν πελάτες, συνεργάτες και κοινωνικά προγράμματα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας της νόσου Covid-19. Επιπλέον, δεσμεύτηκαν 1,4 δισ. ευρώ για τη βελτίωση της ασφάλειας συνεργατών, με συνταξιοδοτικές παροχές.
Ο Frans Muller, πρόεδρος και CEO της Ahold Delhaize, ανέφερε μεταξύ άλλων στο μήνυμά του ότι κατά την περίοδο της πανδημίας κατευθύνθηκαν πόροι στην επιτάχυνση των επενδύσεων σε ψηφιακές δυνατότητες, με αποτέλεσμα το 2020 να κλείσει με τα σήματα της πολυεθνικής σε στρατηγικά ισχυρότερη θέση από ό,τι πριν από την έναρξη της πανδημίας. Τόνισε ότι ο όμιλος παραμένει επικεντρωμένος στην πραγματοποίηση πρόσθετων επενδύσεων, όπoυ απαιτείται, για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αγοράς ενισχύοντας περαιτέρω τις θέσεις των σημάτων του, ώστε να ηγηθούν στις τοπικές αγορές όπου δραστηριοποιούνται.
Η πανδημία αλλάζει άρδην το τοπίο
Αν και ο όμιλος Ahold Delhaize έχει και δικούς του λόγους για να ανεβάζει τον πήχη των προβλέψεων για τα έσοδα του 2021 όπως οι εξαγορές, κυρίως στις ΗΠΑ, τα ιδιόκτητα brands, η επανατοποθέτηση του μοντέλου καταστημάτων και η επένδυση σε συμφωνίες και προσφορές, δίνει ωστόσο το στίγμα μιας αγοράς που αλλάζει με ταχύτητα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η Amazon είναι πλέον η δημοφιλέστερη επιχείρηση λιανεμπορίου τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης στις ΗΠΑ. Kαθώς η πανδημική κρίση οδήγησε σε σημαντική αύξηση των διαδικτυακών αγοραπωλησιών, ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon κατέστη πλέον η δημοφιλέστερη επιχείρηση λιανεμπορίου τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης γενικώς και ανεξαρτήτως μορφής λειτουργίας, σύμφωνα με μελέτη της Dunnhumby Retailer Preference Index. Η Amazon ξεπέρασε τους παραδοσιακούς γίγαντες του κλάδου Walmart και Costco, καθώς και την αλυσίδα Trader Joe’s, η οποία είχε γνωρίσει μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια, ιδίως μεταξύ των νεαρότερων καταναλωτών. Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που μια επιχείρηση αμιγώς ηλεκτρονικού εμπορίου καταλαμβάνει αυτή τη θέση, έχοντας ως βασικά όπλα στη φαρέτρα της την ταχύτητα εξυπηρέτησης και την γκάμα ψηφιακών επιδόσεων και διευκολύνσεων που παρέχει στους καταναλωτές.
Η τάση στην Ελλάδα, που ήρθε για να μείνει
Στην ελληνική αγορά, η πανδημία έφερε σημαντικές αλλαγές, που σε μεγάλο βαθμό θα διατηρηθούν, όπως σημειώνουν εμπειρογνώμονες. Είναι ενδεικτικό ότι η διείσδυση του eGrocery στον συνολικό τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου αυξήθηκε 4,5 φορές από το 0,4% το 2019 στο 1,8% συνολικά το 2020 και ο ρυθμός αυτός δεν προβλέπεται να υποχωρήσει το 2021. Η αγορά εμφανίζει αξία της τάξης των 163 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Convert Group. Σήμερα δραστηριοποιούνται περίπου 30 online super market και το 80% του τζίρου γίνεται από επτά παίκτες, αλλά τα περιθώρια ανάπτυξης είναι μεγάλα τόσο για υφιστάμενους όσο και για νέους επενδυτές.
Εξάλλου όλοι οι παίκτες χτίζουν θέσεις για να επωφεληθούν από τις διαδικτυακές πωλήσεις που αναπτύσσονται με τριψήφιο ρυθμό. Τόσο η θυγατρική της Ahold Delhaize, για την οποία έγινε λόγος, η ΑΒ Βασιλόπουλος, που συνεργάζεται με το delivery.gr όσο και οι άλλοι παίκτες της τοπικής αγοράς επενδύουν συστηματικά σε διαθεσιμότητα κατηγοριών και υπηρεσίες παράδοσης.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η Σκλαβενίτης, με ηγετικό μερίδιο στον κλάδο, εγκαινίασε μεν e-shop τον Νοέμβριο, έχοντας κάνει δε κίνηση ήδη από τον Μάρτιο, με αποκλειστική συνεργασία με την πλατφόρμα e-food.
Στην αγορά super market έχει επεκταθεί και το BOX της Cosmote, με συνεργασίες όπως αυτή με τις αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός ενώ πρόσφατα εισήλθε στην αγορά και η Wolt.
Ισχυρή θέση και δίκτυο διανομής έχει η My Market ενώ αναπτυσσόμενα μερίδια εμφανίζουν Θανόπουλος, Bazaar, e-fresh, Market In κ.α.